مردی با لبخند کج

محمد حاجیان

 «سیلوستر گاردنز استالونه» متولد ششم جولای ۱۹۴۶ بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس آمریکایی است که اغلب در ایران سیلوستر اِستالونه نامیده می‌شود. او بیشترین موفقیت خود را مدیون سری فیلمهای اکشن «راکی» و «رمبو» است.

کودکی

نا بلد بودن یکی از پرستارها در هنگام تولد باعث شد به دستگاه مربوط به صورت استالونه آسیب جدی وارد شود مادر و پدر او وقتی این خبر را شنیدند بسیار نارحت شدند تا جایی که مادرش افسرده شد و معتقد بود باعث می‌شود پسرشان در زندگی هیچ گاه موفق نباشد!!! بر اثر این اتفاق عصب سمت راست لب از کار افتاد بنابراین او کنترل آن قسمت را هیچ وقت نداشت لبخند استهزاءآمیز، چشمان تنبل و گویش خاص او که برخی حروف را ادا نمی‌نماید نتیجه فلج شدن سمت چپ صورتش به هنگام تولد می‌باشد. او در مدرسه لقب بزن بهادر پیدا کرده بود و همه‌ی دوستانش اعتقاد داشتند روزی او به خاطر شلوغ کاری‌هایش با صندلی الکتریکی اعدام خواهد شد.

ورود به سینما

اولین کار سینمایی او بازی در فیلم مهمانی در خانه کیتی و استاد بود که در آن هم صحنه‌های اکشنی به چشم می‌خورد. بعدها وقتی استالونه به موفقیتهای زیادی دست یافت و به شهرت رسید، سازندگان این فیلم آن را با نام جدید مرد ایتالیایی (اشاره به نام مستعار راکی بالبوآ) روانه بازار کردند.

نامزدی اسکار

بعد از اکران فیلم راکی، راجر ایبرت منتقد سرشناس سینمای جهان، استالونه را مارلون براندوی جدید سینما خواند. استالونه برای این فیلم نامزد جایزه اسکار شد. قسمت‌های دوم، سوم و چهارم راکی را خود استالون کارگردانی کرد. در میان بهترین قهرمانان فیلم‌های هالیوود نام استالونه در نقش راکی بالبوآ پس از گریگوری پک در نقش آتیسوس فینچ، هریسون فورد در نقش ایندیانا جونز، شان کانری در نقش جیمز باند، همفری بوگارت در نقش ریک بلین، گری کوپر در نقش ویل کین و جودی فاستر در نقش کلاریس استارلینگ، در مقام هفتم قرار دارد.

او در سال ۱۹۸۰ در فیلم اولین خون نقش جان رمبو را که یک سرباز جنگ ویتنام بود بازی کرد. نقشی که قرار بود در ابتدا استیو مک کوئین آن را بازی کند که با مرگ مک کوئین، این نقش به استالون رسید. این فیلم و دنباله‌هایش (به خصوص قسمت دوم) به موفقیت بی نظیری دست یافتند. استالونه در سال ۲۰۰۸ قسمت چهارم این سری را تحت عنوان جان رمبو کارگردانی کرد.

زندگی اقتصادی

از نکات قابل توجه زندگی خصوصی استالون این است که او به همراه بروس ویلیس و آرنولد شوارتزنگر مالک رستورانهای پلنت هالیوود بودند ولی این اواخر شوارتزنگر سهم خود را فروخت.

علایق

به گفته خود استالونه مهارت او در نقاشی «خیلی بهتر» از بازیگری است. او که خالق صدها نقاشی است، سال ۲۰۱۵ مجموعه‌ای از آثار خود را در موزه هنرهای مدرن شهر نیس در فرانسه به نمایش گذاشت. همچنین، سال ۲۰۱۳ موزه دولتی روسیه در سن پترزبورگ برگزار کننده نمایشگاه بزرگی از نقاشی‌های سیلوستر استالونه بود.

استالونه یکی از طرفداران سینمای بالیوود است. او در یک فیلم هندی به نام عشق بیچاره همراه با آکشی کومار و کرینا کاپور نیز در سال ۲۰۰۹ به ایفای نقش پرداخت.

مصدومیت

به‌دلیل فعالیت‌های بدنی در فیلم‌ها و اصرار سیلوستر به انجام همه بدل‌کاری‌های نقشش، وی چندین آسیب‌دیدگی مختلف دارد. به‌عنوان نمونه، در فیلم راکی ۴، سیلوستر به دولف لاندگرن می‌گوید که با تمام زورت به سینه‌ام مشت بزن، و بعد وقتی چشمانش را باز می‌کند در بیمارستان بستری شده‌است. همچنین، سرِ صحنه یک مبارزه با استیو آستین در فیلم یک‌بارمصرف‌ها، گردنش می‌شکند. انگشت‌های سیلوستر نیز به‌خاطر دریافت یک پنالتی از پله در فیلم فرار به سوی پیروزی شکست.

نه به ترامپ

در حالی که پیشنهاد کار ترامپ به راکی به صورت رسمی منتشر نشد و از جانب فردی مطلع درباره آن خبر داده شد ولی استالونه با صدور بیانیه رسمی گفت: به طرزی باورنکردنی از پیشنهاد همکاری با موسسه فدرال «وقف ملی برای هنر» خوشحال شدم اما معتقدم با تلاش برای جلب توجه مردم به نیروهای نظامی کهنه‌کار و تلاش برای اشتغال و تأمین مسکن مناسب به این قهرمانان بیشتر تاثیرگذار باشم.

تمشک طلایی

سیلوستر استالونه تاکنون ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه تمشک طلایی شده است و ۴ بار این جایزه به او تعلق گرفته است. او در هر دو زمینه تعداد نامزدی و تعداد دریافت جوایز پیشتاز است. گفتنی است که جایزه تمشک طلایی هر سال، درست شب قبل از برگزاری مراسم اسکار، به بدترین‌های سینما تعلق می‌گیرد. این جایزه از یک تمشک پلاستیکی بر روی یک پایه پلاستیکی تشکیل شده که اسپری طلایی رنگ بر روی آن زده شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *