بازگشت به سعادت آباد

دامون رشیدزاده

فیلم «سارا و آیدا» آخرین ساخته مازیار میری امسال در بخش اصلی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و یکی از فیلم‌هایی است که در اصفهان اکران خواهد شد. مازیار میری فیلمساز موفقی است که در کارنامه خود فیلم‌هایی همچون «حوض نقاشی»، «سعادت آباد»، «کتاب قانون» و «پاداش سکوت» را دارد. بر اساس گفته‌ها آخرین فیلم میری فضایی اجتماعی دارد که آن را می‌توان با فیلم موفق سعادت آباد مقایسه کرد.

خلاصه داستان

سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند. وقتی آبروی یکی از آنها به خطر می افتد باید پای همدیگر بایستند اما این دوستان تا کجا پای هم خواهند ایستاد را باید به انتظار نشست و دید.

سینمای مازیار میری

مازیار میری بعد از دوری ۴ ساله‌اش از سینما این فیلم را ساخته است. او در کارنامه خود فراز و نشیب کم نداشته است هر چند همیشه فیلم‌های او با اقبال مواجه شده اما شکست‌هایی مانند پاداش سکوت کمی کارنامه خوب او را دچار نوسان کرده است. اگر چه فیلم سعادت آباد او یکی از خوش ساخت ترین فیلم‌های کارنامه مازیار میری و سینمای یک دهه اخیر است اما همین موضوع توقع‌ها را از میری بالا برده و اگر فیلم «سارا و آیدا» نتواند موفق ظاهر شود مازیار میری باید چند سال دیگری را هم از سینما دور باشد تا خاطره فیلم‌های ضعیف‌ترش از خاطره‌ها پاک شود.

فرمول موفقیت «سارا و آیدا»

مازیار میری برای موفقیت آخرن فیلمش از زوج مصطفی زمانی و غزل شاکری استفاده کرده است. بازی خوب این دو در سریال موفق شهرزاد باعث می‌شود حداقل فیلم در جذب مخاطبان عام شانس زیادی داشته باشد. در کنار این دو استفاده از پگاه آهنگرانی که خود از بازیگران سینمای خاص به شمار می‌آید گروه خوبی را تشکیل داده است.

فرمول شکست

اگر بخواهیم برای شکست فیلم دلایلی را ذکر کنیم قطعاً اولید دلیل را می‌توان ژانر فیلم دانست در سال‌های اخیر انبوهی از فیلم‌های اجتماعی ساخته شده که به جز چند فیلم موفق بقیه هیچ موفقیتی نه در گیشه و در سطح بین المللی نداشته‌اند. سینمای ایرا در سال‌های اخیر به شدت در حال ساخت فیلم‌های اجتماعی گریه دار و کمدی‌های سخیف است و به نوعی تماشاگران از این دو ژانر اشباع شده‌اند. به عقیده نگارنده در سینمای امروز ایران به شدت جای خالی ژانر معمایی یا ژانر وحشت و حتی فیلم‌های ژانر ورزشی احساس می‌شود و امیدواریم کارگردانان خوب امروز و یا نسل آینده به سمت این ژانرها جذب شوند.

عوامل فیلم

کارگردان: مازیار میری/ نویسنده: امیر عربی/ مجری طرح: همایون اسعدیان/ مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان/ طراح صحنه و لباس: شیوا رشیدیان/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ تدوین: احمد مرادپور/ دستیار تدوین: علی گورانی/ مدیربرنامه ریزی و دستیار کارگردان: مریم هژیروند/ صدابردار: ساسان نخعی/ مدیر تولید: حسین اکبری/ گروه کارگردانی: مهدی لطیفی، نگار جنیدی/ منشی صحنه: ندا آصف/ فیلمبردار: امیر موسوی/ دستیار فیلمبردار: مرتضی سبحانی/ موسیقی: پیمان یزدانیان/ عکاس: آرزو اتحاد/ مشاور رسانه‌ای: بیتا موسوی / بازیگران: غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، سعید چنگیزیان، شیرین یزدان بخش، یغما گلرویی، تینا پاکروان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *