هنری که در بین دیوارهای شهر دیده نمی‌شد

میثم هادیان

نوروز ۹۵ خیابان‌های اصفهان نسبت به سال های قبل برای هر بازدید کننده‌ای از شهروندان اصفهانی گرفته تا مسافران نورورزی شاهد هنرنمایی هنرمندانی بود که جان تازه‌ای به شهر بخشیده و زیبایی دو چندانی را برای آن به ارمغان آورده بودند، نقاشی‌های شهری یا همان هنر دیوارنگاری که در واقع برای اولین بار شهر گنبدهای فیروزه‌ای به خود می‌دید توجه هر شهروندی را به خود معطوف می‌کرد، پس از سال ها با رفع ممنوعیت نقاشی دیواری در شورای اسلامی شهر اصفهان جان تازه‌ای بر پیکره‌ی دیوارهای سطح شهر نمایان شد. امروزه تقریباً در اکثر شهرهای مهم جهان دیوارنگاری به انواع روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از نقاشی‌های ساده گرفته تا هنر گرافیتی و جدیدترین نوع آن نقاشی‌های سه بعدی.

نقاشی و معماری

تطابق اثر دیواری با محیط اطراف خود از جمله ویژگی‌های مهم این هنر می‌باشد. تلفیقی از دو رشته‌ی نقاشی و معماری، هنری که سابقه چند هزار ساله در کشورمان از غارهای لرستان داشته است و اوج آن در دوران صفویه و قاجاریه در بناها و معماری‌های کاخ‌ها به کار می‌رفته و تا به امروز در قالب دیوارهای شهری ظاهر شده و به کار خود ادامه می‌دهد. در واقع یکی از اهدف دیوارنگاری شهری علاوه بر نمای زیبایی که به خیابان‌های شهری می‌بخشد پویایی،  نشاط و تلطیف روحیه برای شهروندان و مسافرانی است که در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند. اما سؤال اصلی محروم ماندن دیوارها و خیابان‌های شهر اصفهان در طول این سالها از این هنر است. شهری که خود پرچم دار نقاشی‌های دیواری از دوران صفویه در کاخ چهل ستون تا عالی قاپو و میدان امام و دیگر آثار تاریخی آن بوده و امروز هنری که در بین دیوارهای شهر دیده نمی‌شد و مهجور واقع شده بود. اما بالاخره با رفع این ممنوعیت و با اقدامات انجام شده توسط سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، شاهد رویدادی دیگر برای نوروز ۹۶ هستیم، رویداد دانشجویی با عنوان هزار و یک شهر که از یکم تا بیستم اسفندماه کار خود را شروع کرده است.

خلاقیت و نوآوری

جدای از این بحث ذکر نکاتی را می‌توان مطرح کرد برای هر چه بیشتر و بهتر دیده شدن دیوارنگاری در سطح شهر که می‌تواند این هنر را در آینده به یکی از جاذبه‌های توریستی شهر اصفهان چه در داخل و چه خارج از کشور بدل سازد، اتفاقی که برای بیشتر شهرهای کشورهای اروپایی و آمریکایی رخ داده است. مهم‌ترین نکته در این زمینه بحث خلاقیت و نوآوری است که در فضای هنر شهری حرف اول را میزند به همراه استفاده از طرح‌ها و نقوش به یاد ماندنی وعدم به کارگیری طرح‌های تکراری و رنگ‌های بی روح از نکات قابل توجه در این مورد می‌باشد. استفاده از مواد و مصالحی که از لحاظ پایدار بودن در برابرعوامل طبیعی مثل نورخورشید، باد و باران و غیره محافظت لازم را داشته باشد. در واقع ماندگاری این نقاشی‌ها از یکسو وعدم تورم بالای نقاشی‌های شهری به صورتی که مثل شهرهای دیگر کشور در هر کوی و برزن شاهد حجم بالای نقاشی دیواری بوده که موجب آلودگی بصری برای شهروندان آن شهرها شده است از نکات مهمی می‌باشد که اساتید دیوارنگاری تاکید فراوانی بر روی آن داشته و دارند. همچنین هنرمندان عزیز فقط اکتفا به هنر نقاشی صرف بر روی دیوارها نکرده و به دیگر هنرهای موجود و که قابل تلفیق با این هنر می‌باشد هم توجه خاصی داشته باشند. امید است که با آمدن بهار ۹۶ همچون سال گذشته زیبایی دو چندانی را در فضای زیبای شهر اصفهان شاهد باشیم و از مسئولان محترم این انتظار می‌رود که به این مسیر با دید اصولی‌تر و کارشناسانه نگاه کرده تا در آینده شهر زیبای خدا همچون نگینی در برابر دیگر شهرها در زمینه هنر دیوارنگاری قرار داشته باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *