حمایت از تولید داخلی روحیه انقلابی می‌خواهد

 

پروانه شریفی

شاید به تعبیری بتوان گفت این انقلاب یک سنگر است به پهنای جمهوری اسلامی ایران. این سنگر در سرتاسر میهن اسلامی رزمندگانی دارد که هنوز هم دست از مبارزه نکشیده‌اند. تاریخ گواهی می‌دهد اصفهان یکی از تقاط عطف تدام این سنگر است. به سراغ یکی از رزمندگان قدیمی رفتیم، رزمنده این سنگر اکنون یک استاد ۶۶ ساله است که هم در زندان‌های ساواک روزگار گذرانده و هم در بهترین دانشگاه‌های انگلستان درس خواند و تحقیق کرد. در جوانی اعلامیه‌های امام (ره) و در میان سالی برگ برنده برتری قدرت علمی ایران در برابر امریکا و قدرت‌های علمی غرب در رشته علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی را در دست داشت. شخصی که کسب درآمد را فدای آموزش علم پزشکی به جوانان ایرانی کرد. پروفسور ابراهیم اسفندیاری از پشت میز مدیریت گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ما سخن می‌گوید:

از فعالیت‌های خودتان قبل از زمان انقلاب برای ما بگویید.

من قبل از انقلاب دانشجوی پزشکی بودم و فعالیت من مشتمل بر شرکت در جلسات و سخنرانی‌هایی که در رابطه با ایده‌ها و منویات حضرت امام بود خلاصه می‌شد؛ مانند سخنرانی‌های مرحوم استاد پرورش و یا فعالیت‌هایی از قبیل تکثیر و توزیع  اطلاعیه‌های حضرت امام خمینی (ره) که بطور مخفیانه و با اسم مستعار فرستنده برای اساتید و دانشجویان پست می‌کردیم و هم چنین مقاله‌ها و کتاب‌هایی که در جهت انقلاب بود را هم مطالعه می‌کردیم.

از چه زمانی با تفکرات انقلابی آشنا شدید؟

بدلیل این که دایی بنده یک فرد سیاسی بود بنده از زمان طفولیت با افکار انقلابی آشنا شدم و همچنین با  شرکت در جلسات مذهبی در سال‌های ۴۱ و ۴۲ که نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی (ره) به طور جدی شکل گرفت، افکار انقلابی در من تقویت شد.

از دستگیری در زمان ساواک چه خاطره‌ای در ذهن دارید؟

در سال  ۱۳۵۵ روزی در بیمارستان آیت الله کاشانی که در آن زمان به بیمارستان ثریا معروف بود مشغول به کار بودم که مأمورین ساواک به بیمارستان آمدند و من را دستگیر کردند و به کمیته مشترک ساواک شهربانی بردند. بازجویی من حدود دو ماه طول کشید و سپس به زندان اصفهان منتقل شدم و نهایتاً به در دادگاه نظامی به دو سال حبس محکوم شدم. رژیم شاه هیچ مطلبی علیه خودش را حتّی در حد یک اعلامیه امام خمینی و حتی رساله ایشان را تحمل نمی‌کرد و برای یک اعلامیه یا رساله عملیه ایشان دو سال حبس می‌داد. شکنجه‌ها گاهی به قدری وحشیانه بود که برخی از زندانی‌ها زیر شکنجه شهید می‌شدند مثل شهید آیت اله غفاری و شهید آیت اله سعیدی در همین زندان اصفهان اینها در زندان‌های مخوف ساواک زیر شکنجه شهید شدند.

تعریف شما از انقلابی بودن و انقلابی ماندن چیست؟

این موضوع را مقام معظم رهبری به خوبی تعریف کردند و پنج شاخص را برشمردند. پایبندی به مبانی و ارزش‌های انقلابی، هدف گیری آرمان‌های انقلاب و همّت برای رسیدن به آن‌ها، پایبندی به استقلال همه جانبه کشور، حساسیت در برابر دشمن و مهم دانستن جهاد کبیر و تقوای دینی و سیاسی شاخصه‌هایی هستند که رهبری بیان فرمودند. محور این شاخص‌ها متمسک بودن به اسلام و انقلاب است و چنین فردی باید منویات رهبری را قبول داشته باشد و دنبال بکند. جهاد کبیر که مقام معظم رهبری از قرآن نقل می‌کنند یعنی مقاومت در مقابل دشمن، یعنی هیچ وقت با استکبار جهانی  که همان امریکا و انگلیس هستند قلبمان صاف نباشد بلکه کینه او را در دل داشته باشیم، چرا که اینها دشمن اسلام و دشمن مسلمانان‌اند. هیچ وقت نباید کافران را اطاعت کرد و روی خوش به آن‌ها نشان نداد. با همین تفکرات و همین جهاد کبیر انقلاب پیروز شد. مردم شاه را قبول نداشتند، بعد که جریانات انقلابی بروز بیشتری کرد، مردم هر فرصتی را برای ترویج افکار امام (ره) و رونق دادن به مبارزه مغتنم می‌شمردند.

این که عده‌ای انقلابیون از مسیر امام (ره) تغییر مسیر دادند چه دلیلی دارد؟

علت این است که این افراد یک جا از انقلاب بریدند. علّت بریدگی و جداشدگی از انقلاب هم این است که فردی که در جهاد کبیر است فقط به منافع اسلام می‌اندیشد و به منافع خودش توجه زیادی ندارد حتّی اگر منافعش به خطر بیفتد، این یک تست و یک آزمون الهی است. در داستان حضرت موسی (ع) دیدیم همه افرادی که به این نبی مکرم ایمان آورده بودند مورد آزمایش قرار گرفتند و قوم موسی امتحان خوبی پس ندادند. این جریان سامری همیشه در همه نهضت‌ها وجود دارد و منشآ خودی و داخلی دارد و از این جهت تشخیص آن بصیرت کافی لازم دارد. هر موقعی پیش می‌آید ممکن است مردم فریفته شوند و گول بخورند و در نتیجه انقلابشان شکست بخورد یا به لحاظ بصیرتشان در برابر توطئه‌ها مقاوم باشند و انقلابشان بطور فزاینده رشد کند. لذا علت بریدگی این است که به منافع شخصی خود می‌پردازند و یا ترس و هیمنه دشمن آن‌ها را فرا می‌گیرد.

چه راه‌هایی برای حفظ شاخصه انقلابی گری وجود دارد؟

برای حفظ این شاخصه‌ها باید دانست انسانی که در جهاد کبیر است باید بسیجی عمل کند و همیشه برای دفاع از اسلام آماده باشد حتّی اگر هزینه مالی و جانی داشته باشد. رزمندگان ما هشت سال جنگیدند و کشور را از دست دشمن حفظ کردند و امروزه هم رزمندگان و بسیجی‌های ما برای دفاع از حرم فداکاری کردند وموفق شدند سوریه را حفظ کنند و حلب را آزاد نمایند و دشمن را از حریم حضرت زینب (س) برانند.  جهاد کبیر رمز پیروزی است که گاهی اوقات با جهاد اصغر که جنگ نظامی است در می‌آمیزد. هر گاه انسان بر آماده بودن بر دفاع سستی بورزد مقاومت خود را از دست می‌دهد و دست از مقاومت و مبارزه بر می‌دارد.

شعار اصلی انقلاب تا چه حد عملی شده است؟ شعارهایی مانند “استقلال، آزادی، پیروزی اسلامی” و یا “نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی”؟

شعار آزادی که ۱۰۰ درصد تحقق یافته است. روزنامه‌ها و سخنران‌ها آزاد هستند حتّی بر علیه مقامات عالی رتبه کشور می گویند و می‌نویسند که در کمتر نقاط دنیا چنین آزادی بیان در این حد وجود دارد.

در استقلال هم ۱۰۰ درصد موفق شدیم. الآن افسران امریکا به مرز آبی ما نزدیک می‌شوند و کمی که از مرز آبی رد می‌شوند بلافاصله توسط سپاه پاسداران بدون شلیک یک گلوله دستگیر می‌شوند و از آن‌ها بازجویی می‌کنند که امریکا با آن قدرتی که خودش از آن نام می‌برد برای آزادی سربازان خودش کشورهای دیگر را واسطه قرار می‌دهد. یکی از کشورهایی که در دنیا استقلال کامل دارد ما هستیم و وابستگی به هیچ کشوری نداریم و نخواهیم داشت.

در مورد جمهوری اسلامی باید گفت که ما به جمهوری هم به طور کامل رسیدیم و در این سال‌ها فقط رأی مردم حاکم بوده است و چیزی غیر از این نداشتیم و هیچ قدرتی نتوانسته رأی مردم را جابجا کند که اگر هم برخی می‌خواستند این کار را بکنند رهبر معظم انقلاب بسیار محکم ایستادند و این اجازه را به کسی ندادند. در تشریح اسلامی بودن هم باید گفت تا آن جایی که به فرموده رهبر عمل شده است بخش اسلامی هم تحقق پیدا کرده و آن جا که عمل نکردند این امر بر زمین مانده است. امیدواریم دولت مردان بیشتر دستورات ولی فقیه را برای اسلامی کردن کشور مد نظر داشته باشند و به آن عمل کنند.

مسیری که انقلاب در این سال‌ها طی کرده را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما ما هنوز در مسیر آرمان‌های امام راحل (ره) قرار داریم؟

بله؛ ما ۱۰۰ درصد در مسیر آرمان‌های امام (ره) هستیم. تقریباً همه کشورها در جنگ هشت ساله خواستند که ما را بر زمین بزنند و نتوانستند. همه کشورها سعی کردند که سوریه را بر زمین بزنند و با دخالت ایران این اتفاق نیفتاد. الآن پس از شش سال اعتراف می‌کنند که ایران هفتمین قدرت دنیاست. بنابراین ما در اهداف امام (ره) و رهبری در بعد سیاسی و نظامی موفق بودیم. در بعد تحقق اهداف اسلامی به طور کامل موفق نبوده‌ایم. به طور مثال در مسائل اقتصادی دستورات رهبری را که فرمودند اقتصاد مقاومتی، آنرا را کاملاً اجرا نکردیم.

چه خطراتی در حال حاضر انقلاب ما را تهدید می‌کند؟

به نظر من نرسیدن به مشکلات مردم و نبود اشتغال برای جوانان را می‌توان از این تهدیدات دانست. رهبری فرمودند که اجناس قاچاق را آتش بزنید اما این گونه تفکری نیست. ما باید از کالای داخلی حمایت کنیم. در جمهوری اسلامی توانسته‌اند پهپاد و موشک قاره پیما بسازند چطور نمی‌توانند اتومبیل بسازد؟ طبیعی است نخواستند و مسئولین این امر به کار دل ندادند. چرا باید در کشور ما جنس قاچاق باشد؟ تا دولت محکم کمربندها را نبندد و چشم را از بیرون نبرد و به درون نیندازد و به حرکت و تکاپو نیفتد اتفاق مثبتی نمی‌افتد. در پزشکی صد در صد موفق بودیم. در اوایل انقلاب ما پزشکان خارجی مانند هندی و پاکستانی و بنگلادشی داشتیم. درظرف ده سال برنامه ریزی شد و به اندازه کافی پزشک تربیت کردیم و الآن نیازی به پزشک خارجی نداریم. الآن هیچ عمل جراحی و عمل درمانی مهم و لازمی برای مردم نیست که در تهران و اصفهان نشود انجام داد. از خارج کشور هم به ایران می‌آیند برای درمان و ما الان توریست درمانی داریم و این خود یک منبع درآمدی برای کشوراست.

مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر زیاد به شاخصه‌های انقلابی و انقلابی گری تأکید دارند. چه دلیلی دارد؟ آیا احساس خطری وجود دارد؟

علت این است که تا انسان انقلابی نباشد، منشاً تحول و کار مثبت برای کشور نمی‌شود. تا انسان شاخصه‌های انقلابی نداشته باشد به زودی فریفته منافع خودش می‌شود و سرگرم منافع زودگذر می‌گردد و از مصلحت کشور و نظام باز می‌ماند. انسان هر کاری جدی که می‌خواهد بکند تا کشور بی نیاز شود، صد دام جلوی پایش می‌گذارند. مثلاً یک فیلم در تهران و اصفهان گذاشتند به نام یتیم خانه ایران. فیلمی که نشان داد چه خیانت‌هایی توسط انگلیس شد و ۹ میلیون جمعیت را به کشتن دادند. آقایی این فیلم را ساخت و فیلم را اکران کردند. من اطلاع دارم که دست‌های پشت پرده باعث شد که آمار تماشای این فیلم بسیار پائین باشد و استقبال خوبی نشد. یا مثلاً آن اوایل نمی‌گذاشتند ماشین پارچه بافی چادر مشکی وارد شود و بعد که چندین دستگاه وارد کشور شد ولی شنیده‌ام زیاد فعال نیست. سنگ می‌اندازند تا برای تولیدکننده صرف نکند تا از خارج بخرند. روحیه انقلابی می‌خواهد تا فردی کفش و لباس خارجی استفاده نکند.

شما بهمن ۵۷ کجا بودید؟ آن روزها چه حال و هوایی داشت؟

من آبان ۵۷ از زندان آزاد شدم و به ادامه تحصیل مشغول شدم. بهمن ۵۷ هم مشغول کار دانشجوئی بودم اما شب‌ها تظاهرات می‌کردیم و با سیل مردم تظاهر کننده همراه بودیم.

به نظر شما وظیفه رسانه در بیان و انتقال مفاهیم انقلاب به نسل جوان امروزی چیست؟

خیلی مشخص و بارز است که هجمه‌های زیادی به انقلاب می‌شود و وظیفه رسانه‌ها هم به همین نسبت سنگین است و اولاً باید رسانه‌ها بگویند که ما چه بودیم و به کجا رسیدیم. یک کشور ۱۰۰ درصد وابسته بودیم و امروز ۱۰۰ درصد مستقل هستیم. الآن در رشته تخصصی خودم می گویم؛ قبل از انقلاب مرگ و میر نوزادان زیر ۱ سال قبل از انقلاب ۲۵۰ در هزار بود که علل زیادی مانند عفونت با منشأ سوءتغذیه و فقرغذایی بود. توده‌های مردم دچار سوء تغذیه بودند. ایران از حالت وابستگی و یغما زدگی نجات پیدا کرد. پول‌های این کشور صرف رقابت‌های انتخاباتی رؤسای جمهور امریکا می‌شد. از پول‌های ایران در لندن پل می‌ساختند و نفت ما را ارزان به خارجی‌ها دادند. رسانه‌ها باید شرایط را مقایسه کنند. مردم بروند و نمایشگاه عبرت‌ها را ببینند که مبارزین زیر شکنجه شهید می‌شدند. این جنایات در زمان شاه صورت می‌گرفت. اما این آزادی را الأن داریم و رسانه‌ها باید به خوبی این تفاوت‌ها و رشد علمی و صنعتی را به مردم نشان دهند و از طرفی هم منکر مشکلات امروزه در کشور نیستیم. تا جایی که به نصایح ولی فقیه عمل کردند کشور رشد کرد و هر جا عمل نشد کشور دچار مشکل شد.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *