سینما علیه فراستی

هامون رشیدیان

پس از نامه بی سابقه حمید فرخ نژاد به فراستی موجی جدیدی از انتقادها نسبت به این منتقد جنجالی آغاز شد. پرویز پرستویی، محسن تنابنده و چندین و چند شخصیت سینمایی تنها بخشی از موج جدید انتقاد به فراستی است و البته فراستی مانند همیشه با این تفسیر که تنها حرف او مهم است و حرف دیگران باد هواست هیچ واکنشی به این موج نشان نمی‌دهد. البته شاید جالبتریت تعبیر را از نامه فرخ نژاد بعضی از کاربران شبکه‌های مجازی کردند جایی که گفتند: «کاری که حمید فرخ‌نژاد با فراستی کرد، بمب اتم با هیروشیما نکرد.»

شروع ماجرا

اما ماجرا از آنجا آغاز شد که خبر جلسه فراستی و نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس و حرف‌های او علیه سینمای ایران توسط حجت الاسلام سید صادق طباطبایی نژاد، نایب رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی به رسانه‌ها درز کرد و خشم اهالی سینما را به دنبال داشت. به گفته طباطبایی نژاد «آقای فراستی در این جلسه انتقادهای جدی به جشنواره از جهات مختلف داشت و این دوره از جشنواره را ضعیف‌ترین دوره در تمام دوره‌های گذشته دانست، ضمن آن که انتخاب داوران دو تابعیتی برای چنین جشنواره‌ای را اشکال اساسی داوری دانست؛ چرا که افراد دو تابعیتی آن قدر که لازم است به ملیت ایرانی پایبند نیستند.» طباطبایی‌نژاد با بیان این که فراستی همچنین تغییر تصمیم هیات داوران به دلیل اعتراض‌های وی و آقای افخمی را نیز نشان از عدم تبحر این هیات دانست؛ چرا که در غیر این صورت بر رأی خود پافشاری می‌کردند، افزود: این منتقد سینما با انتقاد جدی به فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۲» این فیلم را اثری که نمی‌توان با اتفاق خانواده به تماشای آن نشست، خواند. لذا قرار شد این فیلم قبل از اکران توسط کمیسیون دیده شود. به گفته طباطبایی‌نژاد فراستی اظهار کرده است: «اکنون با وجود اعمال ممیزی‌ها، شاهد تولید فیلم‌های بسیاری بدون رعایت شئونات بوده و حتی به تازگی فیلمی که برای زنان کلاه‌گیس گذاشته‌اند، ساخته شده است.» اشاره فراستی به فیلم کاناپه ساخته کیانوش عیاری است. از نکات جالب توجه نشست کمیسیون فرهنگی این است که فریدون جیرانی و احمدرضا معتمدی به عنوان منتقدان جشنواره امسال به این نشست دعوت شده‌اند اما این دو چهره سینمایی در جلسه حضور پیدا نکرده‌اند.

سینما علیه فراستی

پس از این حرف‌های عجیب فراستی علیه سینمایی که خود او نیز جزئی از بدنه آن به حساب می‌آید (یا تصور می‌شود باشد) حمید فرخ نژاد فراستی را به مزدوری تشبیه کرد که به دلیل غم نان دست به کارهای کثیف می زند. این گفته فرخ نژاد با تأیید پرویز پرستویی و تنی چند از سینماگران شناخته شده وضعیت را برای منتقد به چندان محبوب بسیار سخت کرده است هرچند تجربه نشان داده فراستی گوشش چندان بدهکار حرف‌های دیگران نیست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *