عمده هجمه ها به خبرگان از روی جهل است

پروانه شریفی

مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۱ با ریاست آیت الله علی مشکینی تشکیل شد در این مجلس به انتخاب مردم فقهایی انتخاب شده اند که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی وظیفه تعیین رهبری را بر عهده دارند. همان طور که همه می دانید رهبری بالاترین شخصیت است و انتخاب ایشان کاری بسیار دشوار است که خطیر بودن وظایف مجلس خبرگان را نشان می دهد. اما در این راه هجمه هایی به خبرگان وارد می شود و شاید مردم هم اطلاعات کافی در مورد این مجلس نداشته باشند. از این رو حضرت آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان میهمان کیمیای وطن شدند تا به برخی از سؤالات مردم پاسخ دهند. به گفتگوی با ایشان می نشینیم:

لزوم وجود مجلس خبرگان را بیان بفرمائید؟

همان طور که می دانید یکی از ارکان حکومت اسلامی مسئله رهبری است که در زمان پیامبر و در زمان ائمه معصومین(ع) بنا بر عقیده ما شیعیان آن ها رهبر هستند. در زمان غیبت امام زمان(عج) هم بالاخره حکومت اسلامی باید تشکیل شود و نیاز به رهبر است. رهبران معصوم منصوب از طرف خدا هستند اما رهبران غیر معصوم و در زمان غیبت از طرف ائمه(ع) خصوصیات آن ها بیان شده و در واقع صفات آن ها از طرف ائمه توضیح داده شده که باید عالم و مدیر و مدبر باشند و خصوصیات دیگری هم هست که تمامی آن ها در روایات است.

کلیات و شرایط کاندیدای رهبری را ائمه تعیین کردند. یعنی این طور نیست که ولو همه مردم به یک نفری رأی دهند که این صفات را نداشته باشند آن فرد می تواند رهبر باشد. اما در زمانی که چند نفر این شرایط را داشتند، طبق دلایل نمی توان چند رهبر داشت. در زمانی هم دیدیم که هم امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر دوی آن ها امام بودند اما تا امام حسن(ع) در قید حیات بودند فرمان با ایشان بود و اباعبدالله(ع) هم مطیع فرمان ایشان بودند. در صورتی که چند نفر شرایط را دارند، باید یک نفر انتخاب شود. مردم معمولی این را نمی توانند تعیین کنند بنابراین باید جمعی تشکیل شود که فقیه شناس و عالم شناس باشند و با این افراد رفت و آمد داشته باشند و بتوانند تشخیص دهند کدام یک از این افراد برای رهبری مناسب تر است. این ها باید افراد خبره باشند؛ خبره یعنی آگاه به کار که این افراد را مردم تعیین می کنند. این یک کار عاقلانه و درست است.

مجلس خبرگان چه وظایفی دارند؟

کار خبرگان یکی تعیین رهبر است که یک بار پس از فوت امام خمینی(ره) اتفاق افتاد. یعنی در واقع اصل و ریشه حکومت را انتخاب می کنند. اگر در حالی که رهبر زنده است و برخی صفات خود را از دست داد، باید فرد دیگری را جایگزین وی کنند. این یعنی نظارت بر صفات رهبر که یکی دیگر از وظایف خبرگان است

شاید شائبه ای برای برخی مردم کم اطلاع به وجود بیاید که چون خبرگان رهبری را انتخاب می کنند بالاتر از رهبری هستند.

خیر؛ این طور نیست. این به این معنی نیست که خبرگان بالاتر از رهبری است و یا می تواند در امورات رهبری دخالت کنند. خبر، رهبر وقتی انتخاب شد بر همه و خبرگان هم رهبر است. به شکرانه الهی امروزه رهبری داریم که از همه لحاظ شایسته است و جامع بین همه مسائل است.

گاهی برخی پیشنهاداتی از سوی خبرگان مطرح می شود، آیا مسئولین ملزم به رعایت این پیشنهادات هستند؟

خبرگان می توانند پیشنهاداتی داشته باشند اما مثلاً رئیس جمهور یا رهبری ملزم به رعایت این پیشنهادات نیستد. این پیشنهاداتی که سوی خبرگان انجام می شود کار خبرگانی آن ها نیست بلکه کار شخصیتی خودشان است که برگرفته از شخصیت یک روحانی است.

خبرگان در حال حاضر چه فعالیتی دارند؟

خبرگان در سال دو جلسه عمومی در ماه های اسفند و شهریور دارند که همه آن ها در تهران جمع می شوند و مباحث شهر خودشان و مباحث اجتماعی هم مطرح می شود و سخنرانانی هم از دولت بای ارائه گزارش دعوت می شوند. این جلسات ظرف مدت دو روز انجام می گیرد و روز سوم به مرقد مطهر امام خمینی(ره) می روند و پس از آن به حضور مقام معظم رهبری می رسند. اما فقط این دو دفعه نیست. مجلس خبرگان کمیسیون هایی دارد که خود نماینده ها تقسیم هستند و هر کدام عضو یک کمیسیون هستند و ممکن است ماهی دو یا سه بار کمیسیون تشکیل می شود و بحث ها شکل می گیرد. یکی از کمیسیون ها بررسی رهبری آینده را انجام می دهد که این ها گفتنی نیست و این ها بین افراد همان کمیسیون مطرح می شود.

اعضای مجلس خبرگان حقوق می گیرند؟

خبرگان رسماً هیچ حقوقی ندارند. هر کدام از آن ها ممکن جایی کار کنند اما از سمت خبرگانی حقوقی نمی گیرند الّا این که هدیه ای بابت رفت و آمدهایشان در سال به آن ها می دهند اما بحثی به عنوان حقوق مطرح نیست.

مهم ترین تصمیم خبرگان تا به حال چه بوده؟

مهم ترین تصمیم انتخاب مقام معظم رهبری پس از رحلت امام(ره) بود و تا کنون هیچ مسئله دیگری پیش نیامده است. صفات را ایشان کامل دارند و وجود ایشان هم سالم است و ان شاء الله سایه ایشان بر سر همه ما باشد.

هجمه هایی که به خبرگان وارد می شود چگونه باید پاسخ داده شود؟

برخی هجمه ها با غرض است اما عمده هجمه ها از جهل است. برخی می بینیم که افراد خوب هم هجمه وارد می کنند که این ها همگی از جهل این افراد است. مدام می گویند پس خبرگان چکار می کنند؟ خبرگان قرار نیست کاری بکند و کار خودشان را در روال مربوطه انجام می دهند و کاری به گرانی و تورم ندارند. حال گاهی پیشنهاداتی ارائه می کنند.

چه راهی وجود دارد تا مردم بیشتر با خبرگان آشنا شوند؟

مردم باید بیشتر تحقیق کنند و پرسش کنند. علم را نمی شود به کسی تزریق کرد.

چیزی به عنوان تبیین رسالت خبرگان انجام نداده اند؟

این در قانون اساسی هست و خودشان وظیفه ندارند خود را معرفی کنند. مردم برای کاری آن ها تعیین کردند و آن ها هم همان کار را انجام می دهند. لزومی به معرفی بیشتر نیست. معرفی ریز کار نیاز نیست.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *