یک درصد از مالیات ارزش افزوده شهرهای صنعتی در همان شهر هزینه شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد برخی نمایندگان برای رفع مشکل تولیدکنندگان و شهرهای صنعتی کشور این است که یک درصد از مالیات‌های ارزش افزوده در شهرهای صنعتی به همان شهر برسد.

به گزارش کیمیای کویر در اصفهان با اشاره به وابستگی بودجه ایران به مالیات به جای وابستگی به منفت اظهار داشت: بدترین روش‌ها برای تامین درآمدهای دولتی و در عین حال راحت‌ترین راه مالیات است، در کشورمان نیز بدترین بدترین که ارزش افزوده بوده را انتخاب کردند، در کشور در شاخص‌های مالیات‌گیری نگاه به تولید، ایجاد اشتغال و رونق وجود ندارد.

وی بیان کرد: بنده در جلسات متعدد با وزیر اقتصاد و معاون مالیاتی وزارت اقتصاد به این نتیجه رسیدم که تمام شاخصه‌های آنان رسیدن به سقف درآمدی بوده که در بودجه دیده‌اند، زمانی که وارد معرکه گیرندگی می‌شوند دیگر به هر روشی دست‌آویز می‌شوند که بتوانند این کار انجام دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نهایت این امر سبب بی‌انگیزگی، فرار سرمایه‌گذاری‌ها و خروج از سرمایه‌های اشتغال‌زا می‌شود، مناطق تولیدی و تولیداتی که می‌تواند کشور و استان را در زمینه صادرات و واردات تضمین مالی کند متاسفانه روند نابودی خود را طی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت سنگ و طلا از جمله این موارد بوده، زمانی استان اصفهان در کشور و خاورمیانه رتبه نخست صادرات را داشت و ترکیه هیچ جایگاهی نداشت ولی متاسفانه اکنون صادرات طلا در استان تقریبا رو به صفر بوده و ترکیه جز رتبه‌های برتر است.

صرامی افزود: به دلیل بد عمل‌کردن سازمان مالیاتی و افزایش شاخص‌های دریافت، جذابیت در سرمایه‌گذاری این صنایع تمام شده و شرایط به گونه‌ای شده که کارگاه‌ها و سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود را در بخش کوره راه‌هایی همچون مسکن و واسطه‌گری هزینه می‌کنند در حقیقت برای این افراد دیگر تولید هیچ معنایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌ها یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند، غول‌های تولید سنگ در منطقه صنعتی محمود آباد نجف آباد و غول‌های صنعت تولید پارچه و نساجی در منطقه علویجه در حال تعطیلی هستند، این دادی بوده که امور مالیاتی کشور باید بشنود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امسال امور مالیاتی کشور از استان اصفهان ۵ هزار میلیارد تومان مالیات می‌گیرد ولی وقتی تولیدی‌ها تولید نکنند و صادرات صورت نگیرد سال آینده نمی‌تواند چنین مبلغی را دریافت کند از سوی دیگر نیز براساس قانون باید مقدار مالیاتی که برای استان اصفهان قرار داده شده اگر مازاد باشد باید یک دوم آن برگردد.

سازمان امور مالیاتی، گیرنده قوی و دهنده ضعیفی است

وی افزود: سال گذشته استان اصفهان شامل این مالیات مازاد شد ولی متاسفانه یک دوم این مبلغ بازگردانده نشد، اگر این مبلغ بازگردانده می‌شد بخش زیادی از مشکلات عمرانی و هزینه استان برطرف می‌شد، بنابراین سازمان امور مالیاتی، گیرنده قوی و دهنده ضعیفی است.

صرامی اظهار داشت: اگر سهم هدفمند کردن یارانه‌ها از بنزین، خدماتی مانند آب، برق و گاز، سهم تولید و سهم بازار مالیاتی را بازگردانند مردم برای مالیات دادن انگیزه پیدا می‌کنند ولی متاسفانه دولت گیرنده قوی بوده ولی بازگردانده خوبی نیست.

باید بیش از ۳۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرستان‌های عامل برگردد

وی افزود: در همین راستا روند اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است، دولت مجوز تمدید قانون را از مجلس گرفت، مجلس نیز طی نامه‌ای خواستار آوردن لایحه اصلاحیه از طرف دولت شد اگر این لایحه آورده نشود مجلس وارد کار شده و سهم دریافتی را یک مقدار افزایش می‌دهیم تا حداقل مردم به مقداری که مالیات پرداخت می‌کنند یک سهم و درصدی از خدمات را در شهرستان خود ببینند، در همین راستا پیشنهاد بنده این بوده که بیش از ۳۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرستان‌های عامل برگردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد برخی نمایندگان این بود که یک درصد از مالیات‌های ارزش افزوده در شهرهای صنعتی به همان شهر برسد و بقیه در استانداری و تا یک شعاعی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتری بین شهرهای مجاور آن صنعت تقسیم شود.

منبع: تسنیم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *