طباطبایی نژاد در گفتگو با ایسنا: تلویزیون و منبرهای دینی مردم را به مطالعه تشویق کنند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه باید بر اساس نیاز سنجی از جامعه کتاب به مردم عرضه شود، گفت: تلویزیون دارای مخاطبان زیادی است و باید فرهنگ مطالعه را در میان مردم ترویج کند، منبرهای دینی نیز باید در این عرصه تلاش کنند.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در بازدید از یازدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان  در گفت‌و‌گو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهارکرد:  دو سال قبل از نمایشگاه کتاب بازدید کردم و در مقایسه‌ با آن سال می‌توان گفت که امسال وسعت نمایشگاه و تنوع کتاب‌ها بیشتر است و شاهد وجود کتاب‌های جدیدی در عرصه ورزش و همچنین اطلس‌های جغرافیایی هستیم.

 وی با بیان اینکه دو سال قبل در نمایشگاه کتاب، اجناسی غیر از کتاب نیز فروخته می‌شد، افزود: امسال در نمایشگاه تنها کتاب عرضه می‌شود و با وجودیکه در روزهای آخر برگزاری هستیم، اما انصافا مشتریان کتاب حضور خوبی داشته‌اند.

 خطیب جمعه اصفهان  درباره بهتر برگزار کردن نمایشگاه کتاب، تصریح‌کرد: معتقدم باید جمعی از روانشناسان و جامعه شناسان با هم تبادل نظر کرده و این عمل را بر اساس نیاز جامعه سنجیده و  سپس به دنبال آن کتاب ارایه شود چرا که خیلی از کتاب‌ها چاپ شده و مولف آن معلوم نیست و در انبارها خاک می‌خورد.

وی با بیان اینکه بهتر است در نمایشگاه، کتاب‌های علمی و حوزوی نیز از هم جدا شود، اظهارکرد: دغدغه اصلی این است که تنها عده کمی به دنبال مطالعه هستند. در حال حاضر اصفهان جمعیت زیادی دارد، اما به نسبت آن تعداد کمی برای بازدید آمده‌اند.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه در مدارس باید فرهنگ کتاب خوانی را ترویج داد، خاطر‌نشان‌کرد: خود معلمان باید بیشتر مطالعه کنند و بارها به برخی از افراد این قشر توصیه کرده‌ام که مدرک دیپلم تا فوق لیسانس مقدمه‌ای برای خواندن کتاب‌های بیشتر است و معلمی تنها یک شغل نیست.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه در برخی کشورها شاهد کتاب خواندن مردم در اتوبوس‌ها هم هستیم، تاکید‌کرد: تلوزیون دارای مخاطبان زیادی است و باید مردم را به سوی فرهنگ مطاله سوق دهد و  منبر‌های دینی راه مناسبی برای ورود به این عرصه است.

وی درباره نقش ارزنده کتابخانه‌های مساجد در فرهنگ جامعه، اظهارکرد: پس از انقلاب کانون‌های فرهنگی فراوانی در مساجد ایجاد شد که این نهاد‌ها دارای کتابخانه و کتاب‌دار است و کتاب مورد نیاز را به دست مردم می‌دهد و زیر نظر اداره ارشاد فعالیت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان، افزود: قبل از انقلاب ۵۰ کانون فرهنگی در استان اصفهان بیشتر نداشتیم، اما در حال حاضر در مساجد استان اصفهان حدود یکهزار و ۷۰۰ کانون فرهنگی ایجاد شده است. به بیان بهتر و برای نمونه فقط در یک سال حدود یکصد کانون در استان اضافه شد.

طباطبایی نژاد درباره تاثیر فضای مجازی بر کتاب‌خوانی،گفت: میزان مطالعه در جامعه کم بود، اما با گسترش این نوع شبکه‌ها، کتاب خوانی باز کمتر شده است. از طرفی دیگر حتی میزان معاشرت و گفت‌و‌گوی مردم با یکدیگر نیز کاهش یافته است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *