جای خالی ۴هزار معلم در مدارس استان اصفهان

هر چند با آغاز سال تحصیلی همه ارگان‌ها و سازمان‌ها دست به دست هم داده‌اند تا از میزان مشکلات و موانع تحصیلی دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی بکاهند، اما هنوز بعضی مشکلات به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار استان به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد عزم و همت جدی مسئولان را می‌طلبد تا در این راستا گام‌های اساسی برای رفع مشکلات بردارند.
شاید از مهم‌ترین موانعی که پس از اجرای طرح تحول در سیستم آموزش و پرورش خودنمایی می‌کند، کمبود معلم باشد که در این زمینه تنها اصفهان با نداشتن ۴ هزار معلم رکوردی بی‌سابقه را در سیستم آموزشی‌اش تجربه می‌کند و این شاید تنها مشکل نظام آموزشی نباشد. کمبود فضاهای آموزشی و فرسوده بودن آن، دریافت‌های غیرمتعارف هزینه‌های ثبت‌نام در مدارس دولتی، کمبود سرویس مدارس و … را که سال‌هاست نقل محفل رسانه‌هاست، باید به سرفصل‌های معضلات آموزشی اضافه کرد.
کمبود فضای ورزشی و آموزشی در اصفهان
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره فرسوده بودن بیش از ۴۳ درصد از مدارس و کمبود فضای آموزشی در استان اصفهان می‌گوید: در حال حاضر در استان اصفهان ۸.۱ درصد مدارس ابتدایی، ۷.۳ درصد مدارس راهنمایی و ۱.۸ مدارس متوسطه استان اصفهان به دلیل کمبود فضا به صورت دو نوبته فعالیت می‌کنند.
محمدحسن قائدیها به این مسئله اشاره دارد که برای یک نوبته شدن مدارس استان اصفهان به یک هزار و ۷۶۹ کلاس درس نیاز داریم. وی افزود: کل کلاس مورد نیاز استان اصفهان نیز ۱۶ هزارو ۹۴۶ باب است.
قائدیها درباره کمبود فضای ورزشی و پرورشی در مدارس نیز می‌گوید: در استان اصفهان ۷۸ فضای ورزشی روباز وجود دارد
و با توجه به جمعیت دانش‌آموزی استان، سرانه فضای ورزشی روباز و سرپوشیده استان ۴۳ درصد متر مربع است؛ این آمار بیانگر وجود ۴۳ سانتیمتر مربع فضای ورزشی برای هر دانش‌آموز است.وی درخصوص کمبود معلم در استان اصفهان نیز بیان داشت: در استان اصفهان با کمبود ۴ هزار معلم روبه‌رو بوده‌ایم که یک هزار نفر از آن‌ها کمبودهای مقطع ابتدایی است.
دولت به تعهد خود عمل نکرده است
در این زمینه مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه ۲۰۰ طرح آموزشی، پرورشی توسط خیران مدرسه‌ساز اصفهان در دست اجراست، گفت: تعهدات خیران در بسیاری از این طرح‌ها عملیاتی شده، اما سهم دولت باقی مانده است.
محمدحسین سجاد با اشاره به اینکه در مجموع ۳۵۰ میلیارد ریال برای اتمام این طرح‌ها لازم است، گفت: در مجموع، خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان در ۷۰ درصد طرح‌های قابل بهره‌برداری آموزش و پرورش اصفهان مشارکت دارند.
معاون مشارکت‌های مردمی ‌ادراه کل نوسازی مدارس استان اصفهان هم می‌گوید: استان برای سال تحصیلی آینده با کمبود ۱۶ هزار و ۹۴۶ باب کلاس درس مواجه است. این کمبود ناشی از وجود ۴ هزار و ۱۰۰ کلاس تخریبی، ۱۰ هزار و ۳۷۷ کلاس نیازمند مقاوم‌سازی، یکهزار و ۷۶۹ کلاس دو نوبته و ۷۰۰ اتاق درس اجاره‌ای است.
محسن جعفرپور افزود: در سال گذشته در هر دو ماه، ۱۰ پروژهو در هر هفته، ۷ کلاس درس و در هر روز، ۱۵۰ متر مربع زیربنا توسط خیران مدرسه‌ساز یا با مشارکت آن‌ها احداث شده و به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده است؛ در این زمینه هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به تعهدات خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان اضافه شده است.
۸۰ درصد مدارس اردستان فرسوده است
مدیر آموزش و پرورش اردستان نیزبا اشاره به اینکه ۸۰ درصد مدارس این شهرستان فرسوده و قدمت ۳۰ تا ۴۰ ساله دارد، افزود: در سال تحصیلی جدید هیچ مدرسه‌ای با کمتر از ۶۰ دانش‌آموز در شهر و کمتر از ۱۵ دانش‌آموز در روستا آغاز به کارنمی‌کند.
یک باب مدرسه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی مهرماه سال جاری بهره‌برداری خواهد شد و ۲ باب مدرسه راهنمایی دخترانه در این آموزشگاه تجمیع می‌شود.
جلال‌الدین ضیایی تجمیع مدارس را موجب بروز دغدغه‌هایی در بحث اجتماعی دانست که در این راستا باید با خانواده‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
کمبود آموزگار ابتدایی در خمینی‌شهرفرماندار خمینی‌شهر نیز با استمداد از مسئولان برای انجام ۲۵ طرح عمرانی و آموزشی نیمه‌کاره در آموزش و پرورش گفت: از مجموع طرح‌های عمرانی آموزش و پرورش این شهرستان ۲۱ پروژه نیمه‌کاره و غیرفعال با ۱۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیریکی وجود دارد.
احمد رضوانی تکمیل مدرسه برکت منطقه جوی‌آباد با ۶۰ درصد پیشرفت، تخریب و بازسازی مدرسه شریف‌شهر اصغرآباد و مدرسه فرسوده رابعه را جزو اولویت‌ها عنوان کرد و افزود: تکمیل مدرسه محله زاغ‌آباد، تکمیل محوطه‌سازی ساختمان اداری و مدیریت آموزش و پرورش و تکمیل مدرسه طهاسبی شهرک منظریهاز دیگر طرح‌های اولویت‌دار عمرانی آموزش و پرورش این شهرستان است.
وی با بیان اینکه مدارس با قدمت زیاد و نیازمند بازسازی زیادی در این شهرستان وجود دارد، گفت: شهرستان خمینی‌شهر هم‌اکنون با کمبود فضای آموزشی و آموزگار مرد در مقطع ابتدائی به‌خصوص در پایه ششم روبه‌روست.
فرسودگی ۶۰ درصدی مدارس تیران و کرون
همچنین فرماندار تیران و کرون گفته ۶۰ درصد از مدارس این شهرستان فرسوده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *