بزرگترین قرآن خطی جهان در مرحله صحافی

مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در مشهد گفت :نسخه‌ بازتولید شده بزرگترین قرآن خطی جهان موسوم به قرآن بایسنقری، جدیدترین اثر نفیس موسسه‌ آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، در مرحله‌ صحافی است.
علی ثابت‌نیا افزود:قرآن بایسنقری، بزرگترین قرآن خطی جهان است که ۶۵ برگ از آن در اختیار موزه آستان قدس رضوی قرار دارد و هشت برگ از این اوراق در موزه‌ نفایس و بقیه در مخزن نگهداری می‌شود.
همچنین هشت سطر این قرآن نیز در اختیار موزه ملی ملک است که در ابتدا و انتهای قرآن به چاپ رسیده است.
نسخه‌ بازسازی شده این قرآن عظیم که ابعاد واقعی آن ۱۰۵ در ۱۸۷ سانتی‌متر بوده، ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر است و پژوهش و عکاسی آن ماه‌ها زمان برده است.
مدیرعامل موسسه افرینشهای هنری استان قدس رضوی گفت: این کتاب نفیس که اولین برگه‌ آن جزء ۱۳ قرآن و سوره‌ رعد و آخرین برگه‌ آن سوره‌ عادیات است، بعد از طی مراحل چاپ خود در مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم آستان قدس رضوی، هم‌اکنون وارد مرحله‌ صحافی شده است.
او افزود:صحافی این اثر، ترکیبی از صحافی سنتی و مدرن است و به دلیل قطع و ضخامت کاغذ، به شکل دستی انجام می‌شود.
قرار است همراه این قرآن، شناختنامه ای نیز چاپ شود که شامل جزوه‌ای پژوهشی با موضوعاتی چون زندگی بایسنقر میرزا، انواع سبک‌های خوشنویسی است.
علی ثابت‌نیا گفت :بایسنقرمیرزا، فرزند شاهرخ تیموری، هنرمندی بزرگ در عهد تیموریان بود که خوشنویسی را در اقلام ششگانه نزد استادان برجسته‌ روزگار خود، فرا گرفت.
بایسنقر میرزا، شاهکار هنری خود را در قرن دهم هجری قمری به خط محقق کتابت کرده است؛ قرآنی که هر صفحه‌اش دارای هفت سطر است و اوراق آن در موزه‌های مختلف جهان، نگهداری می‌شود.”به گزارش خبر گزاری صدا و سیما”

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *