مبارزی انقلابی و اهل تحقیق

پروانه شریفی

امام جمعه موقت اصفهان در بیان ابعاد شخصیتی مرحوم حاج آقا شیخ غلامرضا فیروزیان گفت: ایشان از علمای مبارز و خطیبان به‌نام بودند که همه عمرشان را صرف تبلیغ اسلام و دفاع از ولایت در سراسر کشور به ویژه مناطق محروم کردند.

تاسیس مدارس اسلامی

محمدتقی رهبر تأسیس دفاتر اسلامی و مدیریت شعبه اصفهان این دفتر را از جمله اقدامات حاج‌آقا شیخ غلامرضا فیروزیان برشمرد و تصریح کرد: ایشان در این دفاتر اسلام دانش‌آموزان زیادی را تربیت کردند البته مبارزه با جریانات انحرافی بخصوص در مناطقی که دشمنان اسلام و عناصر ضد ولایت رخنه کرده بودند نیز از جمله فعالیت‌های ایشان بود.

وی ادامه داد: این فعالیت ها در رژیم پیشین شروع شد که زیاد مسئولان به دین و اسلام اعتقادی نداشتند و کار در آن زمان بسیار سخت بود؛ ایشان بنیانگذار فرهنگ و تربیت نوجوانان و جوانان هم بودند.

عالمی پا به رکاب

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آیت الله فیروزیان هر گاه که می دید گروهی بر ضد اسلام فعالیت می کرد پا به رکاب برای خاموش کردن فتنه می رفت و فعالیت های زیادی می کرد، زمانی گفتند در بوشهر شخصی ادعای پیغمبری می کرد و ایشان بلافاصله به راه افتاد و برای خاموش کردن این ادعا کوشش می کرد.

به گفته حجت السلام رهبر، این عالم فرزانه حدود ۵۰ مسجد در مناطق مروم مانند سیستان و بلوپستان بنا کرده است که تمامی هزینه های مالی را از خیرین جمع آوری می کرد.

پیوندی ناگسستنی با انقلاب

وی افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیروزیان پیوندی ناگسستنی با انقلاب داشت و به دنبال خدمت‌رسانی به مناطق محروم بود و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کرد؛ چند سال پیش در منطقه‌ای در جنوب کشور مسلمانان در کپر زندگی می‌کردند که ایشان برای آنها خانه ساخت.

حساسیت برای دین

رهبر تصریح کرد: در زمان طاغوت طرحی تهیه شده بود تا مسائل جنسی تدریس شود که این عالم بزرگوار حرکت کرد و سراسر ایران از علمای شهرستان ها و استان ها برای مخالفت با این موضوع امضاء می گرفت و این مخالفت ها را منعکس می کرد تا این طرح لغو شود؛ در کل ایشان برای دین حساسیت بسیاری داشت.

وی همچنین خاطر نشانن کرد: شیخیه گروهی هستند که آقای عالمیان از تشدید فعالیت های این گروه در کرمان مطلع شد و با خانواده به کرمان رفت و نشریه راه حق را راه اندازی کرد و با منبر و نشریه و منبر بر سر راه این گروه ایستادگی کرد.

علاقه وافری به رهبر معظم انقلاب

رهبر با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیروزیان علاقه وافری به رهبر معظم انقلاب داشت، تصریح کرد: ایشان در دوران رهبری مقام معظم رهبری ضمن تبعیت از ولی فقیه تلاش کردند مقابل توطئه‌های دشمن علیه انقلاب و اسلام بایستند تا دشمنان ناکام شود.

ساده زیستی در تمام طول عمر

حجت الاسلام رهبر معتقد بود: مرحوم فیروزیان بسیار ساده زیست بود و مدت ها در اصفهان مستأجر بود و هیچ کس نتوانست از زندگی ایشان نقطه ضعفی بگیرد و خیلی هم روی مسئله حجاب و عفاف اهتمام ویژه ای داشت و از مبارزین کهن بود.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ایشان در کنار آیت الله کاشانی به فعالیت های تبلیغی برای نهضت ملی نفت در کنار آیت الله کاشانی بود و در گروه فدائیان اسلام در کنار نواب صفوی قعالیت می کرد و حتی نواب صفوی هر وقت که از دست مأموران رژیم سابق متواری بود به خانه آیت الله فیروزیان می کرد.

روحانی پر تحرک ایران

وی افزود: ایشان بسیار منبرهای آموزنده و خوبی داشت. در نهضت اسلامی که با رهبری حضرت امام(ره) بود، مرحوم فیروزیان حضور فعال در کنار سایر علمای اصفهان داشت و عامل و مراجع هم به ایشان خیلی اعتماد داشتند و می توان از ایشان به عنوان روحانیون کوشا و پر تحرک در سراسر ایران نام برد.

شعر و ادب و خطاطی

امام جمعه موقت اصفهان تأکید کرد: شعر و ادب و خطاطی از سایر ویژگی های این مرحوم بود و در حال جمع آوری و انتشار آثار ایشان هستیم؛ مرحوم فیروزیان تا روزهای آخر حیات خود با دست خط زیبای خود برای حضرت امیرالمؤمنین شعر می گفتند و انتظار داریم که این گونه چهره ها برای طلاب و فضلا چهره باشد و بدانند که چگونه باید زندگی کرد و چگونه باید به دیار باقی شتافت.

وی در توصیه‌ای به طلاب و روحانیون خواستار این شد که طلبه‌ها چنین شخصیت‌هایی را شناخته و از آنها درس روحانی بودن بیاموزند.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان ضایعه درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیروزیان را تسلیت گفت و برای ایشان علو درجات را مسئلت کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *