سینما به وقت شهریور

دامون رشیدزاده

فصل از تازه‌ای از اکران تا چند روز آینده آغاز خواهد شد. می‌توان گفت فصل شهریور فصل شلوغی برای اکران خواهد بود و فیلم‌ها تلاش می‌کنند از آخرین ماه تابستان بیشترین بهره را ببرند. البته تجربه ثابت کرده که به دلیل مسافرت‌های فراوان فصل شهریور فصل مناسبی برای اکران نیست و معمولاً بسیاری از فیلم‌ها در این ماه قربانی مسافرت می‌شوند.

پریناز

اولین فیلمی که اکران خود را در شهریور آغاز خواهد کرد فیلم «پریناز» است. «پریناز»، دومین ساخته‌ی بلند بهرام بهرامیان بعد از فیلم سینمایی «آل» است. فیلم «آل» که جزء معدود فیلم‌های ژانر وحشت سینمای ایران بود که موفق شد نگاه‌ها را به خود جلب کند این فیلم جایزه بهترین فیلمبرداری در سومین جشنواره فیلمهای ایرانی تورنتو را کسب کرد. پریناز البته محصول ساخت ۱۳۸۹ است اما به دلیل مشکلات نامعلوم تا به امروز فرصت اکران پیدا نکرد و حالا پس از تقریباً ۷ سال قرار است در گروه هنر و تجربه اکران شود. فاطمه معتمدآریا، طناز طباطبایی، مصطفی زمانی، فرهاد آییش، حمید فرخ‌نژاد، مژگان بیات، شبنم قلی خانی، فرخ نعمتی، مائده طهماسبی، امیرحسین فتحی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه‌ی داستان فیلم آمده است: «دختر بچه‌ای مادر خود را از دست داده و قرار است از سوی خانواده مادری نگهداری شود، اما در خانواده جدید ماجراهای خارق‌العاده‌ای برای وی رخ می‌دهد که زندگی خانواده را با چالش‌هایی روبرو می‌کند». یکی از نکات جالب این فیلم گریم ونقش جذاب فاطمه معتمد آریاست.

کمدی انسانی

فیلم سینمایی «کمدی انسانی» پنجمین ساخته محمدهادی کریمی است. محمدهادی کریمی در کارنامه هنری خود فیلم‌های «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، «برف روی شیروانی داغ»، «امشب شب مهتابه» و «غیرمنتظره» را کارگردانی کرده است. «کمدی انسانی» بیستمین فیلمنامه محمدهادی کریمی در سینمای ایران است که به مرحله ساخت می‌رسد. داستان فیلم از دهه ۳۰ تا ۶۰ روایت می‌شود. فیلم یک کمدی موقعیت از زندگی تراژیک فردی است که می‌بایست علیرغم خواست درونی‌اش همرنگ با مردم پیرامونش زندگی کند. علیرضا شجاع نوری، هومن سیدی، آرمان درویش، لیلا زارع، فرخ نعمتی، هستی مهدوی فر، مهوش افشارپناه، عباس احمدی مطلق، سعیده عرفان، زینب قادری، حمیدرضا سام خانیان، فتاح نظریان، بابک جعفریه، عطا مرادی، بهاره کیان افشار، نیکی کریمی و ثنا حاجی زاده در این فیلم پربازیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خفگی

«خفگی» فیلم متفاوتی است از فریدون جیرانی کارگردان پا به سن گذاشته سینما. بازی غافلگیر کننده الناز شاکردوست یکی از نکات برجسته فیلم است. بازی شاکر دوست در این فیلم نه تنها بسیار متفاوت است بلکه گریم سنگین چهره او شناختنش را در نگاه اول سخت می‌کند. این فیلم در هنگام جشنواره فیلم فجر به شدت مورد استقبال مردم و منتقدین قرار گرفت و بسیاری شاکردوست را لایق دریافت جایزه بهترین بازیگر زن می‌دانستند. فضای فیلم به شدت شبیه به فیلم‌های نوآر دهه ۴۰ سینمای فرانسه است. خفگی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از بهترین ساخته‌های جیرانی است که امید زیادی به درخشیدن در اکران عمومی دارد. به جز الناز شاکر دوست، نوید محمدزاده، پردیس احمدیه، غلامحسین لطفی، احسان امانی، اسدالله یکتا. با هنرمندی ماهایا پطروسیان و پولاد کیمیایی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ملی و هزار راه نرفته‌اش

فیلم «ملی و هزار راه نرفته‌اش» آخرین ساخته تهمینه میلانی است. میلانی در این فیلم هم مانند همیشه به سراغ دغدغه‌اش یعنی مشکلات زنان رفته است. داستان فیلم درباره دختری به نام ملیحه است. ملیحه، دختر جوان و کم‌تجربه عاشق جوانی به نام سیامک می‌شود و بر خلاف میل خانواده، با او ازدواج می‌کند و به زودی تفاوت دیدگاه و اختلاف فرهنگی بین این دو آشکار می‌شود. میلاد کی مرام، ماهور الوند، السا فیروزآذر، جمشید هاشم پور، افسر اسدی، جمشید جهانزاده کشکولی، فرزانه نشاط خواه، ستاره اسکندری، سارا خوئینی‌ها، فلور نظری، مسعود فروتن در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *