۳۰ درصد مدارس کشور ایمنی لازم را ندارند

حدیث بابایی

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس کشور استاندارد و ایمنی لازم را ندارند، گفت: بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

محمد تقی نظرپور با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰۷ هزار مدرسه با ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد، اظهار کرد: این میزان مدرسه ۶۴ میلیون متر مربع زیربنا دارد.

وی از تحصیل حدود ۱۳ میلیون دانش آموز در مدارس کشور خبر داد و گفت: تا پایان برنامه ششم تعداد این دانش آموزان به ۱۴ و نیم میلیون نفر می‌رسد و لازم است که امکانات آموزشی لازم برای این تعداد دانش آموز فراهم شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، مهرماه امسال ۵۴۰۰ کلاس درس در کشور به بهره برداری رسید که حدود ۵۰ درصد این پروژه‌ها توسط خیران و یا با مشارکت خیران و دولت ساخته شده است.

نظرپور به افزایش مشارکت خیران در مدرسه سازی اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ میزان ۲۰ درصد از مدارس کشور و از سال ۹۲ تا ۹۵ میزان ۳۶ درصد از مدارس توسط خیران ساخته شده و این روند با افزایش بسیار قابل توجهی در امسال به ۵۰ درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر سرانه مدارس به ازای هر دانش آموز پنج و ۱۶ صدم است در حالی که سرانه استاندارد فضای مدارس معادل هشت و ۳۹ صدم متر مربع است و ما الان از این میزان عقب هستیم به علاوه اینکه در ۱۲ استان سرانه پایین‌تر از حد میانگین فعلی کشور هم هست.

نظرپور با تاکید بر اینکه حدود ۳۰ درصد از مدارس کشور نیازمند مقاوم سازی یا تخریب و بازسازی است ادامه داد: برای بازسازی مدارس فرسوده در کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان، برای مقاوم سازی پنج هزار میلیارد تومان و برای استاندارد سازی وسایل مدارس ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

اعتبارات عمرانی نوسازی مدارس یزد ۲۱ درصد افزایش یافت

مدیرکل نوسازی مدارس یزد عارفی عصر با اشاره به اینکه مدارس استان یزد با فرسودگی بسیاری همراه هستند، اظهار کرد: یکی از رویکردهای اصلی این اداره کل توجه به بازسازی و مقاوم سازی مدارسی است که استاندارد‌ها و امنیت لازم برای تحصیل دانش آموزان را ندارند.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام ساخت مدارس در استان یزد گفت: در حال حاضر و با اقداماتی که تاکنون انجام شده، ۶۷ پروژه شامل ۴۴۹ کلاس درس به صورت پروژه نیمه تمام وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یزد خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه‌ها هم از جمله اولویت‌هایی است که در دستور نوسازی مدارس یزد قرار گرفته و با تمام توان در این زمینه حرکت می‌کنیم.

عارفی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت این بود که هر زمان یک مسئول کشوری به استان یزد می‌آمد، از مدارس مناسب و خوب استان بازدید می‌کرد و به این صورت زمانی که ما برای دریافت اعتبار نوسازی و مقاوم سازی مراجعه می‌کردیم بیان می‌شد مدارس یزد وضعیت خوبی دارند و بودجه خوبی هم اختصاص داده نمی‌شد.

مدرسه ویژه کودکان اوتیسم در یزد ساخته می‌شود

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد امیرحسین رادمنش نیز در نشست خبری با اشاره به اینکه دانش آموزان یزدی در ۱۰ هزار کلاس درس تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: در تعداد دانش آموزان هم یزد افتی نداشته و امسال دانش آموزان یزد نسبت به سال قبل با افزایش ۹ درصدی همراه بودند.

وی خاطرنشان کرد: از تعداد ۱۰ هزار مدرسه‌ای که داریم، نزدیک به ۳۰۰ مدرسه با حدود سه هزار کلاس درس نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است و در حال حاضر برای تحصیل دانش آموزان کیفیت لازم را ندارند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر یزد به ویژه در مناطق آپارتمانی و جدید، ۶۰ مدرسه جدید نیاز دارد که بتواند فضاهای آموزشی خود را به حد لازم برای تحصیل استاندارد دانش آموزان برساند.

رادمنش از ساخت مدرسه‌ای ویژه بیماران اوتیسم در استان یزد برای ارائه خدمات بهتر در زمینه‌های آموزشی خبر داد و گفت: این مدرسه توسط یک خیر و با در نظر گرفتن استانداردهای علمی لازم برای این کودکان ساخته می‌شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *