مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با قدردانی از همکاری روستاییان استان: عبور از بحران کم آبی جز با همراهی و کمک مردم میسر نیست


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان دربازدید یک ساعته خود ازروزنامه کیمیای وطن با مدیرمسئول این روزنامه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار این روزنامه از آخرین آمار و برنامه‌های اجراشده در آب و فاضلاب روستایی اصفهان سخن گفت.
محمدحسین قرائتی با ابراز خوشحالی از اینکه روستاییان استان اصفهان الگوی مصرف آب را که برای هر نفر حداکثر ۱۵۰ لیتر در روز است، رعایت کرده‌اند، گفت: عبور از بحران کم آبی جز با همراهی و کمک مردم میسر نیست.
وی به این مسئله اشاره داشت که در حال حاضر، ۴۰ تا ۴۵ درصد شبکه‌ آب و فاضلاب روستایی استان دچار فرسودگی است و با توجه به اولویت‌بندی صورت‌گرفته، اصلاح این شبکه‌ها در دستور کار قرار دارد. مدیر عامل شرکت آبفار استان اصفهان با بیان اینکه ۳۳ مجتمع آبرسانی روستایی و ۴۷ پروژه تک‌روستایی در دست اجراست، افزود: از این تعداد ۱۶ پروژه تک‌روستایی و ۱۸ مجتمع آبرسانی که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
مهندس قرائتی با اشاره به اینکه وضعیت منابع آبی در کشور و اصفهان بسیار سخت است، افزود: جمعیت کل روستاهای استان اصفهان بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر است که شاخص بهره‌مندی آب شرب روستائیان این استان بیش از ۶۹ درصد است. البته این شاخص به دلیل خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر با کاهش روبه‌رو بوده است.
چالش‌های آب و فاضلاب روستایی اصفهان
محمدحسین قرائتی با اشاره به تحت پوشش قرار دادن ۹۴۸ روستا با بیش از ۲۳۰ هزار مشترک در استان اصفهان اظهار داشت: برای تامین آب شرب این روستاها، ۸۷۸ منبع تامین آب که شامل ۵۳۱ حلقه چاه، ۹۳ چشمه، ۳۷ قنات و ۲۱۸ منبع آبی سطحی است، در مدار بهره‌برداری قرار دارند.
وی تامین آب شرب ۲ میلیون رأس دام را که ناشی از خشکسالی‌های اخیر بوده نیز از دیگر چالش‌های آب و فاضلاب روستایی در استان اصفهان عنوان کرد و گفت: همچنین باید توجه داشت که نزدیکی بعضی از روستاها به شهر اصفهان منجر به مهاجرت به روستاها شده و تامین آب شرب آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
روستاها ی زیر۲۰ خانوار
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۸۰ روستا تحت پوشش خدمات این شرکت نیستند، افزود: علی‌رغم اینکه بر اساس قانون، شرکت‌های آب
و فاضلاب روستایی موظفند روستاهای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار را تحت پوشش قرار داده و به آن‌ها خدمات ارائه دهند، این شرکت برای تامین سلامت روستائیان، بر کیفیت و بهداشت آب روستاهای غیرتحت پوشش نیز نظارت دارد. ضمنا این شرکت آمادگی دارد این روستاها را نیز تحت پوشش کامل خدمات خود قرار دهد.
افتتاح ۱۸مجتمع آبرسانی روستایی تا پایان سال
مهندس قرائتی با بیان اینکه ۱۵۲ مجتمع آبرسانی روستایی در استان اصفهان در مداربهره‌برداری است که ۳۲ مجتمع آبرسانی و ۶۴ پروژه تک‌روستائی را شامل می‌شود، گفت: تا پایان سال جاری ۱۸ مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری کامل می‌رسد و ۹مجتمع روستائی که شامل ۳۷ روستا با بیش از ۲۶ هزار نفر جمعیت می‌شود نیز، به صورت فاز‌های مختلف در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه تا شهر یورماه امسال ۱۱ مجتمع آبرسانی روستایی و ۶ پروژه تک روستایی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، ادامه داد: اعتبار هزینه‌شده در این خصوص ۴۲۰ میلیارد ریال بوده است.
آبرسانی سیار به ۳۸۴ روستا در سال جاری
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته به ۴۱۶ روستا در استان اصفهان آبرسانی سیار صورت می‌گرفت، افزود: امسال به دلیل کاهش منابع آبی و استمرار خشکسالی تا پایان شهر یورماه به ۳۸۴ روستا، آبرسانی سیار صورت گرفت.
بازسازی و اصلاح شبکه توزیع آب ۲۱۸ روستا در شرق استان اصفهان
مهندس قرائتی اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب با اولویت مناطقی را که هدررفت آب بالای ۴۰ درصد دارند، از پروژه‌های مهم این شرکت عنوان کرد و بیان داشت: این اولویت مربوط به شبکه‌هایی می‌شود که از خط لوله آبرسانی اصفهان بزرگ استفاده می‌کنند. هم‌اکنون ۲۱۸ روستا از این امکان استفاده می‌کنند که عمدتا در شرق استان اصفهان قراردارند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان اعتبار سال جاری آبرسانی سیار در استان اصفهان را ۳۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای این اقدام، ۳۸ دستگاه تانکر سیار و ۵۲۳ تانکر ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شناسایی ۲ هزار انشعاب روستایی غیرمجاز آب در شهرستان اصفهان
مدیر عامل شرکت آبفار استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته در شهرستان اصفهان بیش از ۲ هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی شده و برخوردهای قانونی نیز با آن‌ها صورت گرفته است. علاوه بر آن، تقویت اکیپ‌های بازرسی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
محمدحسین قرائتی راه‌اندازی سامانه تلفنی ارتباط مردمی ۱۵۲۳ را کمک جالب توجهی در راستای افزایش سرعت عمل در رفع حوادث و اطلاع‌رسانی در خصوص مسائل آب و فاضلاب در روستاها دانست
و افزود: این سامانه برای نخستین‌بار در سطح شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی کشور در استان اصفهان فعال شده است.
وی درخصوص شناسایی چاه‌های غیرمجاز برداشت آب در استان اصفهان نیز گفت: ما در این خصوص وظیفه‌ای نداریم و در صورت مشاهده، گزارش‌های لازم را در خصوص حفر این چاه‌ها به آب منطقه‌ای اعلام می‌کنیم.
بیش از۶۰ درصد مشترکین روستایی استان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان در رابطه با اقداماتی که در سال آینده قرار است توسط این شرکت برای روستاییان و تامین آب برای آن‌ها به اجرا برسد، گفت: از آبان‌ماه امسال برنامه‌های توجیهی در رابطه با تامین، توزیع و مصرف آب به مدیران امور آبفار شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود تا بتوانند اقدامات اثرگذار و پیش‌بینی‌های لازم را برای تابستان ۹۶ به مرحله اجرا درآورند.
وی در پایان به این مسئله نیز اشاره کرد که بیش از ۶۰ درصد مصرف‌کنندگان روستایی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.
قرائتی گفت:هم‌اکنون مشترکین شرکت آبفار استان اصفهان در بخش خانگی۷۳ درصد و مشترکین غیرخانگی ۲۷درصد مصرف‌کنندگان را شامل می‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *