نمره مردودی اصفهان در آزمون آلودگی هوا

متأسفانه به موضوع آلودگی هوا در طول سال هیچ بهایی داده نمی‌شود و برنامه‌ریزی بلند مدتی بر مقابله با این موضوع که بیشتر هم در سه ماه آبان، آذر، دی ماه رخ می‌دهد انجام نمی‌گیرد تا زمانی که به مرز بحران رسیده و شاهد حضور مسئولان مربوط در جراید و رسانه‌ها می‌شویم و امید به برخی تصمیمات تکراری چون تعطیلی مدارس، طرح زوج و فرد و هشدار به شهروندان به‌وسیله رسانه‌های جمعی داریم. در کلانشهری مانند اصفهان که بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت را خود جای داده است و روز به روز به جمعیت آن افزوده می‌شود

به عقیده بسیاری ازکارشناسان آرام بودن بادها در اصفهان در اغلب مواقع سال تهویه طبیعی هوا را دچار اشکال می‌کند با توجه به دنباله دار بودن رمان آلودگی هوا در اصفهان و اینکه پرونده این معضل اجتماعی بنا نیست هیچ وقت بسته شود به سراغ سرهنگ رضایی رئیس پلیس راهوراستان اصفهان رفتیم تا از راهکارها و برنامه‌های پیش بینی شده این ارگان برای کاهش آلودگی هوای اصفهان مطلع شویم.

– برچسب معاینه فنی خودروها به چه میزان در کاهش آلودگی هوا مؤثر است؟ آیا خودروهایی که دارای برچسب هستند همه استاندارد محسوب می‌شوند؟

به میزان بسیار زیاد، خیلی از وسایل نقلیه به علت پیدایش نقص در زمان داشتن برچسب معیانه فنی از وضعیت استاندارد خارج می‌شوند که پلیس نسبت به اخذ معاینه فنی آنان اقدام و پس از رفع عیب و اخذ تائیدیه مجدد در مراکز معاینه فنی مجاز به حالت استاندارد برخواهند گشت.

– بیشتر تحلیل گران اجتماعی معتقدند عملکرد پلیس برای کاهش آلودگی هوا مؤثر نبوده و به همین دلیل از بار آلودگی از اصفهان کم نشده است و تردد خودروهای فرسوده، بدون معاینه فنی، غیر استاندارد در شهر همچنان ادامه دارد نظرشما در این زمینه چیست؟

پلیس همچنان با تردد خودروهای دارای نقص فنی و دودزا و همچنین ورود به طرح زوج و فرد برخورد و متخلفان را جریمه می‌کند اما همانطور که می دانیم یک موتورسیکلت هفت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و الزامات قانونی برای جلوگیری از تردد این وسیله نقلیه وجود ندارد از طرفی، این خود شهروندان هستند که باید از تردد غیر ضروری خودروهای تک سرنشین خودداری کنند و استفاده از حمل و نقل عمومی، وسایل نقلیه پاک نظیر دوچرخه و موتورسیکلت برقی را به عنوان یک فرهنگ عمومی نهادینه کنند.

– برای سامان دهی خوردوهایی که در کنار خیابان‌ها و حتی درون پیاده روها هم پارک می‌کنند چه کاری انجام شده است؟

پلیس راهور با بکارگیری تیم‌های ضربتی پیاده به طور ویژه با تخلفات پارک در پیاده روها برخورد می‌نماید و همچنین با استفاده از یدک‌های خودرو بر در موارد خاص با تخلف سد معبر این خودروها برخورد نموده اما همچنان لزوم فرهنگسازی و رعایت شهروندان از مهمترین رکن نظم ترافیکی شهراست. همچنین برای سد معبرخودروها پلیس با راه اندازی اکیپ‌های موتوری و خودرویی برای برخورد با این تخلفات اقدام کرده است.

– برخی ادارات، افراد و مغازه‌ها با نصب زنجیر و و علائم معابر، کوچه و پیاده روها را به نام خود غصب کرده‌اند برای برخورد با آن‌ها چه اقدامی صورت گرفته است؟

شهرداری به عنوان متولی شهرباید پاسخگوی این گونه تخلفات باشد و جلوی چنین اعمالی را بگیرد تا به شکل قارچ گونه در شهر رشد نکنند و هرکس حق عمومی را به حق شخصی نسبت ندهد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *