تازه‌های کتاب

هامون رشیدیان

اردیبهشت ماه فصل نمایشگاه‌های کتاب است. نمایشگاه‌های کوچک و بزرگی که در گوشه و کنار ایران برپا می‌شود تا مردم را به کتاب خواندن دعوت کند. هر چند وضعیت مطالعه در کشورمان چندان مطلوب نیست اما همین که مردم خرید کتاب را در سبد کالاهایشان قرار دهند اتفاق مبارکی است. در فصل رونق نمایشگاه‌های کتاب بی تناسب ندیدیم نگاهی داشته باشیم به تازه‌های نشر کشور.

خواب اقاقیا

مجموعه داستان «خواب اقاقیا» نوشته ماندانا زندی اخیراً توسط نشر ماهین منتشر شده است. کتاب ۹ داستان با نام‌های «خواب اقاقیا»، «مکتب زرد یا جنبش زرد»، «زنبق شوش»، «آسمانی پر از ستاره‌های داوود»،‌ «جدی نگیرید»، «پر از ناتمام»،‌ «حرفش را نزن»، «سیزده» و «شین مثل شاپرک» دارد. طولانی‌ترین داستان این مجموعه «شین مثل شاپرک» است. ماندانا زندی نویسنده این مجموعه در این داستان قلم هنرمندانه خود را در توصیف مصائب و رنج‌ها و دردهای جانبازان اعصاب و روان ۸ سال جنگ تحمیلی به کار برده و داستانی پر کشش و زیبا و در عین حال تلخ و دردناک آفریده است. این کتاب در ۱۰۴ صفحه از سوی نشر ماهین با قیمت ۸۰۰۰ تومان عرضه شده است.

لالایی

کتاب «لالایی» اثر لیلا سلیمانی با ترجمه ابوالفضل الله‌دادی، توسط انتشارات نگاه راهی نمایشگاه کتاب تهران شد. لیلا سلیمانی، نویسنده ۳۵ ساله مراکشی تبار فرانسوی، جایزه گنکور، بزرگ‌ترین جایزه ادبی سال ۲۰۱۶ میلادی فرانسه را با رمان «ترانه لطیف» از آن خود کرد. داستان این کتاب درباره زندگی یک پرستار است که در یک خانواده از دو بچه پرستاری می‌کند. داستان با صحنه قتل بچه‌ها شروع می‌شود و به این موضوع می‌پردازد که چطور این پرستار وارد زندگی این خانواده شده است. رمان دیالوگ محور است و از زبان پدر و مادر دو کودک بیان می‌شود. این کتاب صحنه‌های توصیفی بسیار تکان‌دهنده و غیر قابل پیش‌بینی‌ای دارد. کتاب «لالایی» اثر لیلا سلیمانی با ترجمه ابوالفضل الله‌دادی در ۲۰۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به‌بهای ۱۴ هزار تومان توسط انتشارات نگاه منتشر شده است.

کنار دریا

رمان «کنار دریا» اثر ورونیک اولمی با ترجمه آوا قائمی به تازگی منتشر شده است. ورونیک اولمی، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس توانا فرانسوی است که پیش از این رمانی از او در ایران منتشر نشده است. اولمی، کنار دریا را از خبر کوتاهی که در روزنامه خوانده بود الهام گرفت. این کتاب توانست در سال ۲۰۰۲ برنده جایزه آلن فورنیه شود؛ به‌علاوه همان سال از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در فرانسه و آلمان بود. و به پانزده زبان ترجمه شد در سال ۲۰۰۷ برداشتی از این کتاب در قالب مونولوگ، در لندن روی صحنه رفت. رمان «کنار دریا» اثر ورونیک اولمی، با ترجمه آوا قائمی، در ۸۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و به‌قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان توسط انتشارات چترنگ راهی بازار نشر شده است.

ترانه‌ی روزگار ما

کتاب «ترانه‌ی روزگار ما» نوشته مهدی موسوی میرکلایی به تازگی منتشر شده است. به گفته نویسنده:‌ این کتاب آینه تمام نمای ترانه دهه‌ی ۹۰ است که در آن سعی شده است بر هویت هنری متن در ترانه تاکید شود؛ چراکه ترانه اساساً یک هنر وابسته است و بدون موسیقی روح و رنگ ندارد. در این مجموعه ترانه‌های از ترانه‌سرایان باسابقه مانند استاد محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، مرحوم افشین یدالهی در کنار ترانه‌سرایان جوانی مانند احمد امیرخلیلی و مریم بهروزی آمده است. کتاب «ترانه‌ی روزگار ما» نوشته مهدی موسوی‌میرکلایی در ۳۲۰ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و به‌بهای ۵ هزار تومان توسط نشر نیماژ منتشر شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *