افطار تا سحر با سینما

هامون رشیدیان

طرح اکران افطار تا سحر همانگونه که از نامش پیداست به اکران فیلم‌ها در زمان افطار تا سحر در ماه مبارک رمضان می‌پردازد. این طرح که از سال ۸۸ در سینماها در اجراست این فرصت را فراهم می‌کند تا خانواده‌ها با فراغ بال در شب‌های ماه مبارک رمضان بتوانند اوقات خوشی را در کنار هم تجربه کنند. طرح ویژه اکران رمضان که به عنوان طرح افطار تا سحر شناخته شده و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نیروی انتظامی در سینماها برگزار می‌شود، در سال‌های گذشته با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است. طرح افطار تا سحر شرایطی را فراهم کرده است تا ماه مبارک رمضان که به فصل مرده سینما تبدیل شده بود به یکی از فصل‌های مهم سینمایی در کشور تغییر کند. با اجرای این طرح بود که صاحبان فیلم‌ها برای اکران آثار خود در این ماه از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. این در حالی است که پیش از این تنها فیلم‌هایی که از ابتدا جزء فیلم‌های کم‌مخاطب بودند در طول ماه مبارک رمضان به نمایش در می‌آمدند. هر چند فیلم‌های سینمایی با طرح ویژه اکران رمضان مورد استقبال مردم قرار گرفته است، اما هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند که چنین طرحی در رمضان اجرا می‌شود. یکی دیگر از چالش‌های این طرح اختلاف بر سر اکران فیلم‌هاست که با وجود سابقه بیش از هفت ساله این طرح کماکان وجود دارد.

فرصت به سینمای مستقل

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند باید از این فرصت برای نمایش فیلم‌های کمتر دیده شده استفاده کرد. فیلم‌هایی که با اکران در گروه هنر و تجربه و یا اکران همزمان با فیلم‌های پرفروش فرصت خودنمایی ندارند. این گروه معتقدند حمایت از این گروه از فیلمسازان باعث می‌شود هنر سینما رشد بیشتری داشته باشد و کم کم ذائقه مردم نسبت به دیدن آثار متفاوت‌تر و استقبال از فیلم‌های غیر کمدی افزایش پیدا کند.

ثبات در فروش

در مقابل این گروه عده‌ای معتقدند این فرصت باید در اختیار فیلم‌های پر مخاطب قرار گیرد تا در ماه رمضان هم همچنان استقبال از سینماها ادامه داشته باشد و فروش فیلم در کشور به یکباره کاهش پیدا نکند. این گروه معتقدند جدول فروش سینما نباید این مقدار بالا و پایین داشته باشد و باید سعی کرد با اجرای اینگونه طرح‌ها میزان فروش را در خط ثابتی حفظ کرد.

با احترام به هر دو گروه باید گفت با برنامه ریزی دقیق می‌شود فضا را به گونه‌ای طراحی کرد که فضا برای نمایش فیلم‌های مستقل و فیلم‌های پرفروش باز باشد. اگر زمان طلایی اکران یعنی ساعت ۲۲ تا ۲۴ در اختیار فیلم‌های مستقل و زمان بعد از آن در اختیار فیلم‌های پر فروش قرار گیرد می‌توان امیدوار بود که هر دو گروه از این طرح منفعت ببرند. امسال قرار است فیلم‌ها تا ساعت ۱۷ نیم بها و پس از آن تمام بها اکران شود. البته با توجه به زمان افطار امسال که حدود ساعت ۲۰ است بهتر بود زمان نیم بها بودن فیلم‌ها افزایش پیدا می‌کرد. امیدواریم در سال‌های آینده برنامه بهتری برای اکران افطار تا سحر در نظر گرفته شود و همچنین طرح‌های مشابهی برای ماه‌های محرم و صفر اتخاذ شود تا در این دوماه نیز شاهد رونق سینما باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *