مسجد بدون حضور مردم آباد نمی‌شود

درآئین نکوداشت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان عنوان شد:

مسجد بدون حضور مردم آباد نمی‌شود

زهرا نصیری

مسجد بدون حضور مردم آباد نمی‌شود، حضور مردم در مساجد محلشان یک قدم برای عمران مسجد است؛ امام جماعت باید محوریت خود را در مسجد حفظ کند و مردم موظف هستند اگر پیش‌نمازی کم‌کاری کرد به او تذکر دهند. درآئین نکوداشت بیست و چهارمین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان که با حضورستودنی یک هزار نفراز فعالان فرهنگی مساجد و ائمه جماعات درموسسه نشر معارف اهل بیت (ع) برگزار شد از کتاب «حرکت و برکت» حاصل تلاش کارگروه اقتصاد مقاومتی کانون‌های مساجد اصفهان است به همراه نرم افزار «مدهامتان کودکان» رونمایی شد. رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در این مراسم با اشاره به اینکه کارگروه اقتصاد مقاومتی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان ۳ جلد از مجموعه کتاب‌های ۸ جلدی «حرکت و برکت» را تا کنون منتشر کرده است افزود: جلد اول این کتاب با عنوان «حرکت»، جلد دوم با عنوان «برکت» و جلد سوم با عنوان «مصرف» می‌باشد. حجت الاسلام معتمدی، افزود: در این نرم افزار، قصه‌های قرآنی که صورت تصویری و به قلم کودکان نگارش شده و در چارچوب تربیت دینی برای ۱۸۰ آیه قرآن کریم منتشر شده است.

کیفیت درکانون های مساجد نیاز است

در ادامه این مراسم، امام جمعه اصفهان مسجد را کانون فرهنگی والایی دانست و افزود: امروزتعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان به یک هزار و ۸۰۰ عدد رسیده است که بیش از یک‌دهم کل کشور را شامل می‌شود اما در عین توجه به کمیت باید کیفیت را هم مد نظر قرار داد. آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، با اشاره به اینکه مسجد بدون حضور مردم آباد نمی‌شود، افزود: حضور مردم در مساجد یک قدم برای عمران مسجد است و این کار از دست هرکسی برنمی‌آید. عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: باید جوانان را با نهج‌البلاغه، قرآن و اشعارمذهبی آشنا کنیم و از ائمه جماعات برای این کار کمک بخواهیم. وی با انتقاد از پیش‌نمازهایی که تنها به اقامه نمازدرمساجد اکتفا کرده‌اند، تأکید کرد: امام جماعت باید محوریت خود را در مسجد حفظ کند و مردم موظف هستند اگر پیش‌نمازی کم‌کاری کرد به او تذکر دهند. امام جمعه اصفهان، با تأکید بر وحدت بین کانون‌ها و ائمه جماعات درمساجد و لزوم آشنایی جوانان با تاریخ دینی و روایت‌های مذهبی افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بودجه چندانی ندارند و باید همه درآبادانی آن تلاش کنند.

نگاه حداقلی به فرهنگ

درادامه این مراسم نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی، فلسفه شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را تربیت نیروهایی منطبق با اسلام ناب عنوان کرد و افزود: در دولت یازدهم و دولت‌های قبلی کمترین توجه از حیث تأمین منابع مالی برای مسائل فرهنگی صورت گرفته است؛ نوع نگاه کارشناسان فرهنگی در دولت یازدهم حداقلی است و بر همین اساس از بودجه فرهنگی کشور کم می‌شود. حجت‌الاسلام احمد سالک، با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی مساجد باید در فضای مجازی وارد شوند، افزود: نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کادرسازی منطبق با آموزه‌های اسلام است وائمه جماعات باید به جوانان میدان دهند، با آن‌ها رفیق شوند، برای آن‌ها وقت بگذارند و پاسخگوی شبهات آن‌ها باشند. وی تأکید کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش اساسی درانقلابی بودن جوانان دارند؛ جوان‌هایی که به کانون‌ها دل می‌بندند باید از هر جهت حمایت شوند چرا که سدی در مقابل دشمن ایجاد کرده‌اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *