اصرار عجیب عراقچی درباره بررسی برجام در مجلس چه معنایی دارد؟

وطن امروز درباره اظهارنظر تکراری سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه، در کمیسیون برجام که برای چندمین بار تصویب برجام در مجلس را به صلاح ندانست، نوشت این اظهارنظر از ۲ نظر قابل بررسی است:

۱- آنچه از وین به تهران آمده ایرادات خطرناکی دارد بنابراین مکانیسم و سازوکار اصلاح این ایرادات چیست؟ آیا واقعا تیم مذاکره‌کننده به ایرادات این متن واقف نیست؟ آیا آنچه آنها در وین توافق کرده‌اند باعث لغو تحریم‌ها می‌شود؟ و آیا آنها در برآوردهای خود به این موضوع توجه کرده‌اند که گنجاندن مکانیسم بازگشت‌پذیری تحریم‌ها چگونه از سرمایه‌گذاری در کشور جلوگیری می‌کند؟ بنابراین با توجه به اینکه مسیر اصلاح برجام بسته نشده، لذا زمان، زمان اصلاح این متن است و سازوکار قانونی آن نیز مشخص است. ورود مجلس به برجام با یک هدف اساسی شکل می‌گیرد و آن، لغو کامل تحریم‌هاست.

۲- موضوع دوم نیز مربوط به یک استدلال عجیب است که می‌گوید مجلس به برجام ورود کند ولی آن را یک تعهد نبیند! خب در این حالت اساسا مجلس برای چه باید به برجام ورود کند؟ ورود مجلس زمانی است که تعهدی داده شده است. به همین دلیل واقع‌بینانه‌ترین اقدامی که باید برای برجام انجام داد، اصلاح و سپس قانونی کردن آن است. مخالفت صریح عراقچی با ورود مجلس به موضوع برجام در واقع مخالفت با اصلاح این متن است و قاعدتا این مخالفت شائبه برانگیز خواهد بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *