نظام آموزشی کشور ما بیمار است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به کیمیای وطن:

نظام آموزشی کشور ما بیمار است

پروانه شریفی

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اصفهان گفت: اگر به حوزه علم و فناوری نگاه کنید، در ابتدای انقلاب حدود ۱۷۶ هزار دانشجو داشتیم اما امروز بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم و این اتفاق بزرگی است که در انقلاب رخ داده است. زاهدی پیرامون مهاجرت نخبگان توضیح داد: فرار مغزها مقوله مجزایی است اما آنچه که برای ما مهم است، این است که مقالات چاپ شده، باید تبدیل به صنعت شود و از قبال آن‌ها ثروت به دست آوریم. وی اظهار کرد: اگر شاخص سیاسی را کنار بگذاریم و تعداد اساتید، تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیأت علمی، تعداد مقالاتی که منجر به فناوری شده است، فناوری‌هایی که به محصول تبدیل شده است، محصولاتی که از این طریق جایگاه پیدا کرده است و… را در نظر بگیریم، شاخص و جایگاه خوبی در دنیا نداریم. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه به چالش‌های اقتصادی کشور به کیمیای وطن گفت: کشور ما با چالش‌های مهمی روبرو است که در رأس آن مسائل اقتصادی وجود دارد. رکود، بی نظمی بانک‌ها که منجر به اختلاس‌های زیادی شده است، گمرک و ورود کالاهای قاچاق، واردات بی رویه کالاهای مصرفی که مشابه آن را با کیفیت بالاتر در داخل کشور داریم، قاچاق بی رویه که بسیاری از صنایع کشور را فلج کرده است، عدم بهره وری مناسب در حوزه اقتصادی و مدیریتی خصوصاً در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی که به شدت به دولت وابسته هستند و… همه مشکلاتی است که در این زمینه دسته بندی می‌شوند.

مهم‌ترین چالش اقتصادی ایران بیکاری است

زاهدی ادامه داد: گفت: مهم‌ترین چالش اقتصادی ایران بیکاری است و حجم آن در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی آن را مبدل به بحرانی برای کشور کرده است. بیکاری در میان فارغ التحصیلان می‌تواند عوارض متعددی به دنبال داشته و آثار نابهنجاری در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی ایجاد کند. وی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور و آموزش عالی دارای ایراداتی است، که محوری‌ترین آن‌ها سنتی بودن نظام آموزشی از باب محتوا و سیاستگذاری است.

سنتی بودن نظام آموزشی کشور

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با سنتی بودن نظام آموزشی کشور به کیمیای وطن گفت: نظام آموزشی ما نیاز به تغییر اساسی دارد چرا که یک نظام بیمار است و باید یک نسخه تحول آمیز برای آن پیچید و عملیاتی کرد. باید نگاه به آموزش چه در سطح آموزش و پرورش و چه در سطح آموزش عالی مهارتی باشد، خوشبختانه در سند تحول آموزش این مسائل بیان شده است. زاهدی با تأکید بر لزوم پوست اندازی در نظام آموزشی گفت: سند علمی کشور با این نگاه تدوین شده و به آموزش به عنوان یک ابزار مهارتی نگاه کرده است و از دانشگاه‌های نسل سومی سخن گفته شده که فارغ التحصیلان آن کار آفرینی و مهارت حرفه‌ای را توأمان دارند اما کمیسیون آموزش معتقد است باید دانشگاه‌های نسل چهارمی بنا شوند که علاوه بر کار آفرینی، مهارت حرفه‌ای اهداف دانشگاههای اسلامی، باور و تعهد دینی را نیز داشته باشند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی کارآفرین، مهارت محور و دارای خروجی‌های خلاق و نوآور است. این دانشگاه در اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی حرف اصلی و جدی را در کشور می زند، در تبدیل علم به محصول پیشتاز بوده و در عین حال افرادی مؤمن و متعهد، خود باور و خودجوش، معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و با انگیزه‌های قوی انقلابی و روحیه جهادی در عرصه اجرایی حاضر می‌شوند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *