گفتگوی اختصاصی کیمیای وطن با مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان

تبدیل شدن بازارهای سنتی به کانون‌های خطرپذیر

پروانه شریفی

با وجود اهمیت تاریخی و فرهنگی بازار بزرگ اصفهان در کنار تأمین شغل برای هزاران نفر و فراهم آوردن امکان تهیه مایحتاج زندگی به صورت متمرکز، سال‌هاست این بازار دوران بی‌توجهی و فرسودگی را طی می‌کند و بیش از آن که به‌عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ اصفهان سندیت داشته باشد با تبدیل به محور فعالیت‌های تجاری و نبض تپنده اقتصاد شهر و غفلت از توجه به اصول ایمنی، به هسته‌ای خطرآفرین در مرکز شهر تبدیل شده است. ایمن نبودن بازار اصفهان تا حدی است که بارها با تشکیل جلسات متعدد این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان این که امروزه در اثر وجود عوامل خطرزا اغلب بازارهای سنتی به کانون‌های خطرپذیر تبدیل شده‌اند، گفت: انبار کردن حجم قابل توجهی کالا و تراکم آن‌ها در بازار سنتی و استفاده از انرژی‌های جدید سوختی همچون برق و گاز، بی احتیاطی در کار، غیراستاندارد بودن سیم کشی‌های برق، استفاده از لامپ‌های پرحرارت با ولتاژ بالا و بهره گیری از مواد قابل اشتعال در برخی از کاربری‌ها از جمله عواملی هستند که در تسریع آتش سوزی در بازارهای سنتی نقش بسزایی دارند.

بهزاد بزرگزاد ادامه داد: شرایط معماری بازار که دارای دالان و راسته و وجود سقف‌های طاق چشمه‌ای است، سرعت آتش سوزی را افزایش می‌دهد و با درجه حرارت بالایی روبرو خواهیم بود؛ یکی از موارد گسترش آتش معابر افق و عمودی است که در بازار اصفهان سرعت حادثه و آتش در مسیر افقی است.

وی افزود: کاربری بازار به چند صورت انبار، کارگاه، تجاری و اداری است و بار حریق بازار مخاطره آمیز بوده؛ چیدمان کالا در بازار که اصولی نیست، سیستم برق نادرست و تجهیزات اطفاء حریق مغازه‌ها همه و همه برای حادثه آماده هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بر وضعیت اطفای حریق در بازار اصفهان، گفت: هم هسته و هم پوسته بازار اصفهان به شیرهای آب مجهز شده است و میزان بالای حریق در بازار اصفهان به سطح خطرپذیری کمتری رسیده است با این وجود جرقه‌ای کوچک می‌تواند سبب بروز آتش‌سوزی شده و بحران شهری بزرگی را برای اصفهان ایجاد کند که با وجود معابر کم‌عرض در بازار امدادرسانی و اطفای حریق به کندی صورت می‌گیرد.

بزرگزاد ادامه داد: اهمیت بازار بزرگ اصفهان برکسی پوشیده نیست در این راستا این سازمان به عنوان تأمین ایمنی در شهر وکسبه بازار از مدت‌ها قبل با همکاری سازمان میراث فرهنگی جلسات متعددی برگزار کرده است.

وی بررسی کانون‌های خطر بازار، پیش بینی چگونگی مقابله با حوادث و جلوگیری از وقوع حریق را از اهداف برگزاری نشست‌های مشترک بین سازمان آتش نشانی و میراث فرهنگی دانست و اظهار کرد: بازدید از بازار و اعلام نیاز خاموش کننده‌های ایمنی آتش نشانی برای قسمت‌های مختلف بازار، استعلام از سوی سازمان میراث فرهنگی وآتش نشانی در زمان صدور پروانه، تعمیرات توسط شهرداری منطقه و بازدید کارشناسان سازمان آتش نشانی و ارائه راهکارهای ایمنی از تصمیمات گرفته شده در این جلسات است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به ضرورت کسب اطلاعات کافی پیرامون چگونگی بروز خطرات، علل بروز حریق و پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی از سوی عموم کسبه و مشتریان تأکید کرد.

بزرگزاد به معابر و دسترسی‌های بازار اصفهان اشاره و تصریح کرد: متأسفانه هیچ گونه دسترسی در هنگام وقوع حوادث وجود ندارد و لازم است گروه‌هایی مانند پلیس راهور، آتش نشان، شهرداری، میراث فرهنگی، بازاریان، اصناف و اتاق بازرگانی و خود مردم وارد شوند تا با یک فرهنگ سازی مناسب بازار بتواند از خودش دفاع کند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *