گذری به سینماتئاتر

دامون رشیدزاده

فیلم سینمایی «گذر موقت» سومین فیلم افشین هاشمی است. افشین هاشمی که یکی از بازیگران مطرح تئاتر ایران است در این اثر سینمایی هم سعی کرده قواعد تئاتر را تا جای ممکن رعایت کند و ما عملاً با نمایشی تئاتر گونه مواجه هستیم. اما این موضوع نه تنها از نقاط ضعف کار نیست بلکه بر زیبایی‌های آخرین فیلم افشین هاشمی افزوده است. افشین هاشمی در کنار فعالیت‌های تئاتری، سینمایی و تلویزیونی‌اش نوازنده چیره دست کمانچه هم هست و تا کنون اجراهای متعددی داشته است. به همین دلیل هم در فیلم گذر موقت موسیقی یکی از فاکتورهای مهم فیلم محسوب می‌شود.

فیلم گذر موقت بیش از آنکه فیلمی کمدی باشد، فیلمی مفرح و شاد است. خود هاشمی درباره این فیلم می‌گوید: «گذر موقت» اگرچه فضای مفرحی دارد ولی همانند کمدی‌هایی که می‌شناسیم نیست. این فیلم لحظاتی دارد که تماشاگر را می‌خنداند اما بیشتر به دنبال این است که بیننده با حالی خوب سالن سینما را ترک کند و امیدوارم که این اتفاق برای تماشاگران «گذر موقت» بیفتد.

بازیگران

هاشمی برای ایجاد فضای شاد فیلم تعدادی از بازیگران خوب سینما و تئاتر را به کار گرفته است. بازیگرانی چون اسماعیل محرابی، مسعود کرامتی، پانته‌آ بهرام، شقایق فراهانی، شبنم فرشادجو، پیام امیرعبدالهیان، آوا درویشی، مرتضی ضرابی، و شقایق دهقان، هومن برق‌نورد و لادن مستوفی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند و همه در نقش‌های کوتاه و بلند خود به خوبی درخشیده‌اند. البته نکته جالب بازیگران این فیلم این است که تقریباً اکثریت آنها به جز یکی دو نفر همگی سابقه تئاتری پر و پیمانی دارند و انتخاب آنها از سوی افشین هاشمی هم به همین منظور صورت گرفته است.

داستان

داستان فیلم «گذر موقت» برگرفته از یک نمایشنامه فرانسوی است. داستان درباره دو پیرمرد است که شبی تصمیم می‌گیرند به یاد جوانی خاطره‌ای خوش را برای خودشان رقم بزنند و در این راه با اتفاقات جالبی روبرو می‌شوند.

جهان فیلم هاشمی هر چند برگرفته از دنیای تئاتر و قواعد خاص نمایش آنهم به سبک کلاسیک است اما فرم روایت او آنقدر شیرین و جذاب است که می‌تواند بیننده دلزده از کمدی‌های سخیف و بی سرو ته را بر سر ذوق آورد. فیلم لحظات مفرح فراوانی دارد که خنده به لب تماشاگران می‌آورد. شاید بیننده با دیدن این فیلم قهقهه سر ندهد اما قطعاً با خاطری خوش و لحظاتی به یادماندنی سینما را ترک می‌کند. در فیلم سعی شده تمام قواعد سینمایی و گاه تئاتری تا حد ممکن رعایت شود و بر خلاف بسیاری از فیلم‌های کمدی این روزها کارگردان از جلف بازی تا حد ممکن دوری جسته است. حاصل کار هم فیلمی شکیل، محترم و دوست داشتنی است که سرگرم کننده است. دیالوگ‌های فیلم «گذر موقت» هم با دقت و وسواس خاصی انتخاب شده است و کارگردان سعی کرده از اغراق مرسوم تئاتر دوری کند و دیالوگ‌ها در عین سینمایی بودن بسیار دلنشین نمایشی است.

مهاجرت معکوس

یکی دیگر از نکته‌های جالب فیلم هاشمی مهاجرت معکوس تئاتری‌ها به سینماست. در سالهای اخیر سینمایی‌های زیادی به تئاتر رو آورده‌اند و بسیاری از نمایش‌ها برای جذب مخاطب هم که شده چند بازیگر سینمایی به پروژه‌های خود اضافه می‌کنند. در مقابل اما افشین هاشمی سعی کرده بازگران تئاتری را با فیلم جدیدش راهی سینما کند تا مهاجرتی معکوس در این زمینه صورت گرفته باشد.

عوامل فیلم

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: افشین هاشمی، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، طراح گریم: عبدالله اسکندری، طراح صحنه و لباس: ویدا روشنی، صدابردار: طاهر پیشوایی، سرپرست گروه کارگردانی: امین قوامی، فیلمبردار: احسان رفیعی جم، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: سیاوش رمضانلو، مدیر تبلیغات و مشاور رسانه‌ای: بیتا موسوی، عکاس: مریم مجد، مدیر تدارکات: مهدی شهرباف، مدیر تولید: سعید شرفی کیا و تهیه کننده: مهدی رحمانی.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *