عاقلانه وارد هنر شوید

عکس: سلطانی کیمیای وطن

ستایش ساسانی نژاد

ورود به دنیای هنر آرزوی بسیاری از جوانان است. رویای مشهور شدن و رفتن روی جلد مجلات و روزنامه‌ها آرزویی است که خیلی‌ها را جذب دنیای پر زرق و برق هنر می‌کند. اما آیا رسیدن به این رؤیاها به آسانی محقق می‌شود؟ برای درک بهتر این موضوع با محمدرضا قهرمان یکی از اساتید دانشگاه هنر به گفت و گو پرداختیم. محمدرضا قهرمان فیلمساز، کارگردان، تهیه کننده و مدرس دانشگاه دارای فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه هنر تهران است. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت و گوی ما با این هنرمند است.

فعالیت هنری خود را از چه زمانی شروع کردید؟

قبل از اینکه وارد دانشگاه شوم هیچ گونه فعالیت عملی در زمینه هنر انجام ندادم چرا که معتقد بر این امر هستم که باید ابتدا علم هر کاری را داشت ذهن یک هنرمند تا مطالعه نداشته باشد نمی‌تواند ایده‌های خوبی ارائه دهد به نظر من باید با مطالعه و تحقیق وارد عمل شد زیرا من تئوری و عملی را دو بال پرواز برای پیشرفت می دانم و هر کدام از آن‌ها نباشد عملاً پرواز و پیشرفتی در زمینه هنر صورت نمی‌گیرد ولی زمانی که وارد دانشگاه شدم ترم یک اولین فیلم کوتاه خود به نام مرد بی پایان را ساختم که اولین تندیس کارگردانی خود را گرفتم و دقیقاً در همان ترم یک اولین تئاتر خود بنام ملکه‌های فرانسه اثر تورنتو وایبر به اجرا در آوردم.

نظر شما نسبت به آموزش در زمینه هنر در دانشگاه‌ها چیست؟

به نظر من اشکالاتی وجود دارد در زمینه آموزش که هم مربوط به دانشجو و هم دانشگاه و اساتید است و این‌ها همه زنجیر وار به هم متصل است.

بهترین کار نمایشی که انجام دادید چه بود؟

من در طول ۴ سال دانشگاه ۱۲ نمایشنامه کار کردم که بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردانی که من انجام دادم نمایشنامه بانو آئو ئی بود اثر یوکیو میشیما بود که حتی رساله‌ی خودم را بردم روی نمایش‌های ژاپنی

دید مردم ومسئولین راجب هنر چیست؟

متاسفانه در بین خانواده‌ها و مردم سینما حرفه خیلی محرومی است و همچنان سینما را به چشم قبل از انقلاب می‌بینند به چشم هالیوود به آن گاه می‌شود در صورتی که سینما یک رسانه‌ی جمعی و بزرگی است که می‌توان اسلام را با آن به تصویر کشید و متاسفانه مسئولین هم هنوز به این وسعت به سینما نگاه نمی‌کنند و این بر می‌گردد به افرادی که به صورت غیر آکادامیک وارد هنر می‌شوند.

از مسئولین چه انتظاری دارید؟

از مسئولین انتظار دارم هنرمندان دیده شوند و متاسفانه کسی هنرمندان را آن گونه که شایسته‌اند نمی‌بیند

به جوانانی که می‌خواهند وارد هنر شوند چه پیشنهادی دارید؟

اگر بخواهم دلسوزانه جواب بدهم باید بگویم درست وارد این حرفه شوند اول بدانند که رسالتشان چیست برای هنر هر شخصی که وارد هنر می‌شود حتماً دغدغه‌ای دارد که می‌خواهد از زبان تصویری به مردم جهان ارائه کند پس جوانان سعی کنند به صورت کاملاً حرفه‌ای وارد هنر شوند و در گیر یک سری امواج نشوند که از راه اصلی خود باز بمانند اگر یک هنرمند کوچکترین خطایی بکند آن خطا خیلی بزرگ دیده می‌شود پس خیلی عاقلانه باید وارد هنر بشوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *