به بهانه درگذشت دنیا فنی زاده : روز غمناک عروسک‌ها

دامون رشیدزاده

نوشتن در مورد مرگ دنیا فنی زاده سخت است. حتی فکر کردن به این خبر هم به شدت عذاب دهنده است. مگر می‌شود به مرگ کسی فکر کرد که به بسیاری از بهترین خاطرات کودکی و نوجوانی شما جان داده است فکر کرد. دنیا فنی زاده غریبه آشناست و شاید آشنای غریبه. دنیا فنی زاده خود کلاه قرمزی بود با تمام آن بی تاب‌ها و حرکات سرخوشانه با همان لبخندی که هیچگاه از چهره کلاه قرمزی پاک نمی‌شود. چند سال پیش در حاشیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان او را دیدم. زمانی که برای تقدیر از سال‌ها فعالیت در حوزه عروسک گردانی به اصفهان آمده بود. در هیاهوی شلوغی جشنواره او را پیدا کردم و وقتی درخواست مصاحبه کردم با رویی باز پذیرفت. برعکس بعضی هنرمندان بی هیچ غروری نزدیک به دوساعت پاسخگوی تمام سؤالات ما شد. سوالاتی درباره پدر فقیدش پرویز فنی زاده، کلاه قرمزی، خاله قورباغه و بسیاری سؤالات با ربط و بی ربط دیگر که همه را با حوصله و لبخند جواب داد.

کلاه قرمزی

برای او کلاه قرمزی همیشه زنده بود همیشه جان داشت؛ پسرش بود می‌گفت در خواب بارها با کلاه قرمزی صحبت کرده بیرون رفته قدم زده و خنده است. می‌گفت نمی‌تواند او را از خودش جدا کند. می‌گفت جزیی از وجودش است انگار که در وجود این عروسک از روح خودش دمیده باشد. او درباره کلاه قرمزی می‌گفت او خیلی به حمید جبلی (صداپیشه کلاه قرمزی) شبیه است و پسرخاله مدل کوچک شده ایرج طهماسب است. برای او کلاه قرمزی عضوی جدا نشدنی از خانواده بود و برای ما خاطره شیرین دوران کودکی و نوجوانی.

فعالیت‌ها

فنی‌زاده نخستین بار در سال ۱۳۶۴ در برنامه عروسکی تلویزیونی «چتر با آواز باران» عروسک‌گردانی را تجربه کرد. این برنامه برای شبکه اول سیما در قسمت‌های ۲۵ دقیقه‌ای طراحی شده بود که در آن ۲ عروسک جوجه وجود داشت که فنی‌زاده عروسک‌گردانی و آوازخوانی یکی از آن‌ها را بر عهده داشت. وی پس از آن در کاری با نام «زاغچه کنجکاو» به کارگردانی رضا فیاضی حضور داشت. او با حضور در این برنامه‌ها کم‌کم جای خود را به عنوان عروسک‌گردان در تلویزیون تثبیت کرد

عروسک‌گردانی در آثاری چون «گربه آوازخوان» ساخته کامبوزیا پرتوی از دیگر آثار او در این دوره می‌باشد. وی که قبل از کلاه‌قرمزی با ایرج طهماسب و حمید جبلی چند کار عروسکی انجام داده و با کار یکدیگر به خوبی آشنا بودند اما با برنامه صندوق پست و ورود کلاه‌قرمزی به آن بود که به شهرت رسید. کلاه قرمزی که اصلاً قرار نبود در این برنامه ماندگار شود اما ماندگار شد و بدل به مشهورترین کار وی گشت.

روز تلخ عروسک‌ها

زمانی که اواسط امسال او از بیماری خود گفت جامعه هنری در شوک فرو رفت و بسیاری از صمیم قلب دعا می‌کردند که او هر چه زودتر سلامتی خود را بازیابد و بار دیگر به کلاه قرمزی جان ببخشد اما متاسفانه تقدیر اینگونه رقم خورد که هشتم دی روز تلخی برای عروسک‌های ایران باشد. دنیا فنی زاده صبح روز هشتم دی ماه ۹۵ ما را با دنیایی از خاطرات شیرین تنها گذاشت. روحش شاد

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *