سد مترو را می‌شکنیم/ پشت اما و اگرهای میراثی معطل نمی شویم

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه توقف پروژه خط ۲ متروی اصفهان را کذب دانست و گفت: این خط دارای مصوبه اجرایی و مطالعه دو شرکت مشاور خارجی است.

جواد شعرباف، در خصوص آخرین وضعیت خطوط متروی اصفهان اظهار کرد: آنچه که این روزها در خصوص توقف پروژه متروی اصفهان در خط دوم گفته می‌شود اصلاً صحت ندارد چراکه عملیات در این خط متوقف نیست و شَفت‌ها و دستگاه TBM نیز در زیر زمین در حال اجرای کار است.

وی با بیان اینکه مسئولان کشوری و استانی از جمله رییس جمهور اگر صحبتی در خصوص خط دو متروی اصفهان کرده باشند قطعاً محدوده میدان نقش جهان را مدنظر داشتند، افزود: خط دو متروی اصفهان دارای مصوبه کشوری است و برای عبور از زیر میدان نقش جهان مسیر قانونی خود را طی کرده است اگرچه مطالعات در خصوص این خط و عملیات اجرایی آن ادامه دارد.

پیمانکار خط ۲ شش ماه آینده مشخص می‌شود

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه ادامه داد:  تا هفت ماه آینده بر اساس مناقصه پیمانکار اجرای خط ۲ متروی اصفهان انتخاب و عملیات اجرایی با قوت و پیگیری بیشتری اجرایی می‌شود.

شعرباف در خصوص گزینه‌های پیش رو در مورد عبور خط دو متروی اصفهان از زیر میدان امام (ره) تصریح کرد: در خصوص خط دو مترو و عبور آن از زیر میدان امام (ره) گزینه‌ای جایگزین پیش روی سازمان قرار نداده‌اند، اما شاید مطالعات در خصوص گزینه‌ها و طرح‌های عملیاتی دیگری در این محدوده در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: آنچه قرار است به عنوان خط ۲ متروی اصفهان عملیاتی شود بهترین گزینه ممکن است و عبور آن از زیر میدان امام (ره) مصوبه قانونی دارد، چراکه این گزینه مورد تأیید دو شرکت مشاور خارجی قرار گرفته است و قطعاً آن‌ها تصمیم بیهوده‌ نگرفته‌اند.

نمی‌گذاریم مشکلات خط یک تکرار شود

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به اینکه میدان نقش جهان برای همه مهم است و کسی نمی‌خواهد این میدان را تخریب کند، اظهار کرد: آنچه باید در عملیات اجرایی خط ۲ مورد توجه باشد این است که نباید بگذاریم بلاهایی که در خط یک اتفاق افتاد در خط دو تکرار شود، بلکه باید از تجربیات گذشته درس بگیریم، شرایط را بسنجیم و با هماهنگی مسئولان ذی‌ربط و ذی‌صلاح پیش بریم.

شعرباف با تاکید بر اینکه هماهنگی با مسئولان و مدیران میراث فرهنگی در اجرای خط دو قطار شهری یک اصل برای سازمان قطار شهری اصفهان است، ادامه داد: شهری مانند اصفهان در کنار میراث فرهنگی باید شهری زنده و پویا باشد بنابراین مسئولان باید با هماهنگی بهتر، سرزندگی و پویایی تحرک را به شهر بازگردانند نه اینکه در پیچ و خم‌های درگیری‌های میراثی- مترویی بمانیم.

وی گفت: اینکه متروی اصفهان و میراث فرهنگی اینقدر با یکدیگر اصطکاک دارند جای تعجب دارد چراکه در منطقه دو شهر تهران که میراث فرهنگی فراوانی است دو خط مترو، در شیراز از زیر بازار وکیل نیز خط مترو عبور کرده است، در تبریز هم خط مترو از کنار مسجد کبود می‌گذرد، اما این چه ادبیات و چه سری است که در اصفهان این اتفاقات رخ نمی‌دهد جای تأمل و تعجب دارد.

کاخ جهان نما به واسطه حفاری مترو پیدا شد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به اینکه عملیات عمرانی ایستگاه‌های انقلاب و دروازه دولت کند شده و به نوعی گیر افتاده است، ادامه داد: راه‌اندازی مترو، یک کار ماندگار است، اما نه به قیمت زیرپا گذاشتن اصولی مثل میراث فرهنگی یک شهر، اما نمی‌توانیم پشت اما و اگرهای میراثی هم معطل بمانیم.

شعرباف با بیان اینکه آثار تاریخی دروازه دولت بدون انجام عملیات حفاری برای مترو بیرون نمی‌آمد، گفت: این سازمان قطار شهری بود که به دلیل عرق به میراث فرهنگی عملیات حفاری دروازه دولت را متوقف ‌کرد، اما عده‌ای دیگر سینه سپر می‌کنند و از میراث فرهنگی دفاع می‌کنند.

وی تاکید کرد: بحث  این است که این آثار به موزه تبدیل شود و اقدامات برای حفاظت از آن‌ها هرچه سریع‌تر انجام شود؛ نمی‌شود دوباره خاک  روی آثار به دست آمده بریزیم و مدفونشان کنیم، قراراست سازمان قطار شهری با میراث هماهنگ شود اما این هماهنگی باید دو طرفه باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه اظهار کرد: خوشبختانه مدیریت استان و شخص استاندار به شدت پیگیر و در تلاش هستند تا با کمترین وقت و هزینه از این چالش‌ها عبور کنیم و با استقرار هیئت پنج نفره کار دقیقاً زیر نظر میراث فرهنگی و استانداری پیش می‌رود.

زمان بندی‌های عملیات مترو با میراث هم خوانی ندارد

شعرباف با انتقاد از کند شدن مسیر احداثی مترو به دلایل میراثی افزود: متاسفانه مسائل میراث فرهنگی کی و چه زمانی ندارد و همین امر مشکل را چند صد برابر کرده است زیرا نمی‌دانیم برطرف شدن مشکلات میراثی سر راه عملیات احداث ایستگاه چه موقع تمام می‌شود؟

وی اضافه کرد: متاسفانه زمان بندی‌های عملیات مترو با میراث فرهنگی همخوانی ندارد، هزینه و صرفه جویی در وقت برای عملیات عمرانی اولویت و مهم است، اما این مباحث برای میراث فرهنگی اهمیت ندارد و به همین دلیل در این ایستگاه‌ها هنوز اندر خم یک کوچه هستیم؛ سازمان قطار شهری یک پروژه عظیم در دست دارد که ۷۰ درصد پیشرفت داشته و زمان برای اتمام آن بسیار مهم است، اما در طرف مقابل میراث فرهنگی و کاخ و کانالشان است که زمان نمی‌شناسد و تحقیقاتشان بسیار زمان بر است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه قرار بوده تحقیقات تیم میراث فرهنگی چهار اردیبهشت ماه امسال به پایان برسد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است، گفت: این اتفاقات همگی باعث می‌شود تا کاری که شش ماهه به پایان می‌رسد بیش از یک‌سال طول بکشد.

شعرباف ادامه داد: اگر آرامش و عقلانیت بر این پروژه حاکم شود و خودمحوری‌ها کنار برود قطعاً پیشرفت قابل توجهی خواهیم دید، اما اگر خودمحور بمانید درجا خواهیم زد؛ سازمان قطار شهری تعهد دارد که سد متروی اصفهان را بشکند زیرا این پروژه باید هرچه زودتر به سر منزل مقصود برسد.

مردم ۱۵سال تحمل کرده‌اند

وی اضافه کرد: ۱۵ سال است مردم شهر اصفهان این پروژه را هر روز به شکلی تحمل کرده‌اند در حالی که عده‌ای فکر می‌کنند که سازمان قطار شهری با تفکر تخریب پشت بلدوزر نشسته‌ و فقط خراب می‌کند، نه اینگونه نیست گاهی باید انسان خدا و پیغمبر(ص) را در نظر بگیرد و حرف بزند آنچه تاکنون در مسیر متروی اصفهان اجرایی شده با مطالعه و مصوبه پیش رفته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه تاکید کرد: هم پروژه‌ها و عملیات مربوط به ساخت مترو از کتاب‌ها و متون غربی به کشور آمده است و هم اصول مرمت، بازسازی و حفاظت از میراث فرهنگی از کتاب‌ها  به  کشور وارد شده است، اما سؤال اساسی این جا است که چگونه آن‌ها می‌توانند مسائل میراثی و پروژه‌های عمرانی شهرشان مثل مترو را در کنار هم پیش ببرند و از کنار و زیر آثار تاریخی عبور دهند، اما وقتی همین مسئله در اصفهان پیش می‌آید همه حتی خارجی‌ها دایه دار می‌شوند.

شعرباف اضافه کرد: چگونه می‌شود در آن کشورها با استفاده از علم این تقابل را رفع می‌کنند، اما به اصفهان که می‌رسد همه راه‌ها کور می‌شود و علم کارایی خود را از دست می‌دهد! یعنی علم ما کارا نیست فقط علم آن‌ها کارا است؟ مشکل دقیقاً همین جا است که موجب شده اصفهان تا امروز مترو نداشته باشد.

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *