مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان: زمین‌های موقوفه‌ای زراعی دراصفهان به علت خشکسالی دچار مشکل هستند

زهرا نصیری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: ۶۰ درصد از موقوفه‌های این استان زمین‌های زراعی است که برخی از رقبه ها ی استان بر اثر خشکسالی به خصوص در شرق اصفهان فاقد درآمد بوده ومستاجرین نمی‌توانند حتی مال الاجاره وقف را پرداخت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی از وجود بیش از پنج هزارباب مسجد فعال وغیر فعال در استان خبر داد وافزود: ۹۵۰ حسینیه در استان اصفهان وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی، از وجود ۲۳ هزار رقبه در استان خبر داد وافزود: بعضی از این رقبه ها درآمد زا وبرخی قابلیت درآمدزایی دارد. وقف باید در راستای نیازهای جامعه اسلامی نیت شود وبتواند مشکلات را حل وفصل کند. وقف در جامعه ما کمرنگ نشده و با کمی دقت، آثار وبرکات آن قابل مشاهده است.

۱۰ پروژه مشارکتی در بخش مسکونی و تجاری

معاون بهره وری و اقتصادی اداره اوقاف استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۰ پروژه مشارکتی در بخش مسکونی و تجاری با اعتباری بالغ بر ۱۱۳ میلیارد ریال اجرایی خواهد شد گفت: این پروژه‌ها در راستای احیای موقوفات به ویژه برای توسعه ظرفیت گردشگری مذهبی در دستور کار قرار گرفته است.

امیرحسین اسماعیل‌پورافزود: تاکنون دراین بخش نیز برای اجرای شش پروژه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های حوزه گردشگری با اعتباری بالغ بر ۶۲ میلیارد ریال بهره برداری خواهند شد، اضافه کرد: توسعه و بازسازی موقوفاتی همچون، کاروانسراها، حمام‌های تاریخی، آب انبارها و شکارگاه عباسی در نطنز اجرا خواهد شد، این امر علاوه بر اینکه باعث ایجاد اشتغال ده‌ها نفر شده است، موجب حفظ عین موقوفه را فراهم ساخته است.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه در سال جاری ۴۵ هزار متر مربع پروژه عمرانی جهت توسعه و عمران بقاع متبرکه با هدف ایجاد زیرساخت‌های مناسب در راستای جذب گردشگران مذهبی و همچنین آماده سازی بقاع متبرکه جهت برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های مذهبی در جوار بقاع متبرکه تعریف و اجرا شده است، ادامه داد: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال انجام شده‌اند که از این مقدار اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال از طریق جذب کمک‌های مردمی و ۶۰ میلیارد ریال نیز از محل جمع آوری نذورات مردمی در این پروژه‌ها هزینه شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *