تاکیدجان کری برضرورت رفتار دیپلماتیک با ایران

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان بر اینکه توافق بدست آمده با ایران پس از باراک اوباما نیز پابرجا خواهد ماند، گفت: این بار در مورد ایران وظیفه داریم تا آخرین حد ممکن، راه حل دیپلماتیک را به کار گیریم.به گزارش کیمیای کویر، جان کری در مصاحبه با روزنامه هافینگتن پست تاکید کرد: توافقنامه بدست آمده با ایران پس از پایان ریاست جمهوری اوباما نیز پابرجا خواهد بود.
وی با مضحک خواندن ادعاهای نامزد های ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه مبنی بر پاره کردن توافقنامه در صورت موفقیت، خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود درصد حمایت کنندگان از توافقنامه ایران در آمریکا با شروع دوران رییس جمهور بعدی به ۹۰ درصد برسد و در این شرایط رییس جمهوری بعدی به هیچ وجه قادر نخواهد بود چنین ادعایی را عملی کند.وی اضافه کرد: من چنین چیزی را عملی نمی دانم، رییس جمهور بعدی آمریکا، توافقنامه ای را که سازمان ملل و ۵ کشور قدرتمند دیگر که درآن نقش داشته اند و از آن حمایت کرده اند را کنار بگذارد و بگوید، ببخشید ما این توافقنامه را قبول نداریم و بدنبال ایجاد شرایط دیگری در خاورمیانه می باشیم.
هافینگتن پست می نویسد،جنگ عراق و رای موافق جان کری نسبت به این جنگ، بی شک بیشترین صدمه را به موقعیت سیاسی جان کری وارد کرد ولی حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران ، بی شک بعنوان نقطه عطفی در کارنامه وی در طول مسئولیت وزارت خارجه متجلی است. جان کری در این باره گفت:من همواره از آن رای خود پشیمانم(حمله به عراق)، به این دلیل که فکر می کنم آن رای من مورد سوء استفاده قرار گرفته ،به ما قول داده بودند دشمن به سرعت از بین خواهد رفت و در آن زمان فکر می کردم جنگ به اضطرار لازم است. وی افزود، پس رای من رای اشتباهی بود و باید واقعیت را قبول کرد.وی اضافه کرد، بنابراین این بار در قبال ایران وظیفه داریم تا آخرین حد ممکن راه حل دیپلماتیک را به کار گیریم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *