گنجینه هنر معاصر

آیدین بهاری

با اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به مناسبت ایام دهه فجر روز ۲۱ بهمن ماه بازدید از تمام موزه‌های کشور رایگان است. به همین بهانه در گزارش امروز نگاهی خواهیم داشت به موزه تاریخ معاصر اصفهان. عمارت موزه هنرهای معاصر در مرکز شهر اصفهان و در خیابان استانداری واقع شده است. ساختمان فعلی موزه هنرهای معاصر اصفهان، بنای بزرگ و زیبایی است با مساحت سه هزار متر مربع بنایی است زیبا مربوط به دوره صفویه که در زمان حکومت قاجار تجدید بنا گردیده و مسعود میرزا حاکم وقت اصفهان آنجا را محل سکونت خود قرار داد. در زمان رژیم پهلوی نیز به عنوان ساختمان استانداری مورد استفاده قرار می‌گرفت این بنا از سه طرف به چهل ستون، تالار اشرف، زمین باغ کاج و چهار حوض و عمارت خورشید متصل است. با انتقال استانداری اصفهان به محل جدید این عمارت که تقریباً مخروبه شده بود به همت شهرداری اصفهان مرمت و در بعضی موارد بازسازی کامل گردید و به موزه هنرهای معاصر اصفهان تبدیل شد و در اسفند ماه ۱۳۷۳ رسماً مورد بهره برداری قرار گرفت. این عمارت زیبا در دو طبقه بنا شده و دارای ۶ سالن نمایشگاهی، کتابخانه، امور اداری و سالن اجتماعات می‌باشد. در حال حاضر این گنجینه با فضایی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود ۱۲۰۰ متر فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دائمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه کرده است.

بخش خط و کتابت

بخش کتابت مجموعه‌ای از قطعات خوشنویسی اوراق و مجلدات قرآن کریم، احادیث، کتب ادعیه و اشعار است که به وسیله هنرمندان و خوشنویسان نامدار و بلند آوازه همچون محمد صادق خوانساری، میرعلی هروی و محمد هاشم لؤلؤ اصفهانی کتابت شده است.

آثار لاکی و روغنی

بخش آثار لاکی مجموعه زیبایی از انواع اشیا لاکی مذهب، قلمدان‌ها، جای طومار، قاب‌های آئینه، تراز و جلد آلبوم و … است که از استادان بزرگی همچون آقا صادق میرزا بابای شیرازی سمیرمی، فتح الله شیرازی و آقا نجفعلی اصفهانی به یادگار مانده‌اند و با نقوش مختلف گل و مرغ، تک چهره، صورت سازی، ترنج و سر ترنج شکارگاه زینت یافته‌اند.

دستبافته ها و رودوزی‌های سنتی

در این بخش منسوجات متنوع و کم نظیری از نمونه‌های آثار دوره صفوی تا قاجار به نمایش گذاشته شده‌اند. قلمکارهای ساخت اصفهان و قالیچه‌های معروف «بشریت» و «شکار چرخ» که طراح آنها مرحوم عیسی بهادری است از دیگر آثاری است که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

نگارگری

در بخش نگارگری آثار نگارگری ایرانی در سبک و شیوه‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند که از آن جمله می‌توان مینیاتورهای هرات، اصفهان، تبریز و تک چهره‌های قاجاری را بر شمرد. تابلو ارزشمند و نفیس «چوگان» اثر استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی که به شیوه سوخت و معرق و مینیاتور روی چرم خلق شده از آثار جالب این بخش است.

از دیگر بخش‌های این موزه می‌توان به آثار فلزی، آثار آبگینه، سفال و چینی و آثار چوبی اشاره کرد. امیدواریم از این فرصت استفاده کنید و سری به این موزه زیبا بزنید.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *