موسیقی اسلامی معتبر است

زهرا نصیری

علیرضا خورشیدی، خواننده موسیقی اسلامی که چند سالی است درایران آثاری فاخر با سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی خلق کرده است. ازجمله جوانان دهه ۶۰ است که از کودکی به واسطه محیط خانوادگی اش با قرآن مانوس شده است و  چهار ساله بوده که به کمک مادر، قرآن را در زمینه های حفظ و تلاوت آموخته و در مسابقات قرآنی شرکت کرده است.

 او دردوره دبستان با استاد محمد منصور سرشوق یکی از اساتید قرائت قرآن آشنا شد  و توانست در زمینه قرائت قرآن و اذان گویی تا جایی پیشرفت کند که  رتبه برتر کشوری را ازآن خود کند .

 خورشیدی، دردوران دبیرستان در کنار تلاوت قرآن، تئوری موسیقی را نیزآموخت ودرسن۱۸ سالگی ضمن آشنایی با سرپرست گروه همنوایی بین المللی فرادیس به عنوان تک خوان فارسی به این گروه پیوست.

 سه سال همراه با این گروه در اقصی نقاط کشور مشغول به فعالیت بود و پس از مدتی با تاکید به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت هنر واندیشه اسلامی  وتشویق خانواده اش اولین آلبوم موسیقی اسلامی و معنوی خود را  در ایران به شکل تک خوان ارائه داد .

 با توجه به فعالیت های ارزنده این هنرمند اصفهانی در خصوص توجه به هنر و موسیقی اسلامی ، به سراغ این هنرمند جوان رفتیم تا درزمینه اهمیت موسیقی اسلامی و معنوی با ایشان گفتگو کنیم.

 اگر چه  سامی یوسف، اولین کسی است که به عنوان اولین خواننده جهانی موسیقی اسلامی شناخته می شود ، اما علیرضا خورشیدی، ۲۸ساله که اصالتا اصفهانی است ،درباب هنر موسیقی اسلامی،نت ها و آهنگ ها به این مسئله اعتقاد دارد که نواهای اسلامی از قرآن سرچشمه می گیرد و می توان سجع و وزن را در آیات قرآن دید و حس کرد.

 طنین رسای قرآن در موسیقی

او می گوید:پس از تحقیقاتی که درزمینه موسیقی جهان، چه موسیقی شرقی( که موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی عرب درهم آمیخته است و چه موسیقی های غربی و اروپایی که می توان ازآن آثاری به چند زبان تولید کرد)، مطلب قابل تامل در بسیاری از انواع موسیقی، آن است که طنین رسای قرآن دربیشتر این موسیقی ها دیده می شود و یا در آهنگ هایی که برای ستایش پیامبر بوده است و یا در بیان دعاها و ذکرهایی که در خانقاه های صوفیان شنیده می شد.

  خورشیدی، درباره ویژگی های موسیقی سنتی اسلامی گفت: این نوع موسیقی ازتعداد زیادی صدا و نوا تشکیل شده است  که بر موشحات و قصیده در موسیقی عربی، قوالی و کافی در موسیقی شبه قاره هند، دستگاه ها در موسیقی ایرانی، مقام در موسیقی ترکی و تعداد زیادی از موسیقی های سنتی محلی تاثیرات مختلفی پذیرفته است.

 این خواننده جوان افزود:انواع مختلف موسیقی های سنتی اسلامی در فضای توحید نفس می کوشند، که این امررسیدن به همان “فطرت” است . در هر حال سنت های گوناگونی که از مراکش تا اندونزی و از آفریقای جنوبی تا آسیای مرکزی دیده می شود به ما نشان میدهد که موسیقی برای این که اسلامی باشد ضرورتی ندارد حتما ویژگی قرآن در شکل ظاهری آن دیده شود.

 اجرای موسیقی اسلامی  در کشورهای خارجی

   وی با بیان اینکه موسیقی اسلامی معتبر است و نمی تواند نسبت به شکل و محتوای خود بی تفاوت باشد تصریح کرد: موسیقی اسلامی کاملا به اصل ومنشا خود آگاه است، که حقیقت فقط یک چیز است ،خواه این آگاهی به شکلی واضح در آیات قران نشان داده شده باشد خواه در ابعاد انسانی ما. شکل موسیقی اسلامی وقار و بزرگی را القا می کند و پیام آن روح درونی است.

این خواننده موسیقی اسلامی در ایران، درباره چشم انداز این نوع موسیقی گفت: با توجه به استقبال قشر جوان از موسیقی اسلامی، درصددم این آثار را به صورت زنده برای دوستداران و هواداران موسیقی اسلامی اجرا کنم.

 وی درباره آثاری تولید ی خود گفت: اولین آلبوم من با عنوان «کمک کن ای محبوب»که بیشتر در وصف حضرت رسول اکرم (ص)، مناجات با خدا و همچنین مظلومیت مردم بی دفاع فلسطین به عنوان اولین آلبوم موسیقی اسلامی به صورت تک خوان و به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بازار موسیقی شد که خوشبختانه مورد استقبال خوبی نیزقرار گرفت.

  خورشیدی اضافه کرد:پس ازآن قطعاتی همچون «سجده» به زبان فارسی، قطعه «یا الله» به چهار زبان انگلیسی، فارسی، عربی و ترکی و قطعه «انتفاضه سوم » که به زبان فارسی و عربی است، منتشر شده است وقطعه ای در وصف حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) بوده است.

  او مهم ترین هدف بعد از اجرا در کشور ایران را اجرای این موسیقی در کشورهای دیگر و همچنین معرفی توانمندی های خواننده های ایرانی در زمینه مرجعیت موسیقی اسلامی در عرصه بین المللی بیان می کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *