بهناز جعفری باشیم

روز خبرنگار امسال با همه کاستی‌ها و البته اتفاقات ناخوشایند (مانند آنچه در جشنواره مطبوعات اصفهان رخ داد*) اما یک اتفاق خوب داشت. چهره خوب روز خبرنگار بدون شک بهناز جعفری بود.

ماجرای برخورد نامناسب بهناز جعفری با خبرنگاران در نشست خبری سریال «زیر پای مادر» یکی از تلخ‌ترین اتفاقات امسال در حوزه خبرنگاران بود. بهناز جعفری اگر چه هنرمند کم حاشیه‌ای است اما ماجرای او یکی از حاشیه‌هایی بود که حسابی کام خبرنگاران را تلخ کرده بود. البته آنچه بعداً از آن هم اتفاق افتاد چندان خوشایند نبود عده‌ای طبق معمول به صفحات اجتماعی این بازیگر هجوم بردند و او را آماج توهین‌های خود قرار دادند از طرف دیگر هم عده‌ای از هنرمندان به صورتی کاملاً یکجانبه به دفاع از رفتار بهناز جعفری پرداختند و حرف‌هایی زدند که شاید بهتر بود نمی‌گفتند. با این حال این اتفاقات تلخ با یک کار شجاعانه از سوی بهناز جعفری نه تنها ختم به خیر شد بلکه رفتار او می‌تواند الگویی برای بسیاری از هنرمندان باشد.

بهناز جعفری

بهناز جعفری با دعوت خبرگزاری مهر به دیدار محمدصالح حجت الاسلامی خبرنگار خبرگزاری شبستان آمد و بابت آنچه در نشست خبری اتفاق افتاده بود از او عذرخواهی کرد. بهناز جعفری بدون اینکه بخواهد کار خود را توجیح کند از اتفاقات آن روز گفت و با شجاعت از رفتار نامناسب خود عذرخواهی کرد و البته حجت الاسلامی هم این عذرخواهی را پذیرفت و همه چیز خیلی دوستانه و محترمانه حل شد.

شاید در نگاه اول اهمیت رفتار بهناز جعفری برای خیلی‌ها مشخص نباشد اما فرهنگ عذرخواهی و پذیرفتن اشتباه در جامعه ما از آن دست مسائلی است که هنوز هم تابو به شمار می‌آید. شکستن این تابو آنهم از سوی یک هنرمند مطرح قطعاً اتفاق مبارکی در کشور ماست. متاسفانه نپذیرفتن اشتباه و عذرخواهی نکردن به جزئی از فرهنگ ما تبدیل شده است این در حالی است که شجاعت در پذیرفتن اشتباه چیزی کم از شجاعت در عرصه‌های دیگر ندارد.

الگو برداری

اگر رفتار بهناز جعفری و کسانی مانند او به الگویی برای جامعه تبدیل شود بسیاری از مشکلات قابل حل است. به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان تا جامعه‌ای به این بلوغ نرسد که از اشتباهات خود درس بگیرد نمی‌تواند راه پیشرفت را در پیش بگیرد. جامعه ما که به عنوان جامعه‌ای که سودای پیشرفت دارد امروزه باید بیش از هر زمانی اصرار بر اشتباهات را به کناری بگذارد و به فکر راه حل‌های بهتر بگردد. اگر فرهنگ عذرخواهی اندکی در بعضی از مسئولین رسوخ کند شاید در آینده شاهد دودستی چسبیدن میزها نباشیم و مسئولان ناکارآمد با دست خودشان پست و مقامشان را به نفرات بهتر تقدیم کنند.

به هر حال ما به عنوان بخش کوچکی از جامعه رسانه از بابت رفتار بهناز جعفری بسیار خرسندیم و این اقدام شجاعانه او را ارج می‌نهیم و امیدواریم دیگر هنرمندان هم که سابقه برخوردهای این چنینی با اهالی رسانه داشته‌اند روزی بابت این رفتارها از زحمتکشان رسانه‌ای عذر خواهی کنند.

* نکته: جشنواره مطبوعات اصفهان پس از دو سال وقفه امسال در ظاهر با محوریت خانه مطبوعات برگزار شد. اگر چه گفتن نام جشنواره به این دورهمی رفاقتی کار صحیحی نیست اما این جشنواره نه تنها کمکی به رسانه‌های اصفهان نکرد بلکه باعث عمیق‌تر شدن کینه‌های رسانه‌ای در این استان شد. یکی از شاخص‌های اعتبار جشنواره‌ها داوران آن هستند و رسم بر این است که داوران جشنواره‌ها مدت‌ها قبل از برگزاری معرفی می‌شوند تا متر و معیاری باشد برای شرکت کنندگان. در جشنواره مطبوعات اصفهان اما نه تنها داوران تا روز پایانی عنوان نشدند بلکه بعضی از داوران عنوان شده حتی اطلاعی از این جشنواره نداشتند. آنچه در این به اصطلاح جشنواره مشهود بود این بود که یکی دو رسانه خاص که خود برگزار کننده جشنواره بوده‌اند جوایز را به صورت «یکی مال من، یکی مال تو» بین خودشان تقسیم کردند. نکته تلخ و طنز ماجرا اینجاست که گزارش‌ها و مقالات و تیترهای برتر این جشنواره سوژه خنده خبرنگاران دیگر استان‌ها را فراهم کرده و این مطالب به عنوان جوک میان این دوستان دست به دست می‌شود. امیدواریم به سن ما قد دهد که روزی شاهد برگزاری یک جشنواره مستقل مطبوعات با داوران واقعی در اصفهان باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *