بارورسازی ابرها تنها راه حل مشکل بی آبی نیست

معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور:

بارورسازی ابرها تنها راه حل مشکل بی آبی نیست

زهرا نصیری

شهرداری‌ها بدانند که نصب تابلوهای سنجش آلاینده‌های موجود در هوا نیازمند اقدامات تخصصی است و هرکس پولدار است نمی‌تواند این تابلوها را نصب کند. رئیس سازمان هواشناسی کشور، درسفرخود به اصفهان با اشاره به اینکه بارش‌های جوی ۹ سال گذشته در ایران هیچ وقت از خط نرمال بالاتر نرفته و این احتمال وجود دارد که درآینده ترسالی را شاهد نباشیم گفت: در واقع خشکسالی یکی از ویژگی‌های جدا نشدنی منطقه ماست و پیشینه طولانی دارد و ادامه هم خواهد داشت. داود پرهیزکار، با اشاره به اینکه اصفهان در سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت با ۲۶ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده است گفت: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، کرمانشاه، ایلام و اصفهان رتبه‌های اول تا ششم کاهش بارندگی در مقایسه با بلند مدت را دارا هستند. که میانگین کشوری کاهش بارش‌های جوی در سالجاری زراعی در مقایسه با بلند مدت هفت درصد است.

بودجه‌ی کم هواشناسی

وی در مراسم افتتاح پروژه‌های هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه بودجه یکساله جاری و عمرانی سازمان هواشناسی و ۳۱ استان کشور حدود یکصد میلیارد تومان و معادل ۳۰ میلیون دلار است افزود: اعتبارات هواشناسی کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و آلمان به ترتیب ۴ میلیارد دلار، ۳ میلیارد دلار، ۷۵۰ میلیون دلار و ۴۰۰ میلیون دلار است. پرهیزکار، با اشاره به اینکه ایران موظف به کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ شده است ادامه داد: استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی یکی از راهکارهای اصلی کاهش گازهای گلخانه‌ای است. که در این راستا برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی‌های پاک بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

۸۰ درصد پیش بینی‌ها صحیح است

وی پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بردقیق بودن پیش بینی‌های انجام شده گفت: ۸۰ درصد از پیش‌بینی‌های هواشناسی صحیح است، اما باید توجه داشته باشیم که پیش‌بینی‌های هواشناسی بر اساس احتمال است وقطعی نیست. به هرحال اعتماد به این پیش‌بینی‌ها ضروری است وباید توجه داشته باشیم که هر چه از زمان اعلام گزارشات فاصله بگیریم درصد خطا افرایش می‌یابد. پرهیزکار تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود هواشناسی در اطلاعات دست می‌برد حرف غلطی است، اگر چنین اتفاقی رخ دهد کاملاً مشخص است.

بارورسازی ابرها چندان تاثیرگذارنیست

رئیس سازمان هواشناسی درپاسخ به این پرسش که چرا امسال مقوله بارورسازی ابرها در اصفهان انجام نشد با توجه به اینکه بارندگی کمی در این شهروجود داشت گفت: این موضوع از لحاظ علمی در شرایط خاصی امکان پذیر بوده اما کار سختی است که شرایط آن تحقق پیدا کند و در صورت تحقق نیز در بهترین حالت ۱۰ درصد تأثیرگذار خواهد بود. وی افزود: برای مقابله با خشکسالی در اقلیم خشکی مانند ایران پدیده باورسازی ابرها اصلاً شدنی نیست و باید به سمت مدیریت بهینه آب برویم. مدیرکل هواشناسی استان اصفهان نیز گفت: در طی دو سه سال اخیر اسفندماه‌ها در هواشناسی استان اصفهان به یاد ماندنی شده‌اند چرا که تجهیزات این اداره هر سال در این ماه جدیدتر و بهتر شده‌اند. مجید بیجندی، افزود: در حوزه ستاد سفر برای مسافران نوروزی، استان اصفهان را به چهار قطب تقسیم کردیم و توانستیم مدیریت هواشناسی را برای این مدت زمان به خوبی انجام دهیم. گفتنی است، در این مراسم سامانه مانیتورینگ و دریافت تصاویر جاده‌ای مرکز پیش بینی هواشناسی استان اصفهان با هزینه ۵۰۰ میلیون ریال، احداث و تجهیز کتابخانه اداره کل هواشناسی با ۲۰۰ میلیون ریال، سالن اجتماعات و مرکز آموزش الکترونیکی هواشناسی با ۴ میلیارد ریال، تجهیز اداره‌های هواشناسی استان اصفهان با ۳ میلیارد ریال و خودرو عملیاتی مدیریت بحران مجهز به ایستگاه خودکار سیار هواشناسی با ۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *