محو شده در «ماحی»

نگاهی به فیلم «ماحی» اولین ساخته داود خیام

هامون رشیدیان

فیلم سینمایی «ماحی» اولین ساخته داود خیام اکران خود را آغاز کرده است. داستان این فیلم که بر اساس اتفاقات واقعی است، بین سال‌های ۹۱ تا ۹۲ می‌گذرد که روایتگر شرایط شخصیت زن فیلم به نام «ماحی» است. شرایط وی بازگوکننده معنای کلمه ماحی است که از آن به محو کننده یا نابود کننده یاد می‌شود. فیلم ماحی با ساختاری اجتماعی گذری هم بر شرایط سیاسی می زند و سعی می‌کند شرایط پیش آمده دوران تحریم را بررسی کند. جسارت کارگردان در اولین فیلم برای پرداختن به چنین سوژه حساسی قابل تقدیر است اما تنها سوژه جذاب برای موفقیت یک اثر سینمای کافی نیست و کارگردان باید تمام جوانب زیبایی شناسی را در اثرش رعایت کند. ماحی هر چند فیلم خوبی برای یک کارگردان فیلم اولی است اما موفقیت‌های چند سال کارگردان‌های فیلم اولی مانند سعید روستایی باعث شده سطح توقع مخاطبان از نسل تازه نفس سینما بیش از گذشته باشد.

نکات مثبت

از نکات مثبت این فیلم باید به بازی خوب آنا نعمتی و مهران احمدی اشاره کرد. هر دو بازیگر توانسته‌اند بهترین بازی‌های خود را در فیلم ارائه دهند و به قولی بر اعتبار فیلم افزوده‌اند و گهگاهی یک تنه ضعف‌های فیلم را جبران کرده‌اند. تدوین خوب بهرام دهقانی نیز از نکات مثبت فیلم است و با آنکه اصولاً ریتم فیلم تا اندازه‌ای کند است اما تدوین فیلم بسیار مناسب با فضای قصه انجام شده است.

نکات منفی

فیلم ماحی تا اندازه‌ای کشدار و در برخی مواقع خسته کننده است. شاید اگر کارگردان ریتم تندتری را برای اتفاقات فیلم انتخاب می‌کرد و قدری تعلیق را چاشنی فیلمش می‌کرد ماحی اثر بسیار بهتری می‌شد. متاسفانه فضای فیلم‌های اجتماعی سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که مخاطبان را خسته می‌کرده در حالی که اصل مهم سینما یعنی سرگرمی از یاد کارگردان‌های ایرانی رفته است.

در کل ماحی فیلم قابل قبول و قابل اعتنایی است که متاسفانه به قدری بی سلیقگی به جشنواره فیلم فجر امسال راه نیافت در حالی که به گواه بسیاری از منتقدان حداقل از ۷-۸ فیلم راه یافته به جشنواره با اختلاف بسیاری بهتر بود. شاید تعداد زیاد کارگردان‌های فیلم اولی در جشنواره امسال باعث شد هیات داوران ماحی را به جشنواره راه ندهد تصمیمی که چندان منطقی به نظر نمی‌رسید.

عوامل فیلم

کارگردان، نویسنده: داود خیام/ تهیه کننده: جواد نوروزبیگی/ سرمایه گذار و مجری طرح: روزبه حسینی کارگر/ مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی/ تدوین: بهرام دهقانی/ طراح صحنه: پیام اسکندری/ طراح لباس: ملودی اسماعیلی/ طراح گریم: محسن دارسنج/ صدابردار: منصور شهبازی/ طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی نژاد/آهنگساز: بهزاد عبدی/ دستیاران اول کارگردان: حسین خضوعی، سامان رخصتی/ منشی صحنه: سهیلا کاشفی/ عکاس: مهدی دلخواسته/ مدیر تولید: محمد رضا منصوری/ ساخت تیزر: نوید توحیدی/ روابط عمومی: المیرا حصارکی/ مدیر تبلیغات و مشاور رسانه‌ای: شیوا آبا / بازیگران: آنا نعمتی، مهران احمدی، همایون ارشادی، احسان امانی، سپیده علایی، مریم داودی، هدی نوری زاده

 

 

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *