ارائه خدمات دیجیتال به‌صورت حضوری به مراجعین کتابخانه مرکزی

پروانه شریفی

مجید شایان‌مجد، مسئول کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن اهداف ایجاد کتابخانه جامع الکترونیکی را از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۰، گردآوری، ذخیره‌سازی و سازمان‌دهی اطلاعات در قالب الکترونیکی به منظور همگام شدن با فن‌آوری‌های روز و پیشرفت‌های نوین اطلاع رسانی و نیز امکان دسترسی به حجم گسترده‌ای از منابع الکترونیکی برای استفاده اساتید، دانشجویان و محققان دانست.

وی با اشاره به اینکه محققان امکان استفاده از منابع اطلاعاتی کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی را در قالب‌های مختلف کتاب، مقاله، عکس، صوت و فیلم دارند، ادامه داد: این کتابخانه با هدف ارائه خدمات دیجیتال به‌صورت حضوری به مراجعین کتابخانه مرکزی این آستان مقدس، افتتاح شده است.
مسئول کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی میانگین ماهانه تعداد مراجعه‌کنندگان به کتابخانه الکترونیکی را هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و افزود:‌ این کتابخانه هم‌اکنون با فن‌آوری‌های نوین اطلاع‌رسانی، امکان دسترسی مراجعان به حجم گسترده‌ای از منابع الکترونیکی اعم از کتاب، مقاله، مجله، پایان‌نامه، منابع دیداری و شنیداری و … را فراهم کرده است.

شایان‌مجد تصریح کرد:‌ در حال حاضر این کتابخانه دارای یک میلیون و ۳۸۰ هزار منبع شامل لوح فشرده حاوی نرم‌افزارهای تخصصی، کتابخانه‌های دیجیتال و کتاب‌های الکترونیکی (E-Book) در موضوعات گوناگون است.
وی به امکان دسترسی به هزاران منبع دیجیتالی از راه نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سیستم‌های کتابخانه الکترونیکی اشاره کرد و گفت: نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، نرم افزارهای مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان، نرم‌افزارهای نمایه چهارده معصوم (ع) و نیز نرم‌افزارهایی مانند مکتبه الشامله و مکتبه اهل البیت (ع) از جمله این منابع الکترونیکی هستند.

مسئول کتابخانه جامع الکترونیکی آستان قدس رضوی امکان استفاده از امکاناتی از قبیل سیستم رایانه‌ای، اسکن از صفحات کتب، دانلود مقالات و کتب از پایگاه‌های دارای اشتراک، پرینت مقالات و منابع E-BOOK با هزینه اندک و امکان ذخیره منابع بر روی فلش مموری و لوح فشرده و نیز مدیریت سیستم ارسال بلوتوث کتابخانه آستان قدس رضوی را نمونه‌ای از خدمات ارائه شده در این کتابخانه به مراجعان و اعضا برشمرد.

شایان‌مجد خاطر نشان کرد: اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان و طلاب علوم دینی مقاطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر، با ارائه کارت عضویت کتابخانه مرکزی یا کارت شناسایی معتبر و سایر افراد نیز با ارائه معرفی‌نامه از مراکز آموزشی معتبر می‌توانند از امکانات این کتابخانه برخوردار شوند.
وی با اعلام ساعات کار کتابخانه گفت:‌ این بخش با کلیه امکانات، همه روزه از ساعت ۷: ۱۵ تا ۱۹، بدون وقفه به جز ایام تعطیل پذیرای مراجعه‌کنندگان در محل حرم مطهر رضوی، بست شیخ طوسی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، طبقه منهای یک، کتابخانه جامع الکترونیکی است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *