تپه اشرف کتاب گم شده تاریخ اصفهان است

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن:

تپه اشرف کتاب گم شده تاریخ اصفهان است

زهرا نصیری

برخی از باستان شناسان تپه اشرف را کتاب گم شده تاریخ اصفهان می‌دانند زیرا زمانی محل کتابخانه شاهنشاهی سارویه اصفهان بوده است. چنانکه زنده یاد دکتر لطف اله هنرفر در کتاب «آشنایی با شهر تاریخی اصفهان» این تپه را محل «کهندژ جی» یا «سارویه» دانسته که حمزه اصفهانی از آن یاد کرده دراین محل قرار داشته است. اگرچه تپه اشرف وسعتی در حدود ۱۲ هکتارو بنیانی صخره‌ای دارد اما تا سال‌های دهه ۱۳۳۰ خورشیدی کشاورزان منطقه بر روی خاک محدودی که از آوار بناهای تپه برجای مانده بود به کشاورزی می‌پرداختند و در عکس هوایی که در سال ۱۳۳۵ برداشته شده، آثار کرت بندی بر روی تپه به چشم می‌خورد.

پنج فصل کاوش درتپه اشرف

اما هفت سال پیش بود که محوطه‌ی تاریخی «تپه اشرف» در خیابان مشتاق اصفهان کشف شد، محوطه‌ای که تا امروز حدود پنج فصل کاوش را به خود دیده و در طول چند سال گذشته با متوقف شدن کاوش‌هایش، تقریباً به حال خود رها شده است. هر چند بخش‌هایی از آن با هدف حفاظت، با نرده‌های آهنی و دیوار محصور شده‌اند، اما هنوز برخی از قسمت‌های این تپه‌ی تاریخی باقی مانده‌اند که نیاز به حفاظت دارند تا محلی برای پیست موتور و دوچرخه‌سواری نباشد. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به اینکه ۵ فصل کاوش در تپه تاریخی اشرف اصفهان صورت گرفت که آخرین فصل از این کاوش‌ها در انتهای سال ۹۴ و ابتدای سال ۹۵ بوده است افزود: این پروژه رها نشده و تأخیر در مرمت کامل و کاوش در این بنا هیچ آسیبی به آثار نهفته در زیر این تپه نخواهد داشت، چراکه خاک بهترین نگهدارنده اشیای تاریخی است.

۴۰ فصل کاوش دراشرف نیاز نداریم

ناصر طاهری، درباره این موضوع که باستان‌شناسان پیش از این اعلام کرده‌اند این تپه تاریخی نیاز به حدود ۴۰ فصل کاوش باستان‌شناسی دارد پاسخ داد و گفت: در چند فصل کاوش انجام شده دراین محوطه‌ی تاریخی تقریباً به همه‌ی آن‌چه که تا کنون می‌خواستیم رسیده‌ایم و فکر می‌کنم دیگر نیاز به کاوش در این محوطه نداشته باشیم، بنابراین باید به برنامه‌های بعدی برای این محوطه‌ی تاریخی فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه مرمت، طراحی و اجرای سایت موزه برای این محوطه دردستور کار است افزود: با اجرایی شدن این موارد مسائل ایمنی برای گردشگران نیز در دستور کارقرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: متاسفانه به تازگی در اطراف این محوطه پیست موتورسواری یا دوچرخه‌سواری شکل گرفته است که باید شهرداری و دیگر مسئولان در این رابطه تدابیری اتخاذ کنند تا هم ازبروز حوادث در این منطقه جلوگیری شود و هم اینکه برای این محوطه تاریخی مشکلی به وجود نیاید.

تپه اشرف نیاز به محوطه سازی دارد

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان؛ هشدارداد: اگر کسی با ورود به این محوطه دچار آسیبی شود ما جوابگوی آن نیستیم، از سوی دیگر اگر هر آسیبی به این محوطه وارد شود، ما امگان پیگیری حقوقی داریم. وی با بیان اینکه بخش زیادی از تپه اشرف در حال حاضر محصور است، ادامه داد: میراث فرهنگی درصدد است تا حصاری را در بخش‌های بازِ این محوطه قرار دهد تا از آسیب به این محوطه جلوگیری نماید البته چون بخش‌هایی از تپه اشرف را پارک و فضاهای شهری دیگر گرفته‌اند ما امکان انجام هر کاری در این محوطه را نداریم. وی با اشاره به اینکه تپه اشرف هنوز به یک سایت موزه تبدیل نشده است افزود: در محوطه‌های تاریخی مانند عالی‌قاپو، میدان نقش جهان یا هر محوطه تاریخی دیگری که گردشگر به آنجا وارد می‌شود، این اداره کل موظف به تأمین امنیت گردشگران آن است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *