لزوم افزایش جمعیت

رئیس کارگروه سلامت بسیج استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن مطرح کرد؛

لزوم افزایش جمعیت

پروانه شریفی

در موضوع سلامت مسائل و مشکلاتی وجود دارد که شاید فراتر از معضلات بهداشتی و درمانی باشد که مردم به چشم می‌بینند ولی این موضوعات پنهان، زیر پایه و اساس خیلی از مشکلات باشد. کارگروه سلامت بسیج استان اصفهان به صورت جدی برخی از این موارد را پیگیری می‌کند.

اهمیت سلامت

رئیس کارگروه سلامت بسیج استان اصفهان در همین رابطه به خبرنگار کیمیای وطن گفت: موضوع سلامت مهم‌ترین دغدغه هر دولت و هر کشوری است و این مقوله از طرفی هم می‌تواند به شدّت کشورها را تهدید کند. کمال حیدری افزود: به سبب اهمیت والای سلامت، کارگروه سلامت بسیج جامعه پزشکی در راستای منویات مقام معظم رهبری (حفظهم الله) و دغدغه‌هایی که ایشان در سلامت دارند تشکیل شد و همیشه می‌بینیم که هر کجا کاستی در جامعه رخ می‌دهد، تفکر بسیجی آن جا وارد عمل می‌شود و به کمک مردم می‌آید. وی خاطرنشان کرد: نمایندگان اقشار مختلف به همراه نخبگان حوزه سلامت ماهانه در این کارگروه گرد هم می‌آیند و در ابتدای هر سال اولویت‌ها را شناسایی می‌کنند و به اقشار مختلف بسیج انتقال می‌دهند تا به یک گفتمان تبدیل شوند.

سیاست‌های جمعیتی

معاون سابق بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: سال گذشته موضوع سیاست‌های جمعیتی در دستور کار این کارگروه قرار گرفت که مورد تأکید فراوان رهبری هم بود و در کشور در سال‌های گذشته شروع شد و در برهه‌ای از زمان از پشت پرده هدایت و کاهش جمعیت تبلیغ شد و کشور رو به پیری رفت. رئیس کارگروه سلامت بسیج استان اصفهان اذعان داشت: اگر امروزه دست به دست هم ندهیم و معضلات جمعیتی کشور را حل نکنیم در آینده کشوری پیر خواهیم داشت که منافع زیادی در این باره از دست می‌رود. حیدری تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم، امکانات رفاهی و طراحی بسته‌های تشویقی برای افزایش جمعیت در راستای سیاست‌های نوین جمعیتی از وظایف دولت‌ها است و بسیج تنها می‌تواند کار گفتمان سازی را اجرا کند، از سوی دیگر لازم است تا سیاست‌های تحصیلی، اشتغال و مسکن به نوعی تدوین شود تا زوج‌ها رغبت بیشتری برای فرزندداری داشته باشند. وی ادامه داد: اگر ۸ درصد جامعه پیر و سالخورده بشود صدای خطر جمعیتی آن کشور به گوش می‌رسد، خیلی از کشورهای توسعه یافته با سیاست‌های مهاجر پذیری این توسعه را افزایش می‌دهند ولی در کشور ما با توجه به مسائل فرهنگی و قدمت و ارزش‌های دینی به راحتی نمی‌توانیم مهاجر پذیری گسترده‌ای برای توسعه داشته باشیم. مشاور امور سلامت شهردار اصفهان افزود: ما در بسیج بیشتر به گفتمان سیاست‌های جمعیتی می‌پردازیم تا به خوبی نشر پیدا کند و از همین رو جلسات متعددی با حوزه علمیه، آموزش و پرورش و شهرداری انجام شد و سازمان‌هایی مانند ثبت احوال همکاری خوبی کردند. حیدری در پایان گفت: در حال حاضر بین ۱٫۶ تا ۱٫۸ رشد جمعیتی داریم و وقتی می‌توانیم معضلات را حل کنیم که رقمی بالاتر از ۲٫۳ داشته باشیم و جایگزینی می‌تواند باعث شود تا جمعیت همواره جوان و پر انرژی بماند؛ از طرفی هم اگر به این نرخ ۲٫۳ نرسیم در آینده‌ای نزدیک ما را زمین گیر خواهد کرد که مشکلات عدیده‌ای به همراه خواهد آورد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *