رو نمایی از۴۰ شی تاریخی در جوشقان و استرک کاشان

ابراهیم قربانی

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از کشف۵۳ اشیاء محوطه تاریخی تدفینی جوشقان و استرک کاشان با قدمت ۳۲۰۰سال خبر داد.

محسن جاوری ،با بیان اینکه ۴۰ شی در جوشقان و استرک کاشان مورد مرمت و بازسازی قرار کرفت اظهار داشت: از سال گذشته براساس ارسال گزارشات مبنی بر حفاری‌های غیرقانونی در منطقه جوشقان و استرک، بازدید از منطقه صورت گرفت و براساس داده‌های سطحی به‌دست آمده تصمیم گرفته شد تا در این منطقه یک عملیات نجات‌بخش صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه اینکه این اشیاء شامل سفال ، مفرق، صدف و عقیق، فنجان ، کوزه ، کاسه و در پوش میاشد گفت :در مرحله اول ۴۰ قطعه از این اشیاء در موزه ملی باغ فین کاشان در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی افزود: این محوطه از منتهی‌الیه روستای جوشقان کاشان شروع شده و تا منتهی‌الیه روستای استرک ادامه دارد و در این ابعاد، محوطه تدفینی متعلق به دوره آهن با قدمت ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ سال مربوط به هزاره قبل از میلاد کشف شد.

وی تصریح کرد: اهداف این عملیات ساماندهی منطقه، مستندسازی و نقشه برداری در جهت ثبت ملی و کسب اطلاعات در زمینه وضعیت تاریخی و باستان‌شناسی محوطه است و با اعتباری به میزان ۴۰ میلیون تومان انجام شد و در آن تدفین‌هایی به صورت‌های مختلف و در زمان‌های متفاوت همراه با هدایایی شامل ظروف سفالی، مهره‌های سنگی کشف شد.

وی بیان کرد: بالغ بر ۳۰۰۰ قطعه سفال شکسته از انواع سفال‌های خاکستری و فرم‌های سفالی عصر آهن و سفالینه‌های محلی از دیگر اکتشافات در این منطقه است و در مرحله مستندسازی است و چندین ظرف سفالی کشف شده نیز در مرحله مرمت و بازپیرایی است و از این اکتشافات نمایشگاهی برپا می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *