مانور بزرگ امدادرسانی در راستای محرومیت زدایی، ارمغان بسیج جامعه پزشکی به منطقه حصه

بحران هایی مانند زلزله، سیل، جنگ و … اتفاقی است که زمان آن معین نیست و باید در زمان آرامش برنامه ریزی هایی برای مدیریت اوضاع بشود. جدای از جلوگیری از تلفات احتمالی، مدیریت بحران در زمان حادثه و خدمت رسانی به مردم و منطقه بحران دیده، امری واجب و ضروری است و در این وضعیت بهداشت و درمان جایگاه بالایی دارد. سازمان بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان یکی از دستگاه هایی است که در مواقع بحران متولی امر خدمت رسانی در حوزه بهداشت و درمان است. به همین منظور سالیانه مانوری برای سنجش این میزان آمادگی در سطح استان برگزار می شود که در روند اجرای این مانور در قالب بیمارستان های صحرایی، خدمات عظیمی به مردم منطقه هم ارائه می شود.

* رکورد جدید بسیج جامعه پزشکی اصفهان

بیمارستان صحرایی امسال در چهار بخش خدمات پاراکلینیکی، عمومی، تخصصی و فوق تخصصی در منطقه حصه (در حاشیه کلانشهر اصفهان) در حالی برپا شد که رکورد جدیدی از خود به ثبت رساند. این بیمارستان در روزهای پایانی سال و در ایامی که همه درگیر برنامه های پایانی سال و سال جدید هستند برپا شد چرا که حادثه هیچ گاه خبر نمی کند!

بیمارستان صحرایی شهید دکتر شکری بدون برنامه ریزی قبلی و تنها با اتکاء به آمادگی دائمی سازمان بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان، در دو قالب مانور امداد و درمان و همچنین خدمت رسانی و محرومیت زدایی آغاز به کار کرد که در هر دو حوزه اقدامات نادری را انجام داد.

* احداث بیمارستان صحرایی شهید دکتر شکری در ۲۴ ساعت

در حوزه مانوری، توانست با مدیریت بحران و در دست گرفتن کنترل بحران فرضی در منطقه حصه، تنها در ۲۴ ساعت ابتدایی ترین اقدامات برپایی بیمارستان مانند هماهنگی های اولیه تا اقدامات پایانی را انجام دهد و پس از ۲۴ ساعت سردار سلیمانی(فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج))، دکتر غلامرضا اصغری(رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)، دکتر حمید صانعی(قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)، مهندس منصور شیشه فروش(مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری اصفهان)، سردار مرتضویان(رئیس شورای هماهنگی بهداشت و درمان نیروهای مسلح استان) و سایر مسئولان نظامی و دولتی استان از این بیمارستان که به طور کامل در قالب درمانگاه های عمومی، درمانگاه های تخصصی، آزمایشگاه، اورژانس خواهران و برادران، تیم اعزام با آمبولانس، مشاوره تغذیه و خانواده و بهداشت و دندانپزشکی برپا شده بود بازدید کردند.

۱۶ هزار و ۴۲۸ خدمت رایگان

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی صحرایی شهید دکتر شکری تا تاریخ بیستم اسفندماه در منطقه محروم کلانشهر اصفهان به مردم حاشیه نشین حصه ارائه خدمت کرد. این بیمارستان که به میزبانی سازمان بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان، سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان و بیمارستان شهید آیت الله صدوقی(ره) برپا شد، در طول مدت چهار شبانه روز از صبح هفدهم تا پایان روز بیستم اسفندماه ۱۶ هزار و ۴۲۸ خدمت رایگان برابر هزینه ای بالغ بر ۳۴۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان (به غیر از هزینه های داروخانه و ارجاع بیماران جهت پیگیری درمان) در خدمت مردم شریف آن منطقه و مناطق اطراف بود.

در این بیمارستان سعی بر این شد که از توان بالایی تخصصی استفاده شود و در همین راستا از اساتید متخصص بنام و تراز اول استانی و کشوری دعوت شد تا در درمانگاه های تخصصی این بیمارستان مشغول به معاینه و ویزیت بیماران شوند.

* نیم نگاهی به آمار خدمات

ویزیت عمومی    ۴۸۵۲ نسخه

درمانگاه دندانپزشکی                ۲۰۱

ویزیت تخصصی  ۱۶۲۰ نسخه

  • درمانگاه جراحی عمومی ۲۴۰
  • درمانگاه اورولوژی ۱۵۴
  • درمانگاه مغز و اعصاب ۱۴۰
  • درمانگاه اطفال ۱۳۸
  • درمانگاه زنان و زایمان ۱۶۴
  • درمانگاه پوست و مو ۱۶۳
  • درمانگاه ارتوپدی ۱۵۴
  • درمانگاه عفونی ۱۴۰
  • درمانگاه چشم پزشکی ۲۱۵

درمانگاه مامائی                       ۴۵۰

اعزام                         ۶

تزریقات و پانسمان                   ۲۱۸

مشاوره تغذیه               ۲۵۸

کنترل وزن و قد           ۱۳۰۲

کنترل فشار خون                    ۸۵۰

کنترل قندخون            ۱۵۲۴

آموزش بهداشت            ۳۴۰۵

ارجاع به بیمارستان های طرف قرارداد                 ۶۱

نوار قلب           ۳۱

مشاوره خانواده             ۱۴۲

آزمایشگاه                   ۹۸۵

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *