موفقیت به سبک «ماه عسل»

دامون رشیدزاده

برنامه ماه عسل بدون تردید پر بیننده‌ترین برنامه مناسبتی صدا و سیما در یک دهه اخیر بوده است. این برنامه در طول ۱۲ سال پخش با فراز نشیب‌های زیادی هموار بوده است اما در سال‌های اخیر با رسیدن به ثبات ساختاری و اجرایی توانسته جای خود را میان مردم باز کند. اما راز موفقیت ماه عسل در چه چیزی نهفته است؟ ما در این گزارش سعی می‌کنیم به برخی از مهمترین دلایل موفقیت ماه عسل اشاره کنیم.

احسان علیخانی

مجری خوش پوش و خوش بر وری ماه عسل بدون تردید یکی از مهمترین دلایل موفیقت این برنامه است. تجربه تعویض مجری در ماه عسل نشان داده عدم حضور علیخانی به شدت باعث ریزش مخاطبان این برنامه می‌شود و به همین دلیل هم چند باری که او به دلایلی اجرای این برنامه را بر عهده نداشته برنامه نتوانسته است حتی کمتر از ۱۰ درصد بیننده فعلی را داشته باشد. همانگونه که نود را بدون فردوسی پور نمی‌توان تصور کرد ماه عسل را هم نمی‌توان بدون علیخانی تصور کرد. اجرای خوب او و تسلط او بر موضوعات برنامه‌اش باعث شده مخاطبان خود را جزیی از برنامه بدانند و به همین دلیل هم ماه عسل تا این حد راه خود را میان خانواده‌ها باز کرده است. علیخانی در این سالها موفق شده از حجم بالای متلک‌ها، توهین‌ها و تهمت و افتراهای عجیب و غریب خود را برهاند و جایگاه خود را در برنامه تثبیت کند.

سوژه‌های جذاب

مهم‌ترین وجه تمایز برنامه ماه عسل با انبوه برنامه‌های گفت و گو محور رسانه ملی در سوژه‌های بکر برنامه است. سوژه‌های خاص برنامه ماه جذاب، تکان دهنده و تأثیر گذار است. وسواس در انتخاب این سوژه‌ها و تمایل خود مردم برای بیان قصه‌های عجیب زندگیشان باعث شده برنامه علیخانی از یک شوی معمولی گفت و گو محور به برنامه‌ای جریان ساز تبدیل شود. قهرمان‌های ماه عسل تاثیری عمیق بر جامعه گذاشته و می‌گذارند و الگو بخش بسیاری از افراد در سال‌های اخیر بوده‌اند. ماه عسل پس از بیش از ۱۲ سال حضور حالا به مرحله‌ای رسیده که قهرمان‌های برنامه‌اش خود از قهرمان‌های گذشته همین برنامه الگو گرفته‌اند. این ماجرا اتفاقی کم نظیر در برنامه‌های تلویزیونی ماست و تنها می‌توان برنامه نود را از این حیث قابل مقایسه با ماه عسل دانست.

جریان سازی

برنامه ماه عسل به خصوص در سال‌های اخیر دست به جریان سازی زده است. این برنامه یاد گرفته چگونه از ظرفیت‌های بی نظیرخود استفاده کند. کمپین‌های حمایتی این برنامه مانند طرح محسنین و یا طرح آزاد سازی زندانیان جرائم مالی نشان داد تا چه اندازه یک برنامه تلویزیونی می‌تواند بر جامعه خود اثرگذار باشد. برنامه ماه عسل با این روند خود مطمئناً می‌تواند در سال‌های آینده دست به کارهایی به مراتب بزرگ‌تر بزند.

احترام به بیننده

برنامه ماه عسل در تمام این سال‌های سعی کرده با مخاطب خود رو راست باشد. این ماجرا حتی به قیمت بارها تذکر و جریمه‌های سخت برای عوامل این برنامه همراه بوده است اما با وجود همه این مشکلات این برنامه تمام تلاش خود را برای دفاع از حقوق بینندگان انجام داده است. در کنار آن عوامل برنامه با کاری شبانه روزی از ماه‌ها قبل از پخش خود را برای اجرای برنامه‌ای با کیفیت آماده کرده‌اند و این برنامه همیشه با دستی پر و امکاناتی مناسب به استقبال مخاطبان خود رفته است. همین احترام به مخاطب هم باعث شده مخاطبان با تمام وجود از برنامه حمایت کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *