امام خمینی(ره) و اقتصاد

از مسایلی که حضرت امام خمینی(ره) بارها و بارها روی آن تاکید و پافشاری کردند و به مناسبت های مختلف آنرا یادآوری فرمودند موضوع مهم خود کفایی در تمامی ابعاد و زمینه ها است ایشان رسیدن به اهداف و آرمانهای اصلی انقلاب اسلامی، را منوط به رسیدن به خودکفایی و استقلال کامل و جامع در تمامی ابعاد می دانستند. به همین خاطر، این مهم بارها در سخنان امام عزیز تکرار شده است و ایشان همگان را برای تحقق این مهم دعوت و تشویق نموده اند.

از منظر امام(ره)، انقلاب اسلامی بدون استقلال همه جانبه، کامل نمی شود و حفظ این انقلاب، مستلزم رسیدن به خودکفایی و استقلال همه جانبه و قطع هرگونه وابستگی به دشمنان است و در غیر اینصورت شکست و یا انحراف انقلاب از مسیر و آرمانهای خود حتمی خواهد بود. در نگاه امام(ره) رسیدن به استقلال سیاسی بدون دستیابی به استقلال اقتصادی معنا ندارد و لازمه هر دوی اینها استقلال فکری – فرهنگی می‌باشد و رسیدن به خود کفایی و بدنبالش استقلال از الزامات اقتصاد مقاومتی است تا دولت و ملت در جهت خودکفایی اقدام وعمل نداشته باشند استقلال حاصل نخواهد شد واین اقتصاد مقاومتی است که می تواند کشور را به خود کفایی و استقلال برساند  و به قول امام امید استکبار را به یاس مبدل سازد.

امام امت می خواهد تمام آحاد جامعه به خصوص مسئولین کشور به این دیدگاه برسند که اولاً بدانند هرچه که مورد نیازشان است را خودشان باید به دست بیاورند و به کمکهای دیگر کشورها و قدرتها امیدوار نباشند و ثانیاً باور داشته باشند که هرچه را که بخواهند دیر یا زود می توانند به دست بیاورند و هیچ قله فتح ناشدنی برایشان وجود ندارد. ایشان فرمودند: «یک مملکت اگر بخواهد خودش به پاى خودش بایستد، مستقل بشود در همه ابعاد، چاره ندارد جز این تفکر که «ما باید از خارج چیز وارد کنیم» از کله‏‌اش بیرون کند. مغزش توجه به این بکند که ما از خارج نباید وارد بکنیم.» و «شما متوقع نباشید که همین امروز بتوانید طیّاره درست کنید. میگ درست کنید. البته الآن نمى‏‌شود، اما مأیوس نباشید از اینکه مى‏‌توانیم درست کنیم. باید بیدار بشوید، بروید دنبال اینکه آن صنایع پیشرفته را خودتان درست بکنید. وقتى این فکر در یک ملتى پیدا شد و این اراده در یک ملتى پیدا شد، کوشش مى‏‌کند و دنبال کوشش این مطلب حاصل مى‏‌شود.»

امروز پس از نزدیک به ۴ دهه که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد می بینیم که فرمایش امام بزرگوارمان محقق شده و پیشرفت های مختلف و اختراعات و اکتشافات نشان از این توانایی است که حاصل خود باوری ملت است اینکه در انرژی هسته ای به جایگاهی دست یافتیم که دشمنان به کرنش آمدند و یا در تولید سلاح های جنگی از قبیل موشک و … و در علم پزشکی عمل های جراحی و پیشرفت های بدست آمده محصول باور ما می توانیمی است که با نفس مسیحایی امام به ملت دمیده شد و ثمر بخشید.

با این دید از نظر امام(ره) حتی اگر دولت‌های خارجی هم بخواهند نیازهای ما را برطرف کنند و کالا و خدمات عرضه کنند نباید قبول کرد و باید با اتکا به خود در حل ریشه ای مشکلات کوشید چرا که تا حرکت نکنیم به مقصد نخواهیم رسید.امام(ره)فرمودند: «مادام که در احتیاجات صنایع پیشرفته، دست خود را پیش دیگران دراز کنید و به دریوزگى عمر را بگذرانید قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات در شما شکوفا نخواهد شد.» و «ما اگر خودمان یک امر ناقص هم داشته باشیم، بهتر از این است که [پیش‏] دشمن مان دست دراز کنیم و یک امر کامل از آنها بگیریم.» براساس همین دیدگاه است که تحریم‌های اقتصادی نه تنها بازدارنده نبوده و نیست بلکه با انتخاب راهکارهای مناسب و عزمی بلند یکی از بهترین فرصت‌ها را در پیش پای ملت ایران برای رسیدن به استقلال اقتصادی و صنعتی قرار داده است که باید مغتنم شمرده شود.بهمین جهت فرمودند:  «این جنگ و تحریم اقتصادى و اخراج کارشناسان خارجى، تحفه‏‌اى الهى بود که ما از آن غافل بودیم.» و «این محاصره اقتصادى را که خیلى از آن مى‏‌ترسند، من یک هدیه‌‏اى مى‏دانم براى کشور خودمان، براى اینکه محاصره اقتصادى معنایش این است که «ما یَحْتاج» ما را به ما نمى‏‌دهند. وقتى که ما یحتاج را به ما ندادند، خودمان مى‏‌رویم دنبالش. ممکن است یک ده سالى زحمت بکشیم، ده سالى گرفتارى داشته باشیم، اما نتیجه آخرش این است که بعد از ده سال خودمان هستیم.»و امروز به لطف الهی شاهد آنچه امام خمینی قدس سره وعده و بشارتش را د اده بودند هستیم و دنیای استکبار به جهت همین قدرت از ما می ترسد و موانع برای رشد ملت ما می تراشد که البته هیچکدام به جایی نخواهد رسید و اسلام پیروز است که ” ان تنصروالله ینصرکم”

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *