کابوس مینا

دامون رشیدزاده

رگ خواب چهارمین اثر حمید نعمت الله به عنوان کارگردان است. نعمت الله سابقه طولانی‌ای در سینما دارد او فعالیت سینمایی خود را با دستیاری مسعود کیمیایی آغاز کرد و در چندین فیلم نیز به عنوان نویسنده و مشاور کارگردان حضور داشته است. نعمت الله کارگردان گزیده کاری است و با وجود سالها تجربه و فعالیت، تنها ۵ فیلم ساخته است. اولین فیلم او بوتیک در سال ۸۲ اکران شد و بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت. در این فیلم محمدرضا گلزار یکی از بهترین و متفاوت‌ترین نقش‌های خود را ایفا کرد نقشی که او با گذشت بیش از یک دهه هیچگاه نتوانسته است تکرار کند. او بعد از وقفه‌ای تقریباً ۵ ساله فیلم بی پولی را ساخت. بازهم با ۵ سال وقفه نعمت الله فیلم آرایش غلیظ را ساخت که در زمان خود فیلم موفقی بود. اینبار اما وقفه فیلم ساختن او تنها دو سال طول کشید و نعمت الله رگ خواب ساخت. و این فیلم در نهایت امسال به جرگه فیلم‌های اکران شده پیوست. رگ خواب اگر چه بهترین فیلم نعمت الله در این سال‌ها نیست اما در بدترین حالت هم فیلم‌های نعمت الله حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

داستان

مینا بعد از جدایی از همسرش به دنبال شغل و محل اسکانی می‌گردد. در این مسیر با کامران مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند آشنا می‌شود. کامران سرپناهی به او می‌دهد. مینا تحت تأثیر حمایت‌ها و محبت‌های کامران به او دل می‌بازد، کامران نیز به مینا مشتاق و علاقمند است. روزها از پس هم می‌گذرد و عشق مینا به کامران کاسته نمی‌شود و اوج می‌گیرد. اما کامران دیگر قصد ادامه دادن ندارد..

زندگی پس از طلاق آنهم با وجود آمارهای حیرت آور طلاق در این سالها موضوعی است که از بطن جامعه نشات گرفته است. نعمت الله با انتخاب درست سوژه انگشت روی موضوعی به شدت مهم گذاشته است. روند قصه و تغییر شخصیت‌ها اگر چه کند و گاه خسته کننده می‌شود اما چفت و بست های درام به خوبی شکل می‌گیرد و بیننده را با خود تا انتها می‌کشاند.

بازیگران

بازی لیلا حاتمی یکی از بهترین بازی‌های این بازیگر در چند سال اخیر است و بی جهت هم نبود که او جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره سی و پنجم را از آن خود کرد. حاتمی در این فیلم اضمحلال و فروپاشیدگی احساسی یک زن تنها را به زیبایی به تصویر می‌کشد. اما در مقابل بازی کورش تهامی به شدت تحت تأثیر بازی خوب لیلا حاتمی قرار گرفته و نقش او علیرغم تلاش فراوان زیر سایه بازی درخشان لیلا حاتمی قرار دارد. کورش تهامی اگر چه در این فیلم از بسیاری از نقش‌هایی که تا کنون ایفا کرده بهتر ظاهر شده اما توان رقابت با بازی لیلا حاتمی را ندارد و به همین دلیل هم بیشترین لطمه از این بابت به فیلم وارد شده است. از دیگر بازی‌های خوب فیلم می‌توان به بازی خوب استاد خسرو بامداد اشاره کرد. این استاد کهنه کار تئاتر ایران در این فیلم با وجود کوتاهی نقش به زیبایی از ایفای نقش بر آماده و ثابت می‌کند که دود همچنان از کنده بلند می‌شود.

موسیقی

اما یکی از برگ‌های برنده فیلم رگ خواب بدون تردید موسیقی درخشان فیلم است. همکاری دوباره همایون شجریان و سهراب پورناظری رنگی دیگر به فیلم رگ خواب بخشیده است. موسیقی این فیلم مدتی قبل تحت همین عنوان منتشر شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. قطعه آهای خبردار یکی از قطعه‌هایی است که قطعاً به این زودی‌ها فراموش نخواهد شد.

در کل باید گفت فیلم رگ خواب فیلمی اجتماعی با درون مایه زنانه است که می‌تواند بازگو کننده بسیاری از مشکلات اجتماع باشد. در میان ابوه فیلم‌های اجتماعی و دلزدگی مخاطبان از این گونه فیلم‌ها رگ خواب فیلمی است که هنوز حرف برای گفتن دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *