تجربه ساخت عروسک‌های انگشتی در جزیره بازی

عصر یک روز بهاری نسبتاً گرم که هرازگاهی باد خنکی از طرف زاینده‌رود به چمن‌های تازه آب پاشیده شده می‌خورد، صورت هر عابری را نوازش می‌داد.

صدای چند کودک که مشغول بازی با تاب و سرسره بودند به زیبایی آنجا می‌افزود. خانواده‌هایی هم پیدا بود برای ناهار به پارک آمده بودند، در حال استراحت و صحبت بودند.

جلوتر رفتم صدای شعر کودکانه‌ای که از بلندگوی جزیره بازی پخش می‌شد، نشان از نزدیک شدن به مجموعه بازی را می‌داد. حال و هوای بچه‌گانه خوبی بود. از روی پل رد شدم به کیوسک فروش بلیط رسیدم که سراغ مسئولان جزیره بازی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان را گرفتم اما قرار شد قبل از مصاحبه با آنها، با مربیان و خانواده‌ها صحبت کنم.

جلوتر رفتم از روی عروسک‌های دست ساز و وسایل ساخت عروسک روی میز، متوجه شدم در همین مکان برنامه ساخت عروسک‌های انگشتی و دستکشی اجرا می‌شود.

وارد قسمت مربوطه شدم، کسانی که از روی لباسشان می‌شد فهمید که مربی هستند، در حال مرتب کردن وسایل کار بودند.

عروسک‌های زیبایی بود، چقدر خوب می‌شد من هم می‌توانستم درست کنم. گرمای هوا با وجود سایه بان‌هایی که روی هر میز قرار داشت، کمی آزار دهنده بود. به طرف مربیان رفتم، ضمن معرفی خودم، از حال و هوای برنامه پرسیدم. همان طور که مشغول کار بودند، با مهربانی پاسخ سؤالات مرا می‌دادند.

خانم داوری، یکی از مربیان این کارگاه گفت: جزیره بازی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه‌های متنوعی برای بچه‌ها و خانواده‌ها برگزار می‌کند و امروز به ساخت عروسک‌های انگشتی، دستکشی و یونولیتی اختصاص دارد.

از روال کار پرسیدم، وی پاسخ داد: در اینجا وسایلی مانند پارچه‌های نمدی در چند رنگ، چسب، قیچی و الگوی هر عروسک به کودک و خانواده داده می‌شود تا کودک در کنار خانواده در محیطی شاد و با همکاری هم عروسک درست کنند. در جواب سوالم که چه رده سنی از کودکان می‌توانند در این برنامه شرکت کنند، گفت: از بچه‌های ۴ تا ۱۲ سال می‌توانند عروسک بسازنند. چون کار با قیچی و چسب حرارتی و بریدن پارچه از روی الگو نیاز به توانایی دارد.

این مربی در مورد نوع و رنگ‌های آن نیز گفت: الگوهایی برای عروسک‌ها طراحی شده که بچه‌ها می‌توانند از آنها برای ساخت استفاده کنند ولی استفاده از رنگ پارچه، سلیقه‌ای است هر کس هر طور دوست داشت می‌تواند انتخاب کند. البته عروسک‌هایی که الگوهایش را ما نداشتیم و کسی خواست، می‌تواند خودش طراحی کند.

تنوع عروسک‌های دست‌ساز

مربی دیگری از تنوع عروسک‌ها گفت: کودکان می‌توانند حیواناتی چون لاک پشت، گاو، قورباغه، خرس پاندا، خرگوش، کفشدوزک و …، همچنین شکل دختر و پسر را به همراه والدینشان درست کنند.

در واقع کودکان جدای از اینکه در این بازی در کنار خانواده به خلق عروسکی می‌پردازند، می‌توانند از این عروسک‌ها در اجرای نمایش‌های عروسکی با دوستان یا در مهد کودک استفاده کنند و اوقات خوشی داشته باشند.

مربی دیگری که در حال شکل دادن به یونولیت برای درست کردن عروسک بود، توجهم را به خود جلب کرد. وی از جمله عروسک سازانی بود که به طور حرفه‌ای، ۱۶ سال، سابقه عروسک سازی یونولیتی، خیمه شب بازی، تن پوش، تندیسی، تئاتری و اجرای دکور داشت.

آغاسیان همانطور که با من صحبت می‌کرد، سر عروسک زی زی گولو، عروسک محبوب بچه‌های زمان ما را درست کرد. وی از نحوه کار عروسک یونولیتی گفت و اینکه حدود دو ساعت برای ساخت عروسک با سر یونولیت و بدن پارچه‌ای زمان نیاز است.

رفته رفته با خنک شدن هوا، تعداد خانواده‌هایی که به همراه کودکشان برای انتخاب این کار برای گذران عصر بهاری آمده بودند، زیادتر می‌شد. میزها پر بود از وسایل ساخت عروسک و خانواده‌هایی که دور میز نشسته بودند و با خنده و شادی عروسک درست می‌کردند. بعد از اتمام کار، عروسک‌هایشان را دست می‌کردند و با صدایی کودکانه با هم حرف می‌زدند.

دیدن شادی آنها گویای همه چیز بود و نیاز به پرسش نداشت. با اینحال با خانواده‌ها باب صحبت را آغاز کردم و از حسشان پرسیدم. جالب بود، اکثریت نظر مشترکی داشتند این که در کنار بچه‌ها و با نظارت مربی و با پرداخت مبلغ ناچیزی می‌توانند عروسک درست کنند و بچه‌ها شاد باشند و همچنین خواهان برگزاری مجدد چنین برنامه‌هایی برای خانواده‌ها و کودکان در روزهای آینده شدند.

 من و بچه‌هایم هم تصمیم گرفتیم از غافله عقب نمانیم و عروسک درست کنیم، جایتان خالی، یک عروسک خرگوش انگشتی و یک عروسک دستکشی گاو درست کردیم. تجربه جالبی بود.

شادی بچه‌ها از ساخت عروسک وصف نشدنی بود مخصوصاً زمانی که آنها را دستشان می‌کردند و با هم حرف می‌زدند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *