ویراژ خودروهای فرسوده در اصفهان : خودرو فرسوده معضل ماندگار

زهرا نصیری

از مجموع ۲۳ هزار خودروی سواری مورد استفاده در حمل و نقل عمومی شهر اصفهان، ۲ هزار دستگاه فرسوده با عمر بالای ۱۰ سال در این شهر جولان می هند. با آن که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌ها و خودروهای فعال در این ناوگان، یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه، برنامه ریزی و اقدام مدیریت شهری قرار گیرد اما این موضوع هنوز آن طور که باید و شایدازسوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است به گونه‌ای که علاوه بر صنایع آلاینده بییشمار، خوردوهای فرسوده نیزبرای مردم اصفهان نسخه‌ای به نام هوای ناپاک پیچیده‌اند. این آمارها تنها حکایت تردد خودروهای سواری فرسوده‌ای است که زیر نظرمدیریت شهری اداره می‌شوند و در این میان جولان تاکسی‌های شخصی که اغلب نیزفرسوده هستند حکایت تازه‌ای از خیابان‌های شهرمان است. یکه‌تازی وماراتن نفس‌گیر این خودروها که زیر ذره بین هیچ نهادی نیست و اینان بدون درنظرگرفتن هیچ گونه استاندارد زیست محیطی درشهرتردد کرده و هرروز وضعیت نفیس گیری هوا را برای مردم صعب العلاج تر می‌کنند.

 نصب وسایل کاهش آلاینده

کیمیای وطن درگفتگوبا رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان به این نتیجه دست یافت که طرح نصب وسایل کاهش آلاینده‌های خودرویی بر روی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها می‌تواند در راستای تفکیک و همچنین کاهش آلاینده‌های خودرویی مؤثر واقع شود. راهکاری که البته هیچ چیز در مورد آن دقیق و برجسته نیست و عملاً حرکتی از سوی متولیان برای اجرای آن نشده است. فتح‌الله معین، ازبرچیده شدن ۵۰۰ دستگاه خودروی فرسوده بدون در نظر گرفتن جایگزینی برای آنها خبرداده و می‌گوید: حدود ۷۰۰ دستگاه نیز از این دو هزار خودرو بر اساس ثبت نام رانندگان تاکسی با خودروهای جدید جایگزین می‌شود که حدود ۴۶۰ دستگاه از این تاکسی‌های جدید را پژو و سمند تشکیل می‌دهد.  وی تاکید دارد؛ شرکت ایران خودرو، برای برچیدن تاکسی فرسوده آنها را به مبلغ پنج و نیم میلیون تومان از صاحبان تاکسی خریداری کرده و ۲۰ میلیون تومان وام با سود مشارکت ۱۶ درصد به آن‌ها می‌دهد.

توزیع تاکسی‌ها در محلات

رئیس کمیسیون محیط زیست، حمل ونقل و فناوری اطلاعات شورای شهر شهر اصفهان نیز درگفتگوی اختصاصی با کیمیای وطن از طرح اجرای توزیع تاکسی‌ها در محلات و مناطق مختلف اصفهان خبر داده و می‌گوید: سعی کرده‌ایم که با انجام برنامه‌های خاص و تحول دربخش تاکسیرانی اصفهان زمینه خدمت رسانی را به مردم فراهم کنیم. غلامرضا شیران، راه حل مشکل دود زا بودن خودروها را در واسپاری آن‌ها به شرکت‌های خودرویی و دریافت خودروهای جدید می‌داند. وی گفت: آن‌ها به در شهر اصفهان برای کمک به تاکسیرانانی که توانایی پرداخت پنج میلیون و نیم را ندارند، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که با هماهنگی یکی از بانک‌ها، سه میلیون تومان وام با سود ۱۲ درصد به صاحبان تاکسی اعطا می‌شود. وی همچنین خواستاررفع دوگانگی ایجاد شده درخصوص صدور مجوز تاکسی تلفنی در اصفهان شد و افزود: چندسالی است براساس تصمیم شورای تاکسیرانی شهر اصفهان به ریاست استاندار وقت صدور پروانه برای ایجاد تاکسی تلفنی ممنوع شده است، در صورتی که اتحادیه تاکسی داران مرتب مبادرت به صدور مجوز می‌کند که این وضعیت مشکلات زیادی را برای شهر و شهرندان و متقاضیان ایجاد کرده است از متولیان امر می‌خواهیم که هر چه سریعتر این مشکل را برطرف کرده تا شاهد این دوگانگی تصمیم نباشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *