رانت خواری و فساد مانع تولید و اشتغال

دکتر حسن کامران دستجردی (زاده۱۳۳۳، دستجرد جرقویه)، نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادوار چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم بار دیگر میخواهد خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد تا راهی را که در این سالها با همراهی و تلاش مردم بزرگ اصفهان پیموده است، دنبال کند.

به بهانه کاندیداتوری دکتر حسن کامران در انتخابات میاندورهای مجلس دهم به سراغش رفتیم تا در گفتگویی خودمانی و صمیمی از دغدغههایش بپرسیم و از اینکه برای آینده کاری خود در مجلس چه برنامهای دارد!؟ مثل همیشه با حوصله و صبر مثالزدنی و خیلی دقیق پاسخ سوالاتمان را داد. از وضعیت آب اصفهان گفت، از اشتغال و جوانان سخن به میان آورد. به مباحث محیطزیستی، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و مسائل فرهنگی پرداخت که در این مجال بیشتر به  راهکار حل مشکل زاینده رود و اشتغال جوانان می پردازیم.

پس به نظر شما مشکل زایندهرود با ساماندهی رودخانه حل میشود؟

این یکی‌ از راه‌ها است، مثلا شبکه‌های ۱ و ۲، ۳ و ۴ باید مدرن شود تا آب هرز نرود. وقتی این شبکه‌ها مدرن باشد  آب صرفه‌جویی می‌شود. نوع کشت باید تغییر بکند یا اینکه از آبیاری قطره‌ای استفاده کنند کشاورزان.

بانک‌ها باید تسهیلات به کشاورز بدهند تا بتوانند کشاورزی خود را به روز کند، نه اینکه از آن طرف پول گندمش را یک سال ندهند!

وزارت نیرو از سهم آب همه (بالا دست، پایین دست و صنعت) کم کند تا کشاورزان نجات پیدا کنند، حقآبه‌ها ارثیه این عزیزان است که در قباله زن و عروس شان آورده شده است. کشاورزان سخت‌کوش و انقلابی هستند و اگر نگرانی دارند، نگرانی‌های آنها دلسوزانه است.

آقای دکتر در بحث اشتغال جوانان چه برنامهای دارید؟

در بحث اشتغال جوانان ما باید شرکت سهامی تشکیل بدهیم. این مساله را قبلا آزمایش کردیم. در این شرکت سهامی تعدادی جوان می‌توانند عضو شوند، سهم بگذارند و در حوزه مناطق محروم از وام‌های با بهره پایین مثل وام‌های صندوق قرض‌الحسنه کارآفرینی و امید استفاده کنند.

در حال حاضر ادارات ما که نمی‌توانند کارمند جذب کنند، حداقل باید کارگاه‌های کوچک تولیدی ایجاد کرد، ما در هر شهر و دهستانی که نمی‌توانیم فولاد درست کنیم ولی می‌توان با ایجاد کارگاه‌های کوچک اشتغال ایجاد کرد.

ما چرا بیاییم وام‌های زیاد بدهیم به بعضی که بعضی‌هایشان رانت است. بعضی‌هایشان هم پس نمی‌دهند. بعد کارگاه‌های کوچک لَه‌لَه بزنند برای یک وام! کارهای خوبی می‌شود انجام داد منتها اهل رانت و فساد نمی‌گذارند. در شرق اصفهان خشک‌سالی بود ۳۰ میلیارد تومان از صندوق قرض‌الحسنه کارآفرینی و امید وام گرفتیم، ۶۰۰ کارگاه را فعال کردیم.

به صورت مشخص چه پیشنهادی در بحث اشتغال برای اصفهان دارید؟

حداقل باید شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم تقویت بشوند و سرمایه‌گذار حداقل ۱۰ سال از مالیات معاف شود. چگونه است در مناطق آزاد واردات از مالیات معاف است، خب باید در دیگر مناطق هم تسهیلاتی به سرمایه‌گذار داد. در تمام دنیا صادرات معاف از مالیات است. ما باید حداقل در شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم مشوق‌های لازم را ایجاد کنیم. مثلا در مناطقی از اصفهان چون شهر ورزنه، حسن‌آباد، پرند، کوهپایه، برسیان و…. که این شهرک‌ها وجود دارد تسهیلات ویژه‌ای برای آن‌ها قائل شویم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *