تئاتر رادیویی را فوق العاده ارزشمند می دانم

ستایش ساسانی نژاد

رادیو یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های ایران است، رسانه‌ای خاطره انگیز که جایگاه بالایی در میان مردم به خصوص نسل‌های گذشته دارد. یکی از شبکه‌های رادیویی پرطرفدار این روزها رادیو فرهنگ است. این رادیو به دلیل برنامه‌های جذاب مخاطبان فراوانی به خصوص در میان جوانان و هنرمندان دارد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم با یکی از گویندگان این شبکه رادیویی به گفت و گو بنشینیم. حسین شفیعی هنرمند جوان و پر انرژی یکی از صدا پیشگان، مدرسان و گویندگان رادیو فرهنگ است. آنچه می‌خوانید حاصل گفت و گوی ما با این هنرمند جوان است.

از چه سالی وارد عرصه هنر شدید؟

از سال تقریباً ۷۵ یا ۷۶ بود که توی مقام بازیگر برتر تئاتر اصفهان در بحث دانش آموزی شدم و همین استارت کار من شد به سبب تشویق‌های اساتید سر از هنرستان صدا و سیما در تهران در آوردم از همان جا کار تئاتر خود را به صورت جدی‌تری شروع کردم و قسمت شد رفتم در سریال درد سر والدین به کارگردانی مجید والی زاده در کنار آقای مدیری و امکانیان و بقیه اساتید بازی کردم و پس از آن وارد جریان صدا پیشگی شدم.

کار در رادیو و صدا پیشگی را بیشتر از تئاتر و بازیگری دوست دارید؟

نه من به تئاتر هم علاقه دارم اتفاقاً تئاتر رادیویی را فوق العاده ارزشمند می دانم چرا که بدون زبان بدن و بدون تصویر باید حس خود را به مخاطب انتقال دهی مثل اینکه برای یک سری نابینا برنامه اجرا کنی و به همان مقدار کار تو سخت‌تر می‌شود و هر چه در گفتار صادق‌تر باشید حس بیشتری را به مخاطب انتقال می‌دهی و من نقش‌های مختلفی را که در تئاتر می‌گرفتم و می‌بایست تقلید صدا می‌کردم کم کم تشویق شدم و لم حنجره‌ام دستم آمد و دیدم چقدر شباهت است به گویندگی و همین باعث شد که به گویندگی و رادیو رو آورم.

اولین اجرای صحنه خود را از کجا شروع شروع کردید؟

 حدود سال ۸۷ بود که وارد جریان استیج شدم در اصفهان دعوت به کارو تقلید صدا شدم و پس از آن با موزیک وکم کم دو ره‌های سلفژ را دیدم حرفه‌ای نیستم ولی هر جا که خوانده‌ام همه می گویند درست می‌خوانی و پیشنهاد دارم که شروع به خوانندگی کنم.

هنر خود جایگاه هنرمند را که در کدام عزصه هنری فعالیت کند تعیین می‌کند به این موضوع اعتقاد دارید؟

صد در صد به این مسئله اعتقاد دارم و درسته که من وارد بحث گویندگی شدم ولی بازیگری و تئاتر با من هنوز هم که هنوز است مأنوس است و در حال حاضر هم در رادیو تئاتر کار می‌کنم.

در مورد فعالیت‌های خود توضیحی دهید.

 جزء معدود اشخاصی هستم که توانایی هر کاری را با صدای خود دارم و کسی تا حالا برنامه‌های من را ننوشته منظورم نویسنده است و تمام اجراهای من از ۰ تا ۱۰۰ از ایده تا نوشتن و اجرا را خودم طرح و اجرا می‌کنم و حدود ۵/۱ تا ۲ سال است که برنامه پی در پی رادیویی و زنده به نام یه کلام حرف حساب با موضوعات مذهبی- اجتماعی که هر کسی در زندگی خود با آن در ارتباط است را به زبان می‌آورد و خدا را شکر مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است که از ساعت ۶:۴۵ تا ۷:۱۵ ادامه دارد و حدود ۱ سال است که مشغول تدریس در زمینه‌های گویندگی فن بیان بازیگری مجری گری هستم و سعی کرده‌ام با تجربه‌ام تدریس کنم نه تئوری بیان کنم و هنرجو عملاً درگیر یادگیری شود نه تئوری.

تعریف شما در مورد گویندگی چیست؟

 گویندگی یعنی یک نفر بتواند در زمان مناسب منظور خود را برساند به مخاطب خودو ما برای خوب صحبت کردن حتماً باید یک گوینده خوب باشیم رهبران بزرگ ما تقریباً کسانی بودند که سخنوران خوبی بوده‌اند

وحرف آخر

بیان می‌تواند به نقطه سحر برسد که اگر به دست اهلش برسد می‌شود پیامبر و اگر غیر اهل می‌شود هیتلر.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *