تیم مذاکره کننده آمریکایی اختیار کافی ندارد و دائم تغییر موضع می‌دهد

هرچند به ‌نظر می رسد، مذاکرات هسته ای در وین، آخرین روزهای خود را می‌گذراند، مواضع متغیر تیم مذاکره کننده آمریکایی، حاکی از این است که جان کری مذاکره کننده ارشد آمریکایی نمی‌تواند بر مواضع و مواد خود در جلسه مذاکراتی‌ بماند و بلافاصله پس از ترک جلسه مذاکره و تماس با واشنگتن مواضع خود را تغییر می دهد.

یکی از مواردی که عموما مذاکرات درباره مسأله هسته‌‌ای ایران را طولانی و زمان‌بر کرده، ‌اختیار ناکافی تیم مذاکره کننده آمریکایی است و همین ‌باعث شده، جان کری در طول مذاکرات با تماس های مکرر با مقامات تصمیم گیرنده در واشنگتن مواضع خود را تغییر دهد.

این در حالی است که تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست دکتر ظریف ضمن برخورداری از اختیارات لازم و با شناخت کافی از منافع ملی ایرانیان و همچنین آگاهی از خطوط قرمز، ترسیمی از سوی نهادهای تصمیم گیر در تهران و همچنین چهارچوب های رهبر انقلاب موضع یکسان و استواری را در مذاکرات در پیش گرفته و حالت تذبذبی که در بین تیم آمریکایی وجود ندارد را ندارد.

اعتماد سران مملکت به تیم مذاکره کننده خود، به گونه ای است که اختیارات لازم به تیم داده شده ‌و تیم ایرانی با اختیارات لازم برای پیشنویس مشترک و یا توافق اولیه و یا توافق وین می تواند در حیطه وظایف خود مذاکره کند، تعهد بپذیرد و به توافق برسد یا نرسد. البته اختیارات کامل تیم مذاکره کننده، نافی اختیارات و نظارت نهادها و مقامات ارشد نظام نیست، بلکه اختیارات کافی تیم ایرانی در مذاکرات و نظارت نهادها و مقام های ارشد مکمل هم هستند.

لذا موضوعی که تا کنون کسی در مورد طولانی ‌و کند شدن مذاکرات به آن اشاره نمی کند، همین تزلزل تیم آمریکایی است با وجود آنکه توافق وین را امریکا بلافاصله تأیید نخواهد کرد و امضا هم نمی کند، ولی در همین توافق اولیه هم از یک طرف زیاده خواهی دارند و از طرف دیگر مرتب دبه در‌می‌آورند

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *