قریبی در غربت

هامون رشیدیان

طرح «تابستانه کتاب» همچنان ادامه دارد. هر چند هنوز اطلاعاتی از میزان فروش این طرح ارائه نشده اما نگاهی به کتاب فروشی‌ها حکایت از آن دارد که بازار کتاب بر خلاف این روزهای گرم تابستانی سرد و منجمد است. به همین دلیل هم ما به عنوان یک رسانه بر اساس یکی از رسالت‌های بنیادینمان قصد داریم تا هر چه می‌توانیم به فرهنگ مطالعه کشور کمک کنیم. در گزارش امروز قصد داریم تا چند کتاب متنوع را برای سلیقه‌های مختلف معرفی کنیم و امیدواریم این حرکت ما گام کوچکی باشد در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی.

مرگ در لحظه‌ای که خوشحالی

کتاب شعر «مرگ در لحظه‌ای که خوشحالی» اثر تورج بخشایش است. بخشایش یکی از شاعران جوان کشور است که بیشتر به سبک کلاسیک غزل و مثنوی می‌سراید. کتاب این شاعر اهل محلات با قیمت ۷ هزار تومان از سوی نشر فصل پنجم منتشر شده است.

پس از طوفان: در ستایش عشق

«پس از طوفان: در ستایش عشق» عنوان کتابی است که در آن نوشتار فرید قدمی با نقاشی‌های ژیلا منانی درهم تنیده شده‌اند. «طوفان»، «دست‌ها» و «در ستایش عشق» سه جستار مجزای کتاب است که طی آن، ضمن ارائه نقاشی‌های منانی و قطعاتی در پیوند با نقاشی‌ها به قلم قدمی، کلیت و پیوستاری در رابطه با نوشتار و نقاشی صورت گرفته است. این کتاب بهار امسال از سوی نشر ایجاز چاپ و راهی بازار کتاب شده است. فرید قدمی در پیشانی‌نوشت این کتاب، آن را این‌گونه معرفی می‌کند: «پس از طوفان: در ستایش عشق» کتابی درباره‌ی نقاشی‌ها نیست؛ کتابی است کوچک درباره‌ی طوفان، عشق و نقاشی کردن. همین معرفی موجز، تمایز بین این کتاب را با آثاری که در تشریح، تعبیر و تفسیر نقاشی‌های مشخصی نوشته می‌شوند را عیان می‌سازد. گویی نقاشی‌های منانی برای نویسنده کتاب، دریچه‌ای را جهت احضار نوع نگاه و رویکردش به این سه مفهوم «طوفان، عشق و نقاشی کردن» گشوده است و بستری پیش‌روی قدمی قرار داده تا پازلی بچیند از قطعاتی در چالش با چیستی و تاریخ نقاشی، رابطه آن با عشق و ادبیات و فرهنگ، تمایزاش با عکاسی، اشاراتی به بزرگان نقش و نقاشی و … پرواضح است که نقاشی‌های منانی بهانه‌ای برای طرح این بحث‌ها نیست، بلکه خود رانه‌ای است به سمت نوشتار و پیدایش و طرح چنین قطعاتی. کتاب «پس از طوفان: در ستایش عشق»، نوشته فرید قدمی و با نقاشی‌هایی از ژیلا منانی، در ۵۶ صفحه و با شمارگان ۷۰۰ نسخه و با بهای ۱۸ هزار تومان از سوی نشر ایجاز چاپ و منتشر شده است.

مادرم پروانه است

مجموعه شعر «مادرم پروانه است» سروده خاتون حسنی و تصویرگری فاطمه حق‌طلب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. اشعار این کتاب به موضوعات اجتماعی و دغدغه‌های معمول کودکان و نوجوانان می‌پردازد. «ضیافت، احترام میهمان، عروسک، خاله بازی، مشق شب، قهر مادر، پروانه پرکار، شنا، خواب، درخت نجیب، دنیای خانه و جامدادی» عنوان‌های شعرهایی است که در این مجموعه آورده شده است. انتشارات سوره مهر، مجموعه شعر «مادرم پروانه است» را با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر کرده است.

حکایت قریبی در غربت

کتاب «حکایت قریبی در غربت» نوشته یعقوب اصلان به تازگی با ترجمه داود وفایی توسط نشر مولی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب خاطرات یعقوب اصلان از مبارزان مسلمان ترکیه را شامل می‌شود که پس از کودتای نظامی‌ترکیه در سال ۱۹۸۰ تحت تعقیب حکومت وقت قرار گرفت و به ایران آمد. اصلان در عملیات آزادسازی خرمشهر مجروح شد و پس از مداوا دوباره راهی جبهه‌های جنوب و غرب ایران شد. او سپس به لبنان رفت و در کنار مبارزان لبنانی و فلسطینی جنگید. او در حال حاضر در شهر وان در ترکیه زندگی می‌کند و به فعالیت‌های سیاسی و انتقادی مشغول است. این کتاب با ۳۵۲ صفحه مصور، شمارگان ۵۲۰ نسخه و قیمت ۳۸ هزار تومان منتشر شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *