آسیب پذیری ساختمان‌های قدیمی در برابر آتش سوزی و زلزله

حادثه تلخ پلاسکو باعث شد بار دیگر مسئله ایمنی ساختمان‌ها در صدر اخبار قرار بگیرد. به همین بهانه با بهزاد بزرگزاد مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به گفت و گو نشستیم و چالش‌های پیش روی ایمنی ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

درس گرفتن از حوادث

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ضمن ابراز تأسف از حادثه مجتمع تجاری پلاسکو، اظهار کرد: وقتی حوادث تأسف بار و دلخراشی مانند حادثه پلاسکو اتفاق می افتد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاری که مدیران باید انجام دهند درس گرفتن از این حوادث است تا زمینه‌های بروز این گونه موارد را به حداقل برسانند. بهزاد بزرگزاد ادامه داد: حادثه ساختمان پلاسکو پیام‌های متفاوتی را داشته اما شاید یکی از مهم‌ترین پیام‌های آن آسیب پذیری ساختمان‌های موجود قدیمی برای مقوله‌های آتش سوزی و پدیده زلزله است و در این میان چیزی که همه را بهت زده کرده، فروریزش ساختمان در حین آتش سوزی است. وی افزود: ساختمان‌ها ممکن است به علت فرسودگی، رعایت نکردن استانداردهای ایمنی در هنگام ساخت، عدم ساخت در مکان مناسب، مجهز نبودن به تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و عملکرد پرخطر این ساختمان از قبیل استفاده از کارهای مخاطره آمیز دچار حادثه شوند.

ایمن سازی

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر این که ایمن سازی ساختمان و اطمینان از کارکرد وسایل ایمنی و آتش نشانی نصب شده در مراکز اداری و تجاری بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: خاموش کننده‌های دستی، سیستم‌های رینگ آتش نشانی و دیگر تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها باید به صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار گیرند و همه افراد حاضر در ساختمان با نحوه استفاده از این وسایل آشنایی داشته باشند.

خطر در مجتمع‌های تجاری اصفهان

این مقام مسوول با تاکید بر این که در اصفهان برخی از پاساژها و مجتمع‌های تجاری هم شرایط نامناسبی دارند که باید حتماً مورد بازبینی و کنترل و نظارت جدی قرار بگیرند، تصریح کرد: خسارت‌های غیرمستقیم این نوع حوادث به مراتب از خسارت‌های مستقیم آن بیشتر است و این حادثه کشور را دچار عارضه روحی، روانی کرده که قابل اندازه‌گیری و تخمین نیست. مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: باید به تجهیز و ایمن سازی ساختمان‌هایی که سازه‌های بلند مرتبه دارند، بیشتر توجه شود و از ابتدا در زمان طراحی و گودبرداری ساختمان‌ها، زمان اجرا و بهره برداری نظارت شود پازل ایمنی ساختمان‌ها از تکه‌های کوچک تشکیل شده که اگر هر کدام از آنها بر سر جای خود قرار نگیرد، سازه را غیر ایمن می‌کند

تجهیزات آتش نشانی اصفهان

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به تجهیزات آتش نشانی اصفهان برای ساختمان‌های بلند گفت: تجهیزات آتش نشانی اصفهان قابل قبول است اما اگر در یک زمان رخدادی در دو جبهه داشته باشیم، بی شک مشکلاتی به وجود می‌آید. بزرگزاد در پایان خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم در هنگام وقوع حوادث تنها آتش نشانی و شهرداری مسوول نیستند؛ بلکه همه باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند همچنین باید کمک‌های دولتی در اختیار ما قرار گیرد و همه مردم نکات ایمنی را رعایت کنند تا شرایط ایمنی داشته باشیم و امیدواریم به زودی بتوانیم تجهیزات مراکز آتش نشانی اصفهان را تکمیل و به روز کنیم.

انتهای پیام/ پروانه شریفی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *