معاون نهضت سوادآموزی استان اصفهان در گفت و گو با کیمیای وطن: آمار بیسوادی در اصفهان به کمتر از ۹۰ هزار نفر رسیده است

زهرا نصیری

همزمان با صدور فرمان تاریخی رهبر کبیر انقلاب در هفتم دی ماه ۱۳۵۸ برای مقابله با بیسوادی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی عزم خود را جزم کرد تا با استفاده از تمامی امکانات، منابع، فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای به صفر رساندن بیسوادی در گروه سنی ۱۰تا۴۹ سال در طول برنامه پنجم توسعه کشور در جهت ارتقاء سطح فرهنگ و نشر فرهنگ اسلامی در بین سواد آموزان کوشش نموده و زمینه را برای پایه گذاری نظام آموزش بزرگسالان فراهم نماید. با توجه به فرارسیدن سالروز تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی به سراغ معاون این سازمان در استان اصفهان رفتیم و با ایشان گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

بسیاری از مشکلات ریشه در بیسوادی افراد جامعه دارد

معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات ریشه در بیسوادی افراد جامعه دارد، تصریح کرد: افراد بیسواد با روش‌های مختلفی در جامعه دچار مشکل می‌شوند، افراد بیسواد یا آسیب دیده هستند یا آسیب‌پذیر می‌شوند و یا اینکه به دیگر افراد جامعه آسیب می‌رسانند. بهمن امید قائمی، گفت: مسئولان و مدیران مدارس باید توجه ویژه‌ای به ترویج فرهنگ سوادآموزی و آموزش افراد بیسواد داشته باشند.وی از وجود ۱۳۶ هزار نفربیسواد براساس آمارسال ۹۰ در استان اصفهان خبر داد و افزود: امسال ۹ هزار نفر در مقطع ابتدایی، انتقال و تحکیم سازمان نهضت سواد آموزی شرکت کرده‌اند که این افراد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله هستند. وی آمار بیسوادی دراستان را به صورت پراکنده عنوان کرد و به این موضوع اشاره داشت که شهرهای سمیرم؛ فریدونشهر، خوراسگان ازآمار بیشتر بیسوادی برخوردارند و در نقطه تقابل این موضوع بیشترین میزان با سوادی هم در ۱۷ منطقه استان شامل شهرهای جرقویه، اردستان، نایین، خور و بیابانک، ناحیه یک و دو شهر اصفهان است که بزودی این شهرها کانون خلاء بیسوادی عنوان می‌شوند.

مهم‌ترین علل ترک تحصیل

امید قائمی، مهم‌ترین علل ترک تحصیل در رده سنی نوجوان و جوان را فقر خانوادگی، طلاق والدین، کودکان کار و.. غیره دانست و گفت: هم اکنون در استان اصفهان آمار بیسوادی به کمتر از ۹۰ هزار نفر ررسیده است و در طرح سال جاری با سوادی در استان بیش از یک هزارنفر در رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال درکلاس های سواد آموزی شرکت دارند. موضوع قابل توجهی که توسط معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان اصفهان به آن اشاره شد این بود که آمار بیسوادی در شهرها بیشتر از روستاها است و این موضوع به دلیل مهاجرت‌های بسیاری است که از استان‌های همجوار مانند چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان به اصفهان می‌شود و سبب می‌شود که آماربیسوادی دراصفهان ریشه کن نشود. وی با بیان اینکه درصد با سوادی استان سال گذشته بیش از ۹۶٫۸ درصد بوده است اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب فقط ۴۷٫۵ درصد مردم استان اصفهان باسواد بوده و این رقم در حال حاضر به ۹۷ درصد رسیده است. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به لحاظ نرخ سواد گروه سنی ۱۵ سال به بالا در میان ۱۳۹ کشور جهان در رتبه ۸۷ قرار دارد گفت: برای ریشه کردن بی‌سوادی در جامعه مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی ضروری است.

اتباع خارجی بی سواد

امید قائمی، با اشاره به اینکه اتباع خارجی بی سواد هم می‌توانند از امکانات نهضت سواد آموزی استفاده کنند ادامه داد: اصفهان پس از استان‌های مازندران و سمنان رتبه سوم باسوادی کشور راداراست. وی با اشاره به تفکیک جنسیتی افراد باسواد در استان اصفهان بیان کرد: در سطح استان اصفهان ۹۴ درصد بانوان و ۹۵٫۵ درصد آقایان باسواد هستند. معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در نقاط شهری استان اصفهان ۹۵٫۵ درصد افراد باسواد هستند و در نقاط روستایی میزان سواد به ۹۰ درصد رسیده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *