معلمی برای سینما

نگاهی به زندگی و فعالیت‌های علی معلم

معلمی برای سینما

هامون رشیدیان

علی معلم یکی از چهره‌های سرشناس سینمای ایران در عین ناباوری در سن ۵۴ سالگی دارفانی را وداع گفت. این خبر برای بسیاری باور پذیر نبود به گونه‌ای که تا زمان اعلام رسمی سایت دنیای تصویر بسیاری از رسانه‌ها در انتشار این خبر تردید داشتند اما متاسفانه این خبر تلخ نیز مانند بسیاری دیگر از اخبار تلخ سال ۹۵ سینمای ایران را در بهت فرو برد. علی معلم هنرمندی همه فن حریف بود که از مدیر مسئولی مطبوعات تا کارگردانی، بازیگری، تهیه کنندگی و حتی اجرای تلویزیونی را در کارنامه داشت. او هنرمکندی فعال و متعهد به سینما بود که با تمام توان تا آخرین روزهای زندگی در این راه کوشید. علی معلم در هیئت‌های داوری و انتخاب جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر (هفت دوره)، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کشورهای غیرمتعهد (پیونگ یانگ)، جشنواره‌ی سینمای جوان، جشنواره‌ی فیلم‌های دانشجویی، جشنواره‌ی فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنواره‌ی فیلم و کیفیت، جشنواره‌ی فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (دو دوره)، نخستین جشنواره‌ی فیلم‌های ویدئویی تهران، جشنواره‌ی فیلم زنان (پروین اعتصامی) عضویت داشته است. او همچنین سه دوره عضویت در هیئت انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار را بر عهده داشته است. او مجری، تهیه کننده و پایه‌گذار جشن سینمایی/ تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) است که نخستین جشنواره‌ی سینمایی بخش خصوصی در ایران می‌باشد.

زندگینامه و فعالیت‌ها

علی معلم سال ۱۳۴۱ در دامغان متولد شد. در رشته‌ی سینما تحصیل کرد، در دهه‌ی شصت فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرد و در سال ۷۱ با تأسیس ماهنامه «دنیای تصویر» فصل تازه‌ای را در مطبوعات و رسانه‌های سینمایی رقم زد. معلم که به واسطه‌ی تولید و اجرای برنامه‌هایی چون «جنگ هنر»، «از واژه تا تصویر»، «سینمای اندیشه» و …به چهره‌ای شناخته شده برای مخاطبان تبدیل شده بود، اولین جشن سینمایی و تلویزیونی خصوصی ایران را تأسیس کرد و تندیس حافظ را به منظومه‌ی سینمای کشور افزود. فعالیت معلم فقط به عرصه‌ی مطبوعات و رسانه‌ها محدود نمی‌شد «شوکران»، «گاوخونی»، «ازدواج به سبک ایرانی» و «آل» از جمله تجربیات موفق او در مقام تهیه‌کنندگی بود. دریافت مدرک دکتری افتخاری به پاس فعالیت‌هایش در عرصه‌ی فرهنگ و هنر نیز یکی دیگر از عناوین متعدد او به شمار می‌رفت. او در آخرین فعالیت هنری خود قصد داشت فیلم‌های کوروش کبیر را با مسعود جعفری جوزانی و کنتس سلما با همکاری حسن فتحی بسازد، که متاسفانه به سرانجام نرسید.

سکانس پایانی علی معلم

مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی معلم روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ساعت ۹ صبح از جلوی درب خانه سینمای شماره ۲ واقع در خیابان وصال برگزار می‌شود. محل دفن این نویسنده، کارگردان و منتقد سینما در قطعه هنرمندان است. همچنین مراسم یادبود زنده یاد علی معلم روز جمعه از ساعت ۱۸ تا ۱۹: ۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *