بازنگری در خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده در اصفهان ممکن نیست‌

خبرگزاری کیمیای کویر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: خانه‌های ثبت ملی شده شامل بازنگری نیستند چراکه در مورد آن‌ها مطالعه علمی شده و ‌به این راحتی قابل بازنگری نیستند.

فریدون اللهیاری در اصفهان، با اشاره به بازنگری در ثبت ملی خانه‌های تاریخی اصفهان اظهار داشت: بازنگری خانه‌های تاریخی در قالب ۲ پروژه در حال انجام است‌، سازمان بر‌اساس مطالعات و دسترسی‌هایی که دارد، منطقه به منطقه در حال بررسی بوده و تاکنون منطقه ۳ تقریباً در حال نهایی‌‌کردن است.

وی افزود: به موازات این پروژه یک پروژه مشترک با سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری پیرامون مطالعه جامع در مورد خانه‌های تاریخی شهر اصفهان است که تهیه نقشه و طرح خانه‌ها در حال انجام است و شتاب خوبی به بازنگری‌های میراث فرهنگی می‌بخشد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه ‌اصفهان دارای یش از ۲۰۰ عدد خانه تاریخی است، گفت: خانه‌های تاریخی به ثبت رسیده برای بازنگری قرار ندارند و بیشتر خانه‌هایی که در طرح تسهیلی واجد ارزش تاریخی هستند ارزیابی می‌شوند.

وی تصریح کرد: خانه‌های ثبت ملی شامل بازنگری نیستند زیرا در مورد آنها مطالعه علمی شده و در برنامه کلان قرار دارند و به این راحتی قابل بازنگری نیستند.

اللهیاری با اشاره به اعتبار محدود در زمینه مرمت خاطرنشان کرد: برای بازنگری دامنه کار وسیع است و نمی‌توانیم به این دلیل که در منابع محدودیت است از این خانه‌ها بگذریم برای خانه‌های تاریخی راهکارهایی وجود دارد برای نمونه سرمایه‌گذارها‌ و نهادها می‌توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: مهمترین وظیقه‌ای که در مورد خانه‌های تاریخی داریم استحکام بخشی برای جلوگیری از تخریب آن‌ها بوده نه مرمت و اولویت سازمان استحکام بخشی خانه‌های تارییخی است.

منبع:تسنیم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *